Nestori

Autot

Valikko

Autot

Bensiinillä ajaminen on selvästi kalleinta verrattuna etanoliin, dieseliin ja maakaasuun - lue jättivertailu!

Polttoainevertailu
Diesel, bensiini, maakaasu vai etanoli, mikä on kannattavin polttoaine?
Yksi auto, neljä polttoainetta. Tämän vertailun Volkswagen Passatit ovat siis ulkoisesti lähes identtisiä. Yksi käy dieselillä, toinen maakaasulla ja kolmas korkeaseosetanolilla. Kaksi jälkimmäistä kelpuuttavat ravinnokseen myös bensaa. Selvitimme mikä neljästä on paras polttoainevaihtoehto.

Todelliset vaihtoehdot liikennepolttoaineissa ovat lisääntyneet viimevuosina merkittävästi, kaksinkertaistuneet, kun dieselin ja bensiinin rinnalle vakavasti otettaviksi vaihtoehdoiksi ovat nousseet etanoli ja maakaasu. Alkuperästä riippuen niitä kutsutaan myös biokaasuksi ja bioetanoliksi.

Polttoaineisiin liittyy paljon tunteita ja uskomuksia. Monilla automerkeillä on valikoimissaan ainakin kolmea mainituista polttoaineista käyttäviä malleja, mutta täysi valikoima samassa automallissa on harvinaista. Suomessa ainoastaan Volkswagen Passatia saa kaikille polttoaineille.

Niinpä Passatit olivat itsestään selvä ja ainoa vaihtoehto halutessamme laittaa polttoainevaihtoehdot paremmuusjärjestykseen. Mutta miksi autoja on vain kolme, vaikka polttoaineita vertailussa on neljä?



Vertailun rungon muodostavat etanolikäyttöinen 1.4 TSI MultiFuel ja maakaasulla kulkeva 1.4 TSI EcoFuel. Niiden keskinäinen hintaero on alle kaksi tuhatta euroa tehokkaamman MultiFuelin eduksi.


Neljänkymmenen tuhannen hintaluokassa ero on pieni, joten mallit ovat keskenään hyvin vertailukelpoisia. Saman kaksoisahdetun moottorin lisäksi näille yhteinen tekijä on se, että kumpikin toimii myös bensiinillä.
Mainittujen kanssa samaan joukkoon sopii 140-hevosvoimainen 2.0 TDI, joka asettuu hinnaltaan edellä mainittujen väliin.


Vertailun lähtökohtaisena vaatimuksena oli löytää keskenään vertailukelpoiset Passatit kullakin polttoaineella. MultiFuel ja EcoFuel järjestyivät farmarikorisina seitsemänportaisella kaksikytkinvaihteistolla. Kaksilitraista dieseliä ei saatu järjestettyä tähän vertailuun näillä spekseillä, joten dieseleitä tuli edustamaan selvästi edullisempi ja pienempitehoinen 1.6 TDI. Se voittaa hinnassa, vuotuinen ajoneuvovero on 33 euroa pienempi ja kuluttaa hieman kaksilitraista vähemmän, mutta häviää suorituskyvyssä roimasti sekä isommalle dieselille että vertailun muille autoille. Pikkudieseliin oli kuitenkin tyytyminen, sen pitäisi antaa hyvä kuva myös isomman dieselin polttoainetaloudesta.

Vertailun autojen kanssa rinnakkainen, pelkkää bensiiniä käyttävä mallikin löytyy Passat-valikoimasta, pelkällä turboahtimella pakkohengitetty 122-hevosvoimainen 1.4 TSI. Se on hinnaltaan ja suorituskyvyltään lähempänä vertailuun päätynyttä pikkudieseliä kuin Multi- ja EcoFuelia. Kaksilitraisen TSI:n puolestaan rajasi ulkopuolelle kalliimpi hinta ja muita merkittävästi suurempi 210 hevosvoiman teho.
Niinpä päätimme antaa 1.4 TSI MultiFuelille kaksoisroolin esittää myös bensiinikäyttöistä, eli se testattiin kahteen kertaan, etanolilla ja bensiinillä. Samalla saadaan suoraan selville E85:n ja 95E10:n erot samassa autoyksilössä.

Maakaasukäyttöistä EcoFuelia ei testattu lainkaan bensiinillä, koska maakaasun edullisuuden vuoksi bensiinin käyttö siinä on mielekästä vain pakottavissa olosuhteissa. Esimerkiksi liikuttaessa maakaasuverkoston ulottumattomissa. Tyypillisesti maakaasuautoissa on kytkin, josta auton voi halutessaan pakottaa bensalle. Maakaasun loppuessa auto vaihtaa automaattisesti bensalle. Bensalla saadaan hieman parempi suorituskyky. Muuten on vaikea kuvitella, miksi kukaan haluaisi käyttää kalliimpaa bensaa maakaasun sijaan, niinpä Passatin kuljettajalle ei ole jätetty valtaa valita käytettävää polttoainetta, vaan vaihto tapahtuu ainoastaan pakon edessä automaattisesti.

IS myös uutisoi jo viikko sitten, että maakaasulla ajaminen kallistuu ensi vuoden alusta, kun aiemmin käyttövoimaverosta vapautettu kaasu pistetään verolle. Kuinka paljon kalliimmaksi kaasuautoilu ensi vuonna kallistuu tähän vuoteen verrattuna, voit lukea tästä.

Käyttöominaisuuksissa yhteistä ja eroja

Kaksoisahdettu 1.4 TSI on kaikilla vertailussa käytetyillä polttoaineilla (95E10, E85 ja CNG) käytännössä samanlainen. Voimaa on tasaisesti koko kierrosalueella, moottori reagoi herkästi ja ottaa halukkaasti kierroksia. Välitön vertailu paljastaa ihan takapuolituntumallakin EcoFuelin, eli maakaasumallin hieman voimattomammaksi. Ilman välitöntä vertailumahdollisuutta MultiFuel- ja EcoFuel-moottoria on käytännössä mahdotonta erottaa toisistaan. Samat sanat koskevat polttoaineita.

Kuljettajan kokemuksen kannalta on siis samantekevää, mitä polttoainetta Passatin sytytystulpallinen moottori käyttää.
TSI-moottoreiden rinnalla 1.6 TDI:n luonne erottuu selvästi, muutenkin kuin ääneltään. Sen jäykempää ja kankeampaa käytöstä ei voi olla huomaamatta. Jäyhyyden hyvänä puolena se käyttäytyy matka-ajossa rauhallisemmin ja kaksikytkinvaihteisto ei vaihtele pienemmälle niin innokkaasti kuin TSI-moottoreiden kanssa. Itse vaihteiston vaihtotapahtumat ovat toki yhtä nopeita.

Kuinka kulkee?

Täyskiihdytykset paikaltaan ovat arjessa harvinaisia. Ne kuitenkin kertovat auton ominaisuuksista lahjomattomasti. Vetoluistonesto poiskytkettynäkin diesel irtoaa lähtöpaikalta muita verkkaisemmin ilman pitovaikeuksia. Aivan kuin ohjauselektroniikka säästelisi vaihteistoa dieselin väännöltä. Lähdön jälkeen se kiihtyy miltei samaa tahtia muiden kanssa, kunnes alkaa puutua satasta lähestyttäessä.

Maakaasumallin pitäisikin olla etanolikäyttöistä voimattomampi. Käytännössä sataseen kiihdytyksessä vierähtää sekunnin pidempään. Suorituskykymittaukset olivat käytännössä ainoa paikka, missä pystyi aistinvaraisesti varmasti havaitsemaan tehoeron.

Etanolilla on bensiiniä suurempi puristuskestävyys. Siksi se sietää korkeamman ahtopaineen ja suuremman sytytysennakon. Moottorista on siis mahdollista saada etanolilla bensiiniä parempi suorituskyky. MultiFuelin kohdalla näin ei ollut, vaan kiihtyvyydet olivat samoja kummallakin polttoaineella. Moottori siis säätyi antamaan saman suorituskyvyn polttoaineesta riippumatta.

Ohituskiihtyvyys merkitsee autoilijalle enemmän kuin spurtit paikallaan. Tässä lajissa tuli näkyviin, miksi maksaa tuhansia 1.6 TDI:tä enemmän 2.0 TDI:stä. 1.6 TDI:n vahvuus ei ole nopeat ohitukset, se jää auttamattomasti vertailun muille malleille survaistaessa vauhdista kaasu pohjaan. Multi- ja EcoFuel puolestaan ovat lähes tasaväkisiä, joskin MultiFuel vie voiton, oli polttoaineena etanoli tai bensa.


Tekniset tiedot 1.6 TDI 1.4 TSI EcoFuel 1.4 TSI MultiFuel
Iskutilavuus 1598 cm3 1390 cm3 1390 cm3
Suurin teho kW (hv)/r/min 77 (105)/4400 110 (150)/5500 118 (160)/5800
Suurin vääntöm. Nm/r/min 250/1500-2500 220/1500-4500 240/1500-4500
Huippunopeus 191 km/h 212 km/h 218 km/h
CO2-päästöt 122 g/km 119 (bensiini 158) g/km 147 (bensiini 157) g/km
EU-kulutus* 5,6/4,2/4,7 l 5,8/3,5/4,3 kg 11,7/7,4/8,9 l
EU-kulutus bensiinillä*   8,8/5,6/6,8 l 8,8/5,6/6,8 l
*kaupunki/maantie/yhdistetty/100 km      
 
Mittaustulokset     RE85 / 95E10
Kiihtyvyys 0-50 km/h 4,4 s 3,7 s 3,4 s / 3,5 s
0-100 km/h 13,6 s 10,1 s 8,9 s / 8,9 s
0-120 km/h 20,2 s 14,3 s 12,6 s / 12,5 s
Ohituskiihtyvyys 60-100 km/h 7,6 s (autom.) 5,4 s (autom.) 5,2 s / 5,2 s (autom.)
80-120 km/h 10,6 s (autom.) 7,7 s (autom.) 7,2 s / 7,3 s (autom.)
Testikulutus 5,2 l 4,0 kg 8,6 l / 7,3 l

Valtavat kulutuserot

Maakaasua mitataan ja hinnoitellaan kiloissa, joten sen hinta- ja kulutuslukemat eivät ensisilmäyksellä kerro mitään. Kulutusmittauksessa saavutettu, hieman neljän kilon alle jäänyt tulos vastaa bensaksi muutettuna 6,2 litraa sadalla kilometrillä. EcoFuelille mitattu kulutus on vertailujoukon ainoana alle virallisen EU-yhdistetyn kulutuksen. Se on huima suoritus lenkillä, jossa ajetaan kuljettajia vaihdellen aivan tavanomaisesti kaupunkia, maan-, valta- ja moottoriteitä sekä taajamaa.

Ja koska maakaasun käyttöön houkutellaan hinnoittelulla, Passat Variant 1.4 TSI EcoFuel DSG:llä polttoainekustannukset jäivät 5,39 euroon sataa kilometriä kohden. Houkuttelevuus tosin hieman latistuu vuoden vaihteessa, kun maakaasuautoille tulee dieseleiden ja sähköautojen tapaan käyttövoimavero. Mutta sen jälkeenkin maakaasulla ajelu on ylivoimaisesti edullisinta.

MultiFuelin ajaminen bensalla on joukon kalleinta. Tästä voi yleistää, että bensa-Passat kannattaa vain alhaisilla ajomäärillä, jolloin maakaasu- ja dieselmallien vuotuisen ajoneuvoveron käyttövoimaveron osuus nostaa käyttökustannukset bensiiniversiota korkeammaksi.
Etanolin bensaa pienemmän energiatiheyden vuoksi sitä kuluu teoreettisesti tarkastellen kolmekymmentä prosenttia enemmän. Tämän teorian mukaisesti E85 on hinnoiteltu vastaavasti bensaa edullisemmaksi, jolloin polttoainekustannukset olisivat lähes samat, ajoi MultiFuelia kummalla tahansa.

Käytännössä Passat MultiFuel kulutti etanolia kuitenkin vain 17 prosenttia enemmän. Tästä voi päätellä moottorin kykenevän käyttämään etanolin energian tehokkaammin hyödyksi. Tästä onkin huhuja, mutta virallista vahvistusta asiaan ei Volkswagenilta saatu. Rahassa tarkasteltuna E85:n käyttö on vertailuajankohdan hinnoilla huimat 26 prosenttia bensaa edullisempaa.

Kuten odotettua, 1.6 TDI kulutti litroissa vähiten. Sen kulutus mitattiin vieläpä kahteen kertaan, sillä se toimi referenssinä MultiFuelille, jonka kulutukset eri polttoaineilla jouduttiin luonnollisesti ajamaan eri ajankohtina. Nämä kaksi muodostavat polttoainekulujen keskikastin. Dieselillä moottorin läpi hulahtaa vähemmän euroja, mutta sen korkeampi käyttövoimavero pakottaa laskemaan vuotuisia ajomääriä. Kun otetaan vertailuajankohdan polttoainehinnat ja ensi vuoden ajoneuvoverot, diesel on etanolimallia edullisempi ajaa vasta 34 500 vuotuisen ajokilometrin jälkeen. Kuten todettua, maakaasulla ajaminen on ylivoimaisesti edullisinta ja bensamalli kannattaa vain käyttämättömänä pihalla seistessään, vähäisillä ajomäärillä vain diesel tulee kalliimmaksi.

Muut kustannukset

Ajoneuvoveroja sivuttiin jo kulutusosiossa, ja ne löytyvät oheisesta taulukosta. Diesel on vakuutusyhtiöiden silmissä kalliimpi vakuuttaa suuremman iskutilavuutensa vuoksi, mutta ero on pahimmassakin tapauksessa vain kymppejä. Huoltohinnatkaan eivät Passat-joukkion sisällä aiheuta säpsähdyksiä. Lopuksi jää vain pohdittavaksi hankintahinta. Se on yli 5000 euroa maakaasuversiota edullisempi. Tuolla summalla ja siitä säästyneillä pääomakuluilla makselee todella pitkän siivun kalliimpia vuotuisia ajoneuvoveroja ja polttoaineita. Tämä vain loppumuistutuksena siitä, ettei pidä tuijottaa pelkästään polttoainetaloutta. Vaikka tässä keskityttiinkin polttoaineiden eroihin, kokonaisuus ratkaisee.


Näin paljon eri polttoaineilla ajaminen maksaa eri kilometrimäärillä vuodessa      
  1.6 TDI 1.4 TSI EcoFuel 1.4 TSI MultiFuel
      RE85 / 95E10
Ajoneuvovero 2012 504 euroa 58 euroa 87 euroa
Ajoneuvovero 2013 545 euroa 350 euroa 131 euroa
       
  euroa / 100 km euroa / 100 km euroa / 100 km
5 000 km/v 19,13 12,39 12,04/15,35
10 000 km/v 13,68 8,89 10,74/14,05
20 000 km/v 10,95 7,14 10,08/13,39
30 000 km/v 10,05 6,56 9,86/13,17
40 000 km/v 9,59 6,27 9,76/13,07
50 000 km/v 9,32 6,09 9,69/13,00
       
(Laskelmat tehty vertailuajankohdan polttoainehinnoilla ja vuoden 2013 ajoneuvoverolla)

CNG, maakaasu ja biokaasu

Valtaosaa maamme 16 maakaasuasemasta operoi Gasum. Niillä voi valita, tankkaako hyvälaatuisena tunnettua venäjän maaperästä porattua metaania vaiko hieman kalliimpaa, kotimaassa uusiutuvista aineksista saatua Joutsenmerkki- ja Avainlippu-metaania. Valinta on samanlainen kuin vaikkapa tuulisähkösopimus. Tankkin tulevan kaasun alkuperää ei voi tietää, ne kun kulkevat kaasuputkissa sekaisin ja kuten sähkönkin tapauksessa, aine on alkuperästä riippumatta aivan samaa. Biokaasun valitsemalla tukee kotimaista, ympäristöystävällistä ja uusiutuvaa energiaa ja hillitsee kasvihuoneilmiötä. Maakaasuasemat sijaitsevat luonnollisesti kaasuputkiverkoston alueella eteläisessä Suomessa. Kaasukäyttöiset henkilöautot toimivat myös bensiinillä, joten niillä voi huoletta lähteä myös kaasuverkoston ulottumattomiin. Bensiinikäyttöisen auton voi muuttaa toimimaan myös maakaasulla. Se on kohtalaisen suosittua isokokoisten, suurella bensiinimoottorilla varustettujen autojen keskuudessa.

E85, RE85, EkoFlex E85

24 ABC-asemaa myyvät korkeaseosetanolia tuotenimellä EkoFlex E85. Lukuisilta St1-asemilta ja Shellin Express-asemilta saa samaa, kotimaisista elintarviketeollisuuden biojätteistä valmistettua etanolia tuotenimellä RE85. Polttoainelaadun kertova virallinen osuus E85 ilmaisee etanolin suurimman prosenttiosuuden, ei etanolin valmistustapaa, jota huoltamot tuovat esiin omilla tuotenimillään. Loppu on bensiiniä. E85:ttä ja bensiiniä voi tankata korkeaseosetanolilla toimivan auton tankkiin huoletta missä seossuhteessa tahansa. Moottori säätyy itsestään tankissa olevan tavaran mukaan. E85:ttä kuluu litroissa enemmän, mutta se on huomattavasti edullisempaa kuin bensiini, joten sen käyttö on ympäristöystävällisyyden ja kotimaisuuden suosimisen ohella lompakolle ystävällisempää.

Yhteenveto

CNG eli maakaasu aiheuttaa fossiilisista polttoaineista vähiten ympäristökuormitusta. Maakaasu tai sen ympäristöystävällisemmin tuotettu identtinen kaksoisolento biokaasu tarjoaa ylivoimaisesti edullisimmat ajokilometrit kaikilla ajomäärillä ja on siksi polttoainevertailun voittaja. Mutta se kannattaa vain, jos omalta autoilualueelta löytyy tankkausasema. Pääkaupunkiseudulla asemia on kohtuullisesti, muualla harvassa tai ei lainkaan.
Kakkostilasta käydään tiukempi taistelu. Valtaosin Suomessa elintarviketeollisuuden jätteistä valmistettu E85 on kannattavin kohtuullisilla ajomäärillä, mutta todella paljon ajavalle Diesel on edullisempi. Bensiinikäyttöinen auto kannattaa tämän vertailun valossa vain, jos sillä ei aja.

Ota kantaa

Mitä polttoainetta sinun autosi käyttää?

Bensiiniä 57% Dieseliä 37% Etanolia 3% Bio- tai maakaasua 3%
Ääniä yhteensä 30310

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Iivo Niskanen paljasti Ylellä, mitä sanoi Norjan tähtihiihtäjälle maalissa – Sami Jauhojärvi latasi perään täyslaidallisen

    2. 2

      Iivo Niskasen kaataneen norjalaishiihtäjän Facebook-sivu täyttyi moitteista – ”Onnea vaan, luuseri”

    3. 3

      Reijo Jylhä kertoi draamasta kisan jälkeen – Iversen itki, Niskanen ”kävi kuumana kuin hellankoukku”

    4. 4

      Pudottiko Aino-Kaisa Saarinen Kerttu Niskasen kympiltä ja viestistä?

    5. 5

      38-vuotiaasta ostos-tv:n emännästä nousi mieletön seksisymboli – ”Muistuttaa ajasta ennen internetiä”

    6. 6

      Harri Kirvesniemi syyttää norjalaista MM-kullan viemisestä – ”Siinä pitikin kiroilla!”

    7. 7

      4 eri mitoilla varustettua miestä avautuu seksielämästään: ”Teen parhaani sillä, mitä minulla on”

    8. 8

      Marika saa Espanjassa pitkiä katseita – suomalaiset nimet, jotka eivät toimi ulkomailla

    9. 9

      Terhi Kiemunki kommentoi potkujaan puolueesta – ”Suunnatonta typeryyttä”

    10. 10

      Tankkasitko kylmäasemalla? Kuva: Kortinlukijasta löytyi skimmauslaite

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Marika saa Espanjassa pitkiä katseita – suomalaiset nimet, jotka eivät toimi ulkomailla

    2. 2

      4 eri mitoilla varustettua miestä avautuu seksielämästään: ”Teen parhaani sillä, mitä minulla on”

    3. 3

      Janne Ahonen, 39, koki jotakin ainutkertaista ilmalentonsa aikana

    4. 4

      Epäonninen kaatuminen ratkaisi kultamitalitaiston – pettynyt norjalaistähti kommentoi kitkerästi

    5. 5

      Joel, 24, voitti melkoiset häärahat televisiossa – kisa katkesi huippukysymykseen

    6. 6

      Nainen lähetti exälleen anteeksipyynnön – mies palautti kirjeen punakynämerkinnöillä, some sekosi

    7. 7

      Venäjän hiihtomaajoukkueessa kytee mehevä riita – supertähti nöyryytti sprinttipariaan julkisesti

    8. 8

      Törmäys norjalaisen kanssa vei Suomelta MM-kullan – Iivo Niskanen kirosi maaliviivalla

    9. 9

      Terhi Kiemungille potkut perussuomalaisista

    10. 10

      Pariskunta putosi jäihin Espoossa: Sukeltajat etsivät turhaan yli tunnin – sitten tuli helpottava tieto

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Julkkiksilta sataa tukea rumaksi haukutulle Maria Veitolalle – Rakel Liekiltä tyhjentävä kommentti

    2. 2

      Helsinkiläinen Nina, 44, avautuu isäpuolen järkyttävistä teoista: ”Äiti katseli vierestä, mutta ei koskaan puuttunut”

    3. 3

      Kummisetä antoi 10-vuotiaalle tyttärelle lahjarahaa – Kela rokotti koko perheeltä 341,52 euroa/kk

    4. 4

      Traaginen onnettomuus Helsingissä – työkoneen kauha osui kävelijään, nainen kuoli vammoihinsa

    5. 5

      Tarkista ja kuuntele: Mikä oli Suomen listaykkösenä, kun sinä synnyit?

    6. 6

      Stubb opetti Trumpille faktoja Ruotsista – viesti sytytti kiivaan keskustelun

    7. 7

      Yleinen virhe wc-pöntöllä: Tästä syystä pyttyyn jää helposti ”jarrutusjäljet”

    8. 8

      Anu Saagim haukkui Maria Veitolaa rumaksi suorassa lähetyksessä – Veitola harmistui studioyleisön reaktiosta: ”Yleisö nauraa ja taputtaa”

    9. 9

      Nokialla pahoinpidelty 17-vuotias tyttö on kuollut

    10. 10

      Donald Trumpilta outo viittaus Ruotsiin: ”Katsokaa, mitä tapahtui eilen illalla Ruotsissa – kuka olisi uskonut?”

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Iivo Niskanen paljasti Ylellä, mitä sanoi Norjan tähtihiihtäjälle maalissa – Sami Jauhojärvi latasi perään täyslaidallisen

    2. 2

      Iivo Niskasen kaataneen norjalaishiihtäjän Facebook-sivu täyttyi moitteista – ”Onnea vaan, luuseri”

    3. 3

      Reijo Jylhä kertoi draamasta kisan jälkeen – Iversen itki, Niskanen ”kävi kuumana kuin hellankoukku”

    4. 4

      Pudottiko Aino-Kaisa Saarinen Kerttu Niskasen kympiltä ja viestistä?

    5. 5

      38-vuotiaasta ostos-tv:n emännästä nousi mieletön seksisymboli – ”Muistuttaa ajasta ennen internetiä”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Marika saa Espanjassa pitkiä katseita – suomalaiset nimet, jotka eivät toimi ulkomailla

    2. 2

      4 eri mitoilla varustettua miestä avautuu seksielämästään: ”Teen parhaani sillä, mitä minulla on”

    3. 3

      Janne Ahonen, 39, koki jotakin ainutkertaista ilmalentonsa aikana

    4. 4

      Epäonninen kaatuminen ratkaisi kultamitalitaiston – pettynyt norjalaistähti kommentoi kitkerästi

    5. 5

      Joel, 24, voitti melkoiset häärahat televisiossa – kisa katkesi huippukysymykseen

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Julkkiksilta sataa tukea rumaksi haukutulle Maria Veitolalle – Rakel Liekiltä tyhjentävä kommentti

    2. 2

      Helsinkiläinen Nina, 44, avautuu isäpuolen järkyttävistä teoista: ”Äiti katseli vierestä, mutta ei koskaan puuttunut”

    3. 3

      Kummisetä antoi 10-vuotiaalle tyttärelle lahjarahaa – Kela rokotti koko perheeltä 341,52 euroa/kk

    4. 4

      Traaginen onnettomuus Helsingissä – työkoneen kauha osui kävelijään, nainen kuoli vammoihinsa

    5. 5

      Tarkista ja kuuntele: Mikä oli Suomen listaykkösenä, kun sinä synnyit?

    6. Näytä lisää