IS testasi: Alle 150 euron peruutustutka!

Julkaistu: 20.3.2009 10:14

Autojen lisävarustehinnastoja selaillessa alkaa päätä huimata: pysäköintiavut maksavat maltaita!

Skoda Octavia, pysäköintiapu taakse, 500 euroa. Toyota Avensis, 415 euroa. Audi A4, akustinen pysäköintijärjestelmä takana, 720 euroa. Järjestelmiä on erilaisia, ja mitä enemmän varustetta, kuten kameraa tai muuta vastaavaa pysäköintiapuun lisää, hinta vain nousee. Eteen ja taakse sijoitettu pysäköintiapu kameralla maksaa helposti pari tonnia.

Rahalla siis saa ja edellä mainitut lisävarusteet ovat verraton apu, varsinkin jos alla on isokokoinen auto. Peruutusapu säästää myös rahaa, sillä iso osa kolareista ja pikkukolhuista tapahtuu pysäköintialueilla. Moni kuitenkin jättää uutta autoa hankkiessaan pysäköintiavut kokonaan valitsematta, kun hinnat ovat suolaiset.

Markkinoilta löytyy ainakin yksi edullisempi peruutusapu. Meta Targa -peruutustutka ohjehinta on 145 euroa ja sitä saa autojen varaosia ja lisävarusteita myyvistä liikkeistä jopa 120 euron hintaan. Hinta ei ainakaan päätä huimaa!

Peruutustutkan voi siis laittaa auton eteen tai taakse. Tai vaikka molempiin päihin autoa - tosin silloin joutuu ostamaan kaksi sarjaa.

Rekisterikilpi irti, rekisterikilven alle autoon porataan reikä antureiden johtoja varten. Johdot kytketään auton sisällä keskusyksikköön ja pieneen kaiuttimeen, jonka äänimerkki ilmoittaa, kuinka pitkä auton etäisyys on takana tai edessä sijaitsevaan kohteeseen. Toimii siis kuin mikä tahansa peruutustutka.

Voiko edullinen auton etu tai takarekisterikilpeen sijoitettava pysäköintiapu olla myös toimiva, varsinkin kun sen voi käyttöohjeiden mukaan asentaa ihan itse. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta onko sitä? Nelosen Start!-ohjelman juontaja Jussi Partanen testasi.

Näin amatööri kommentoi asennusta

Peruutustutkan ensivaikutelma oli helposti lähestyttävä - ei liikaa eri elementtejä kahden pennin asentajalle! Paketista paljastui taustalevy, pari johtoa, 2 kpl sensoreita, keskusyksikkö ja pieni liuta asennustarvikkeita.

Vaikka sana helppo esiintyy monesti tässä yhteydessä, kannattaa asennusohjeisiin paneutua. Oikeastaan ainoa asia, mikä herätti hieman pelkokerrointa, oli reiän poraaminen autoon.

Vinkki 1: Oikosulkujen välttämiseksi pistokkeiden täytyy osoittaa autossa aina kohti maata! Mikäli kosteutta pääsee kehittymään auton rakenteisiin myöhemmällä iällä, niin vesi ei jää seisomaan pistokkeiden koloihin.

Ilman johtolankaa Subarun takaluukun koteloiden kautta johtojen läpivienti olisi ollut haasteellista. Johtolangaksi käy jokin suht jäykkä muovi- tai rautalangan pätkä (minimimitta n. 60 cm).

Vinkki 2: Ennen kuin laitat verhoilut kiinni, varmista että laite toimii. Virrat päälle, pakki silmää ja pitäisi summerin laulaa. Mikäli ei laula, pääset ongelman äärelle helpommin. Ennen verhoilun kiinnittämistä, on syytä tehdä myös sensoreiden hienosäätö sekä summerin äänen voimakkuuden säätö.

Kaiken kaikkiaan asennustyö oli vaivaton. Puolen tunnin sijaan aikaa kului varovasti edeten, vähän päälle tunti. Kaikkein suurin asia oli verhoilun irrotus. Verhoilua irrottaessa kuuluu naksauksia, kitinöitä ja lonksumisääniä, mutta rohkeasti vaan kiinni - ei se satu.

Paketin lisäksi tarvitset:- Pari kappaletta nippusiteitä (varuiksi)- Puukko tai mattoveitsi (varuiksi)- Johtolanka (varuiksi)- 14 millin metalliporanterä + pora läpivientiä varten- Ruuvimeisseli- ja lenkkiavainsarja- Uskallusta riuhtaista verhoilut irti!

Meta Targa -peruutustutka

Kiitämme + Edullista hintaa+ Helppoa asennettavuutta+ Helposti lähestyttävä+ Toimii niin kuin pitääkin

Moitimme- Ei aivan huomaamaton

Kolmannes kolareista tapahtuu parkkipaikoilla1. Vakuutusyhtiöt korvasivat vuonna 2007 100.000 liikennevahinkoa.2. Liikennevahingoista 35 prosenttia ajettiin peruuttamalla.3. Liikennevahingoista 40 prosenttia tapahtui pysäköintialueella.4. Arvion mukaan enintään 10 prosentissa uusista autoista on pysäköintiapu.5. 3-6 vuotta vanhoissa autoissa pysäköintiapu löytyy vain parista prosentista autoja.

Tuoreimmat