Chevy Camaro SS puskee äijäenergiaa!

Julkaistu: 15.1.2010 6:38

Vanhassa vara parempi, sanotaan. Tähän tiukkaan totuuteen on tarttunut USA:n autojätti General Motors.

Menestyäkseen GM tarvitsee myös hieman edullisempia, suorituskykyisiä koko kansan urheiluautoja niille, joille GM:n ykköstykki Corvette on liian kallis. Tämän tontin täyttää uusi Chevrolet Camaro SS. Viidennen sukupolven malli ottaa selvän ja toivotun pesäeron edeltäjäänsä, jonka valmistus loppui 2002.

Vanhasta kiilamaisesta keulasta ja lähinnä aamiaissämpylää muistuttavasta muotoilusta on palattu mallin 60-luvun alkujuurille. Ja luvalla sanoen, retrolook on erittäin onnistunut. Muotoihin on sulautettu särmää ja miehekkäitä linjoja. Camarossa on rehellistä äijäenergiaa ja sitä katselee mielellään. Jos mahdollista, auto on luonnossa vielä komeampi kuin kuvissa.

Toinen yllätys löytyy pellin alta. Saatavilla on 3.6-litrainen V6 sekä 6.2-litrainen V8. Camaron luonteeseen näistä paremmin istuu luonnollisesti V8, joka tuottaa 400 hv automaatin ja 426 hv manuaalivaihteiston yhteydessä. Äijämäiset teholuvut eivät ole yllätys, mutta kulutuslukemat ovat.

Maantieajossa automaatti-Camarolla päässee peräti alle 8 litran, ja yhdistettykin kulutus jää 9,4 litraan sadalla. Kaupunkiajossa menovettä toki kuluu railakkaammin. Lukemat saavutetaan nykyaikaisen suihkutustekniikan avulla: puolet sylintereistä ovat levossa kun kaikkea voimaa ei tarvita. Ja kun kaasujalkaa kutittaa, V8 sinkoaa Camaro SS:n 0-100 km/h 4,9 sekunnissa.

Viimeisenä yllätyksenä voi pitää Camaron laatuvaikutelmaa ja varustelutasoa, jotka jättävät vain vähän toivottavaa. Perustana Camaron alusta on erillisjousitettu ja ajonvakautusjärjestelmä vetoluiston hallinnalla höystettynä vakiovaruste.

Turvavarustelukin on kattava, joten ajoon voi lähteä levollisin mielin - jos malttaa.Suomen talvi liukkaine keleineen ei anna optimitilaisuutta Camaro SS:n suorituskyvyn todentamiseen, mutta jo kevyt kaasun käyttö kertoo mistä puusta SS on tehty: voimaa on todellakin roimasti. Alumiinimoottorin luonne on nykypäivää, eli kierrosten käyttö kuuluu asiaan. Kaasua painaessa saa myös nauttia erinomaisen urheilullisiksi säädetyistä pakoäänistä.

Sisällä verhoilu on nahkaa. Mittaristo antaa viitteitä menneestä, mutta tämä lienee harkittua. Mukitelineitä on Camarosta turha etsiä. Tilaa on etuistuimilla riittävästi, mutta takana taivutaan kompromisseihin. Mukavan lisän rajalliseen tavaratilaan tuo taittuva takaselkänoja.

GM toivoo uudesta Camarosta yhtä yhtiön tukipilaria autojätin etsiessä kannattavuuttaan ja paremmin myyviä malleja. Siksi Camaro on hinnoiteltu kotimarkkinoillaan pahimpia kilpailijoita Ford Mustangia ja Dodge Challengeria edullisemmaksi. Suorituskyvyn, laatuvaikutelman sekä vetävän muotoilun huomioiden yhtälö on kieltämättä Camarossa koukuttava.

Suomen autovero tuo tosin kylmää vettä niskaan: Camaro SS:n hankinta vaatii pätäkkää noin kahdeksikolla alkavan, viisinumeroinen summan.

Chevrolet esittely

Chevrolet Camaro SS

Mikä: Kaksiovinen sportti.

Mitat: Pituus 4,84 m, leveys 1,92 m, korkeus 1,38 m, akseliväli 2,85 m, tavaratila 320l. (VDA). Oma massa: 1772 kg.

Moottori: vapaasti hengittävä V8; teho 400 hv (5900 rpm), vääntö 535Nm (4300 rpm). 6-portainen automaattivaihteisto, takaveto.

Kiihtyvyys: 4,9 s.

Huippunopeus: 250 km/t (rajoitettu).

Kulutus: (noin) 13,2 / 7,9 / 9,4 l.

CO2-päästöt: (noin) 221 g/km.

Hinta: vahvistamatta, arviolta alkaen alle 90000 euroa.

Tuoreimmat