Skoda Octavia RS:

Julkaistu: 3.5.2006 0:00

Skoda Octavia RS paljastaa todellisen minänsä vasta tien päällä.

Skodan myyntimies kertoo mielellään tarinaa pariskunnasta, joka tuli ostamaan Octavia RS:ää. Kun vaimo asetteli takkiaan vaateripustimeen, mies kuiskasi myyjälle, ettei sitten puhuta mitään kahdestasadasta hevosvoimasta tai alle kahdeksan sekunnin kiihtyvyydestä, keskitytään vain Octavian perheauton ominaisuuksiin.

Niin tehtiin, vaimokin saatiin kiinnostumaan autosta ja kaupat syntyivät.

Hmm, hauska tarina, mutta haluaisin kuulla, miten se jatkuu. Tarina on nimittäin tuomittu jatkumaan, sillä Octavia RS paljastaa todellisen luonteensa hyvin nopeasti.Se hyökkää varomattomasta kaasun painalluksesta niin että vaimo säikähtää ja pysähtyy äkillisestä jarrutuksesta niin että se alkaa ihan varmasti:

- Älä! Hullu! Mitä sä oikein...

Kyllä te tiedätte.

Se, mikä vaimon säikäyttää, on kuitenkin parasta koko autossa. Jos haluaa vain Skodan ison perheauton, pitää ostaa Octavia, ilman RS-merkintää. Mutta jos haluaa RS:n, pitää osata nauttia auton ripeistä liikkeistä.Octavia RS on nimittäin ajamisesta pitävän kuljettajan toiveautoja.

Se miten kaksilitraisesta bensiinimoottorista puristetaan sivistyneesti 200 hevosvoiman teho ja 280 newtonmetrin vääntö on insinööritaidetta sinänsä. Sitä taitoa VW-konsernissa tunnetusti on. Octavia RS:n moottori on Volkswagen Golf GTI:stä.

Turboahdetusta suorasuihkutusmoottorista on helppo pitää. Sen huippuvääntö on käytössä poikkeuksellisen laajalla alueella, 1.800 kierroksesta 5.000:een asti. Se tarkoittaa että turbo tulee tehoa kaipaavan kuljettajan avuksi nopeasti ja pysyy hänen rinnallaan pitkään. Se tekee Octavia RS:stä omassa hinta- ja kokoluokassaan ylivoimaisen menijän. Viistoperäinen Octavia kirmaa sadan kilometrin tuntinopeuteen 7,3 sekunnissa.

Jotta kori ja matkustajat pysyvät menossa mukana, auton alustaa on jäykistetty ja samalla madallettu 12 milliä. Se toimii asianmukaisen napakasti eikä aiheuta yllätyksiä rivakassakaan menossa.

Talven jäljiltä uraisella moottoritiellä Octavia RS pyrki aika ajoin hakemaan uusia latuja, mutta sileällä asvaltilla se kulki jämptisti haluttuun suuntaan.

Kiusallista vain, että 120 kilometrin tuntivauhti myös kuuluu autossa. Ovipielissä alkaa suhista kun vauhti nousee yli sadan ja humina voimistuu kyydin kasvun mukana.

Skodalla on tarkoin mietitty, kuinka paljon Octavia RS:n ulkonäön annetaan kertoa auton urheilullisesta olemuksesta. Päätetty on, että ei anneta ainakaan paljon. Siihen vipuunhan se alussa mainittu ostajan vaimokin meni.

Takaluukun päällä oleva spoileri, kaksi kromattua pakoputken päätä ja vihreäksi maalatut jarrusatulat ovat oikeastaan ainoat lisukkeet, jotka auton sporttiluonteesta kertovat ulospäin.

Sisätiloissa sporttisuutta on enemmän. Vartaloa tukevat istuimet, kojelaudan metallinen panelointi ja kuusipykäläinen käsivaihteisto virittävät kuljettajan nopeasti urheiluauton tunnelmaan.

Ja sitten taas perustelemaan vaimolle, miksi tämä oli niin hyvä valinta.

Skoda koeajo

Skoda Octavia RS:

Mikä: Keskikokoinen perheauto, Skodan sporttisen RS-sarjan huippumalli.

Mitat: Pituus 4,57 m, leveys 1,76 m, korkeus 1,44 m, akseliväli 2,57 m.

Moottori: Turboahdettu kahden litran TFSI-bensiini; teho 200 hv, vääntö 280 Nm.

Kiihtyvyys: 7,3 s.

Huippunopeus: 240 km/t.

Kulutus: 7,8 l.

Hinta: 34.990 euroa (208.000 mk).

KIITÄMME:
+ Vääntävää moottoria+ Tehokkaita jarruja+ Sopuisaa hintaa

MOITIMME:
- Kuljettajan jalkatilan ahtautta- Suhinaa ovipielissä

Tuoreimmat