Näin asennat autoosi lisävalot - katso video!

Julkaistu: 6.10.2009 10:24

Jokainen syyspimeällä autoillut tietää, että valoa ei auton keulalla ole koskaan liikaa.

Valitettava fakta on myös se, että aivan uusienkin autojen vakiovaloissa on yllättävän usein toivomisen varaa. Ja vielä pahemmaksi tilanne muuttuu, kun taivaalta tulee suomalaiseen tapaan vettä, lunta ja rakeita.

Eikä hirviä, peuroja ja heijastimettomia jalankulkijoitakaan voi täysin unohtaa. Pimeää on jo nyt heti alkuillasta ja pian jo loppuiltapäivästä. Lisävaloille - erityisesti lisäpitkille - on siis Suomen olosuhteissa usein todellista tarvetta.

Äkkiseltään voisi kuvitella, että nykyautojen pyöreisiin muovipuskureihin olisi lähes mahdotonta asentaa huomaamattomia ja tukevia kiinnikkeitä. Lähes autoon kuin autoon saa kuitenkin muutaman kympin hintaisia, mallikohtaisia räätälöityjä kiinnitysrautoja.

Raudat kiinnitetään lähes poikkeuksetta auton runkoon ja ulkopuolelle näkyy vain maskista esiin pilkistävä kiinnityskohta, johon painavammankin valon saa pultattua tukevasti. Kaikkein ronskein ratkaisu on valorauta, joita käytetään lähinnä pakettiautoissa ja maastureissa.

Varsinainen lisävalojen valinta on aina jonkinlainen kompromissi tehokkuuden ja auton keulan ilmeeseen sopivien muotojen välillä. Halpojen marketvalojen ongelmana ovat usein epätasainen laatu ja heikot muovikuoret. Niistäkin tosin saattaa tarkasti tutkimalla löytää ihan käyttökelpoisia yksilöitä, varsinkin jos käyttää hyvälaatuista polttimoa. Helpoiten laadun varmistaa silti tunnetulla merkkituotteella. Merkkivaloihin saa myös varaosia, mikäli esimerkiksi kivi hajottaa linssin.

Itse valojen mekaaninen asennus sujuu useimmiten helposti ja on mahdollista tehdä esimerkiksi omassa autotallissa. Sähkötyöt sen sijaan on syytä jättää ammattilaiselle. Tärkeää ovat riittävän paksut asennusjohdot, laadukas rele ja tinatut liitokset. Lisävalojen virtajohto ei myöskään saa päästä tuulettimen siipiin tai koskea kuumentuvia moottorinosia. Sähkötyöt voi teettää tavallisessa autokorjaamossa, jossa niihin kuluu tapauksesta hieman riippuen yleensä tunnista pariin.

Hintaa laatuluokan lisävaloille asennuksineen tulee yleensä muutama satanen. Toisaalta valot ovat esimerkiksi ns. tehdaslisävarusteista poiketen pitkäaikainen sijoitus. Keulalla nököttävät lisurit kun on helppo poistaa autoa myytäessä ja asentaa myöhemmin uudelleen.

Tulevaisuutta kannattaa huomioida myös referenssilukua miettiessä. Ajoneuvohallintokeskus valmistelee nimittäin parhaillaan säädöstä, joka kasvattaa auton keulalla yhtä aikaa käytössä olevien kaukovalojen suurinta sallittua valotehoa huomattavasti. Euroopan talouskomission virallista päätöstä asiasta odotetaan lähiviikkoina ja Suomessa muutos on näillä näkymin tulossa voimaan jo keväällä.

Kyse on paitsi EU-tason harmonisoinnista, mutta myös vallitsevan käytännön laillistamisesta. Monet maanteillä näkyvät valopatterit kun ovat olleet lain sallimaa tehokkaampia. Poliisilla ja katsastusmiehillä ei ole ollut juuri aikaa ja mahdollisuuksia puuttua referenssilukujen ylityksiin. Rikoskaan ei ole toisaalta ollut kovin suuri - tarkoitushan on ollut vain nähdä tarpeeksi pitkälle, eli kyetä ennakoimaan erilaiset vaaratilanteet.

Jatkossa suurin kaukovalojen suurin sallittu referenssiluku eli valotehon määrä on tasan 100. Tähän saakka summa on ollut 75, pois lukien museoikäiset ajoneuvot, joissa on sallittu suurempi lisävaloteho.

Referenssiluku ratkaisee

Lisävalot voivat olla joko sumu- tai kaukovaloja. Suomen oloissa järkevimmät ovat lisäkaukovalot. Ne pidentävät auton omien kaukovalojen valaisevaa matkaa. Pimeässä ajettaessa hyvät lisäkaukovalot ovat korvaamaton turvallisuustekijä.

Valon koko ei välttämättä kerro valotehosta. Esimerkiksi pieni Xenon -valo voi olla hyvin tehokas.

Kaukovalot kannattaa suunnata siten, että lisäpitkien valokuvio kompensoi auton omien valojen katvealueita.

Valonheittimen valoteho määritellään referenssiluvulla. Se tarkoittaa valovoimaa pinta-alayksikköä kohden, eli käytännössä valokeilan voimakkuutta. Mitä suurempi referenssiluku on, sitä pidemmästä ja usein myös kapeammasta valokeilasta on kysymys. Yksittäisen valonheittimen referenssiluku löytyy umpiosta.

Käytössä olevien kaukovalojen (vakio + lisä) suurin sallittu yhteenlaskettu referenssiluku on 75. Ajoneuvohallintokeskus valmistelee kuitenkin parhaillaan säädöstä, joka kasvattaisi maksimivalotehoa 100:an referenssiyksikköön (sallittu jo nyt ennen 1.1.1980 käyttöönotetuissa autoissa).

Tuoreimmat