Julkaistu: 17.12.2010 12:09

Nissan X-Trailille Helsingin keskustan kaltaiset ääriolosuhteet ovat yhtä juhlaa.

CityMaasturit ovat turhia. Jep.

Niillä ei tee arkiajossa Suomessa mitään. Jepjep.

Nelivedosta maksaa turhasta. Ihan kuinka vaan.

Jos joku jäi tällä viikolla autolla lumihankeen kiinni, niin syy ei ollut välttämättä pelkästään säässä. Niin se vain on, että Suomessa pitää olla olosuhteisiin sopivat laitteet, jotta autoilusta ei tule liian vaikeaa.

Nissanin uudistuneen X-Trailin kanssa ei tarvinnut juuri päätään vaivata sillä, olivatko tiet tai pihat aurattu. Maavaraa riitti ja neliveto hoiti loput, vaikka alla oli kitkat. Mutta ei siinä mitään, jos lapiohommat kiinnostavat. X-Trailin talvimukavuuteen tottunutta ne puistattavat kuitenkin jo ajatustasolla.

X-Trail on Nissanin 5-paikkainen SUV, jonka voisi kuvitella olevansa kokonsa puolesta 7-paikkainen. Näin ei kuitenkaan ole, eikä lisäpenkkejä saa edes rahalla.

X-Trail on käynyt läpi kevyen uudistusohjelman. Keula on muotoiltu urheilullisemmaksi. Lokasuojat ovat saaneet lisää leveyttä. Mikään silmiä hivelevän kaunis X-Trail ei silti edelleenkään ole - jos sitä toisaalta ovat pahimmat kilpailijatkaan Subaru Forester, Mitsubishi Outlander ja Toyota RAV4.

Sisällä koko kojelauta on harmonisoitu mustaksi tai beigeksi mm. laatuvaikutelman parantamiseksi. Istuinmateriaaleja on parannettu. Uusi peruutustutkajärjestelmä on integroitu taustapeiliin. Näytön kuvakokoa ei voi suuremmin kehua. Peruuttamista ei myöskään varsinaisesti helpota se, etteivät sivupeilit ole näytön korkeudella. Päätä on siis käännettävä joka kerta, kun katse hakeutuu ruudulta sivupeileihin ja päinvastoin. Parkkiruutuihin peruuttaminen olikin melkoista veivaamista.

Tekniikkapuolella X-Trailiin on tarjolla uusi automaatti- tai käsivaihteisto. Koeajamamme dieselautomaattiversio osoittautui mukavaksi ja kohtuutaloudelliseksi matkakumppaniksi.

Valmistaja kehuu, että auton sisätilojen lämmitys on entistä tehokkaampi. Etuosan pitäisi lämmetä nyt kymmenen minuuttia nopeammin kuin aikaisemmin, mutta sekin tuntuu paukkupakkasessa ikuisuudelta. Jostain syystä ilmastointilaitteesta oli vaikea löytää miellyttävää lämpötilaa ohjaamoon. Joko oli liian kylmä tai kuuma. Kylmyydentunnetta joutui kompensoimaan istuimenlämmittimellä, mikä pitkässä ajossa tuntui turhauttavalta.
Nissan

Nissan X-Trail 2.0 dCi SE

Mikä: Nissanin uudistunut katumaasturi.
Mitat: Pituus 4,63 m, leveys 1,79 m, korkeus 1,70 m, akseliväli 2,63 m, tavaratila 479-1 773 l.
Moottori: 2,0-litrainen diesel; teho 150 hv (4 000 rpm), vääntö 320 Nm (2 000 rpm). 6-portainen automaatti, neliveto.
Kiihtyvyys: 12,5 s.
Huippunopeus: 183 km/t.
Yhdistetty kulutus (valmistajan ilm./koeajo): 7,1/7,1 l.
CO2-päästöt: 188 g/km.
Hinta: koeajoauto 45 789 euroa.

Kommentit

Tuoreimmat