IS koeajoi: Saab 9-5 2,0t Biopower saa lisäpotkua viinasta

Julkaistu: 15.5.2009 6:31, päivitetty: 16.5.2009 12:04

Saab 9-5 ei perusmalleillaan tarjoa hirvittävästi enää mitään uutta, sillä automalli on menossa ensi vuoden aikana uusiksi. Saab tuli kuitenkin suomalaisille ajankohtaiseksi huhtikuun alussa, kun kotimainen energiayhtiö St1 lanseerasi uuden biopolttoaineen, Refueliksi nimetyn korkeaseosetanolin.

IS:n koeajossa ollut Saab 9-5 on biopowermalli, joka bensiinin lisäksi pystyy hyödyntämään myös etanolia. Saabin Trionic-moottorinohjausjärjestelmä tunnistaa tankissa olevan seoksen ja säätää moottoria niin, että oli polttoaineseos mikä tahansa, meno on aina optimoitua.

Ruotsissa etanoilisaabeja on myyty jo pitkään ja ne ovat saavuttaneet suuren suosion. Etanolisaabien suosion yksi syy on ainakin Saabin nerokas turbotekniikka, jonka ansiosta Saabit ovat rivakampia kun tankissa on bensiinin sijaan etanolia.

Saabilla etanolin bensiiniä alhaisemmasta energia-arvosta ja bensiiniä korkeammasta oktaaniluvusta (104) on osattu ottaa kaikki irti. Pienemmän energiapitoisuuden ansiosta moottori käy etanolilla ajettaessa kylmempänä, jolloin korkeampaa oktaaniarvoa voidaan hyödyntää tehoja turbolla ulos puristettaessa.

Kun tankissa on etanolia, ahtopainetta voidaan nostaa, joka näkyy käytännössä suurempina tehoina ja korkeampana vääntönä.

Muut flexifuel-autot, kuten Volvo ja Ford ovat aina saman tehoisia, ajettiin sitten bensalla tai etanolilla. IS:n koeajamassa Saabissa oli 2,0t-turbomoottori, joka bensiinillä antaa tehoa ulos 150 hevosvoimaa ja etanolilla 180. Vääntöä irtoaa puolestaan etanolilla 280 newtonmetriä, kun bensiinillä moottori vääntää 240 newtonmetrin voimalla.

Jos tankissa oleva polttoneste on etanolin ja bensiini sekoitusta, moottoriohjausjärjestelmä tunnistaa seoksen vahvuuden ja antaa tehoa ja vääntöä sen mukaan.

Mitä etanolin tarjoamat suuremmat tehot tarkoittavat käytännössä? Valmistaja lupaa auton kiihtyvän nollasta sataan kaksi sekuntia nopeammin, jos tankissa on bensan sijaan etanolia.

IS:n mittaus osoitti, että pitää paikkaansa. Kiihdytys tehtiin Nummelan lentokentällä ensin bensiinillä ja sitten etanolilla. Lopputulos oli, että etanolilla auto kiihtyi tasan kaksi sekuntia nopeammin.

Nollasta sataan kiihdytyksellä ei käytännön elämän kanssa ole hirvittävästi tekemistä. Se on vain hyvä vertailuluku, kun autojen tehoja vertailee keskenään.

Siksi Saabilla tehtiin vielä ohituskiihtyvyystesti, jossa kuudenkympin vauhdista lyötiin nasta lautaan ja kiihdytettiin sadan kilometrin tuntinopeuteen. Etanolilla tulos oli sekunnin parempi kuin bensiinillä ajettaessa.

Lisätehot tuovat siis myös turvallisuutta, jos järki on mukana: Satasen vauhdissa auto näet etenee lähes 30 metriä sekunnissa. Sillä voi olla merkitystä.

IS:n koeajossa ollut Saab 9-5 2,0t Biopower kulutti etanolilla ajettaessa polttoainetta 12,4 litraa sadalla. Bensiinillä kulutus oli 10,2 litraa. Korkeampi kulutus etanolilla johtuu sen alhaisemmasta energia-arvosta.

Refuel-etanoli maksoi koeajon aikana 0,894 euroa litralta. Sadan kilometrin etanolilasku oli siis 11,09 euroa. Bensiinin hinta St1:n huoltoasemalla oli 1,244 euroa litra, joten sadan kilometrin bensat maksaisivat siis 12,69 euroa.

Vuodessa 10.000 kilometriä ajava säästäisi siis 160 euroa, jos ajaisi pelkällä etanolilla.20.000 kilometriä ajavan säästö olisi 320 euroa ja 30.000 vuosikilometrikertymällä 480 euroa.

Säästöä etanoli ei siis tuo, sillä flexifuel-autojen huoltoväli on puolet normaalista - huoltokulut syövät siis polttoaineen hinnasta tulevan säästön. Tiheämpi huoltoväli johtuu siitä, että pienemmän energiasisältönsä vuoksi etanoli rasittaa auton moottoria enemmän.

Kun valtiokaan ei tue etanoliautoilua, flexifuelin omistaja saa itselleen vain hyvän mielen etanolin pienemmistä päästöistä.

Saab Koeajo

Saab 9-5 2,0t Biopower Linear Griffin

Mikä: Etanoliversio tutusta automallista.

Mitat: Pituus 4,84 m, leveys 1,79 m, korkeus 1,46 m, akseliväli 2,7 m, tavaratila 416-1.490 l. (VDA).

Moottori: 2 litran turboahdettu; teho 150/180 hv (5.500 rpm), vääntö 240/280 Nm (1.800 rpm). 5-portainen automaattivaihteisto, etuveto.

Kiihtyvyys: 12,5 /10,2 s.

Huippunopeus: 205/215 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus): bensiinillä 15,1/7,9/10,6 l.

CO2-päästöt: 251 g/km bensiinillä, etanolilla n. 60 g/km.

Hinta: 42.577 euroa.

Kiitämme+ Ympäristöystävällisyyttä+ Tehoa ja vääntöä+ Tiloja

Moitimme- Istuimen ja ohjauspyörän säätöjen vajaavaisuuksia- Ohjauksen keskialuetta

Tuoreimmat