Selma

Autot

Valikko

Autot

Vertailussa kolme kompaktia katumaasturia - kolme täysin eri näkemystä!

Vertailu
Dacia Duster, Kia Sportage ja Skoda Yeti. Nämä katumaasturit ovat keskenään täysin erilaisia ja niiden hintaerot ovat valtavat.

Mikä niistä on paras? Entä mikä tarjoaa parhaan vastineen rahalle?
Katumaasturien hintahäirikkö Dacia Dusterin Suomen valikoimassa on tuoreen uudistuksen jälkeen tarjolla etuvetoisten ohella vain yksi nelivetoinen versio. Se on parhaalla Laureate-varustelulla, dieselmoottorilla ja manuaalivaihteistolla.

Vaikka kyseessä onkin Dusterin arvokkain kokonaisuus, hinta on vain 22 555 euroa. Testiyksilön multimediajärjestelmä navigaattoreineen, vakionopeussäädin, peruutustutka ja muut lisäherkut hilaavat hinnan 25 tonniin.

Se on yhä 9000 euroa vähemmän kuin sitä vastaan asettuva Kia Sportage runsaalla, kampanjahintaisella Active-varustuksella.

Tuntuuko Kia kalliilta? Ei kauan, kun paikalle saapuu niin ikään juuri uudistunut Skoda Yeti.

Vertailun Skoda on hieman arvokkaampi ja maasturihenkisempi Outdoor-versio. Skodan tekniikkana on malliston tehokkain, 170-hevosvoimainen diesel ja uutuutena sen jatkeeksi saatava kuusipykäläinen kaksikytkinautomaatti.
 

Skodan tekniikkana on malliston tehokkain, 170-hevosvoimainen diesel ja uutuutena sen jatkeeksi saatava kuusipykäläinen kaksikytkinautomaatti.


Kun malliston huipputekniikka kuorrutetaan vielä arvokkaalla Elegance-varustuksella, komeilee hintalapussa 39 673 euroa. Tähän päälle vielä hulppea, avattava lasikatto, niin eroa Kiaan on jo tukevasti yli 7000 euroa.

Näin erihintaiset yksilöt tuskin nousevat kenenkään autovalinnassa rinnakkain. Se ei estä meitä vertailemasta niitä. Kohta selviää, onko kalliissa Skodassa katetta hinnalle? Ostaako Daciaan päätyvä muutakin kuin halpaa hintaa? Löytyykö keskitien Kiasta paras vastine pääomalle?

Samaa luokkaa, eri maata

Kolmikko tekee heti alkuun selväksi, että ne on suunniteltu täysin erilaisilla näkökulmilla.

Laatikkomainen Skoda Yeti on äärimitoiltaan joukon pienin, mutta tarjoaa väljyyttä ja tila-automaista muunneltavuutta kolmen erikseen säädettävän ja irrotettavan takaistuimen ansiosta. Tarvittaessa Skoda muuntuu pieneksi pakettiautoksi.

Kia Sportage on suurin, ja sitä korostaa vielä sen näyttävä ja muhkea muotoilu.
 

Kia Sportage on suurin, ja sitä korostaa vielä sen näyttävä ja muhkea muotoilu.

Linja jatkuu henkilöautomaisissa sisätiloissa. Se vaikuttaa selvästi hintaansa arvokkaammalta.

Sportage on kestänyt hyvin aikaa ja maaliskuussa siitä on tullut myyntiin kevyesti uudistettu painos, joka eroaa vertailussa olleesta pääasiassa sisustan osalta. Myös äänieristys ja jarrutusvakaus paranevat, ja varustetarjonta monipuolistuu esimerkiksi säädettävällä ohjausvasteella, lämmitettävällä ohjauspyörällä ja viidensadan watin äänentoistojärjestelmällä.

Dacia Dusterin rooliltus on maasturimaisin ja se huokuu kovaan käyttöön tarkoitettua konstailemattomuutta.

Täytyyhän katumaasturit maastoonkin viedä. Siellä Dacia vetää roolinsa uskottavasti. Sen eteneminen on mekaanisen varmaotteista ja lyhyeksi välitetty ykkösvaihde vihjaa oikeiden maastureiden alennusvaihteiston suuntaan.

Skodan edistynyt, viidennen polven Haldex-neliveto vie autoa vaivattomasti, mutta tyylilaji on eri kuin Dacialla. Skodan mönkiminen tuntuu olevan korostuneesti elektroniikan varassa.

Kian lyhytliikkeistä jousitusta ei varsinaisesti ole suunniteltu maasto mielessä. Eteneminen on silti vähäeleisen vaivatonta, mitä nyt kytkin tuntuu hajun perusteella joutuvan koville. Kaikki kolme selviytyivät kunnialla asettamistamme kohtuullisista maastohaasteista.

Tutkielmia matkustusmukavuudesta

Maantiellä ykkösroolin ottaa Skoda, jonka täsmällisyys ansaitsee luottamusta ja saa kuljettajan rentoutumaan. Yetin hiljaisessa matkustamossa huomio kiinnittyy ajoviiman viheltelyyn ja satunnaiseen verhousten natinaan. Moottorissa riittää voimaa, voimanjaossa kykyjä ja ajonvakautuksessa sallivuutta mietoon kaasupolkimella ohjailuunkin. Sen mukautuvat ja kääntyvät ksenonit ovat järisyttävän hyvät kilpailijoiden halogeenien rinnalla.

Tanakasta jousituksestaan huolimatta Kia antaa kyyditettävilleen etäisyyttä ympäröivästä pahasta maailmasta. Sportagella matkaamisessa on hyvää letkeyttä, jota häiritsee vain ajoittain lievää ärtymystä aiheuttava matkustamomelun taajuus. Meluisa se ei ole. Äkkinäisissä tilanteissa korostuneen etupainoinen auto on haluton suunnanmuutoksille eikä ohjauskaan pidä nopeista liikkeistä.

Myös Duster on maantiellä vaivaton. Kuljettajan muita rajallisemmat säätömahdollisuudet aiheuttivat ajoasennon suhteen mielipidejakaumaa, useimmille löytyy kelvollinen asento, mutta myös äärimmäisiä näkemyksiä esiintyi puolesta ja vastaan. Dacian äänieristystä on parannettu, ja sen todellakin huomaa.

 

Dacian äänieristystä on parannettu, ja sen todellakin huomaa.

Äänilähteet ovat kuulomaisemassa selkeästi eriteltävissä, mutta kylmän moottorin metelöintiä lukuun ottamatta ne eivät ärsytä ja desibelejä on yhtä vähän kuin Kiassa.

Dusterin alustan toiminta on huonokuntoisella tiestöllä parasta. Dacia reagoi hienosti nopeisiin ohjausliikkeisiin ja käyttäytyy ääritilanteissa luontevan välittömästi.

 

Kaupunkiolosuhteissa Skoda Yeti todella loistaa.

Kaupunkiolosuhteissa Skoda Yeti todella loistaa. Pieni kääntöympyrä ja lyhyt sekä kapea kori tekevät siitä ketterän. Näkyvyys on nykyautoksi joka suuntaan erinomainen ja ulottuvuuksien arviointi helppoa.

Tekniikka pudottaa hieman tyylipisteitä, sillä vaihdeisto D:llä moottori jurisee tyhjäkäynnillä kiusallisesti ja automaatti pistää tietyissä matalahkoissa nopeuksissa taloudellisuus etusijalla sen verran isoa pykälää, että kone käy jo täristämään.

Dacia ei ole ahtaissa paikoissa niin helppo kuin Skoda, muttei ansaitse kritiikkiäkään. Kian ohjaimissa puolestaan kaipaa väljemmille vesille. Vertailun kookkaimman auton massiivisten pilarien rajaamista pienistä ikkunoista näkyvyys on rajallista ja auton ulottuvuuksien arvioiminen edellyttää harjaantumista. Siinä hinta Sportagen ansiokkaasta muotoilusta.


Dacia on kokonaistaloudellisin

Teoriassa janoisin Skoda yllättää osoittautumalla käytännössä taloudellisimmaksi. Kia sai huomiota ajotietokoneen korkeilla lukemilla, joihin kulutusmittaus toi vahvistuksen. Kevein ja moottoriltaan pienin Dacia asettui näiden väliin.

Dacia haluaa vierailla huolloissa useimmin. Talouspuolella erot ovat vähäisiä, sillä kolmikon huollattaminen mahtuu vuositasolla alle 30 euron haarukkaan Skodan ollessa edullisin ja Dacian kallein.

Polttoainetalouden ohella merkittävät käyttökustannuserot tulevat ajoneuvoverossa ja vakuutuksissa. Dacian vuotuiset verot ovat lähes satasen Skodaa edullisemmat ja Kiaankin eroa tulee lähes 80 euroa. Liikenne- ja kaskovakuutuksissa Dacian valitseva bonukseton kuljettaja säästää vuositasolla satoja euroja.

Kian ja Skodan erot ovat vakuutushinnoissa vähäisempiä ja menevät eri vakuutusyhtiöissä jopa ristiin. Keskimäärin Skoda on hieman edullisempi vakuuttaa. Kokonaisuutena Dacia on edullisin ja Kia arvokkain käyttää.

LOPPUARVOSTELU


KORI Skoda Kia Dacia max
Tilat edessä 17 14 10 20
Tilat takana 15 14 11 20
Tilantuntu 8 6 7 10
Tavarasäiliö min./maks. 13 12 13 20
Muunneltavuus 7 2 2 10
Kantavuus 10 10 9 10
Perävaunupaino 4 4 2 5
Näkyvyys 12 6 11 15
Laatuvaikutelma 14 14 11 20
Toimivuus 9 8 7 10
Turvallisuusvarustelu 9 4 2 10
YHTEENSÄ 118 94 85 150
Moottori ja voimansiirto Skoda Kia Dacia Max
Kiihtyvyys 11 7 6 15
Sitkeys 19 16 16 20
Huippunopeus 3 3 2 5
Käynnin sivistyneisyys 10 11 9 15
Kierrosherkkyys 8 6 4 10
Vaihteisto 17 15 14 20
Testikulutus 29 26 28 30
Toimintamatka 7 5 5 10
YHTEENSÄ 104 89 84 125
Mukavuus Skoda Kia Dacia max
Sisäänkäynnin helppous 3 3 4 5
Istuma-asento 14 12 9 15
Istuimet edessä 15 12 10 20
Istuimet takana 7 6 6 10
Käytettävyys 7 5 3 10
Jousitus 20 14 17 25
Sisämelu 7 6 5 10
Meluvaikutelma 10 8 8 15
Mukavuusvarustelu 12 10 6 15
Multimedia 3 3 3 10
Tekniset lisävarusteet 3 0 0 5
Ilmastointi 6 3 2 10
YHTEENSÄ 107 82 73 150
Ajodynamiikka Skoda Kia Dacia max
Ajoturvallisuus 18 14 15 20
Elektroniset ajoavustimet 13 11 12 15
Suuntavakavuus 10 10 9 10
Ketteryys 18 12 14 20
Ohjaus 17 13 11 20
Vetopito 10 10 9 10
Kääntöympyrä 8 7 7 10
Jarrutusmatka 14 13 11 20
YHTEENSÄ 108 90 88 125
Ajodynamiikka Skoda Kia Dacia max
Ajoturvallisuus 18 14 15 20
Elektroniset ajoavustimet 13 11 12 15
Suuntavakavuus 10 10 9 10
Ketteryys 18 12 14 20
Ohjaus 17 13 11 20
Vetopito 10 10 9 10
Kääntöympyrä 8 7 7 10
Jarrutusmatka 14 13 11 20
YHTEENSÄ 108 90 88 125
Käyttökustannukset Skoda Kia Dacia max
Perushinta 13 21 36 40
Arvonalenema 6 6 6 10
Ajoneuvovero ja vakuutus 5 5 7 10
Huoltoväli 5 7 3 5
Takuu 1 7 2 10
Polttoainekulut 13 11 12 15
Lisävarusteiden saatavuus 4 3 3 10
YHTEENSÄ 47 60 69 100
Pisteet ilman käyttökuluja Skoda Kia Dacia max
  465 379 358 600
Vertailun kokonaistulos Skoda Kia Dacia max
  512 439 427 700
Pisteen hinta 78 77 53

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Imatran epäilty ampuja yritti tappaa toisen nuoren miehen maaliskuussa 2013 – ”Vain naksahti päässä”

    2. 2

      Pelkkä silmäys kahteen kuvaan riittää: Patrik Laine ja Sidney Crosby ovat kuin yö ja päivä

    3. 3

      Saara Aalto ja Meri-rakas matkalla kohti Suomea! ”Väsyneet terveiset” suoraan lentokentältä

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Uutisvuoksi julkaisi Imatralla surmattujen toimittajiensa nimet ja koskettavat muistokirjoitukset

    6. 6

      Koko ABC tyhjeni ja Ville, 19, jäi yksin lukkojen taakse: ”Olin istumassa tuolla pimeässä nurkassa – tää mesta suljettiin!”

    7. 7

      Uskomatonta, mutta totta – Aku Ankka ennusti Saara Aallon finaalipaikan jo elokuussa

    8. 8

      Brittilehdeltä raju väite Saara Aallon finaalipaikasta: Tuotanto käynnisti selvityksen Suomesta annetuista ”kielletyistä äänistä”

    9. 9

      Talent-voittaja Antton Puonti nousi otsikoihin maailmalla – australialaislehti ylistää suomalaistähteä harvinaisesta taidosta

    10. 10

      Kimi Räikkönen möläytti – yleisö puhkesi suosionosoituksiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      Silminnäkijä: Imatralla surmattujen viimeiset hetket – tulivat vain käväisemään ravintolassa

    3. 3

      Saara Aallon uskomaton Chandelier-esitys sai Sharonin kyyneliin – ei saanut sanaa suustaan, juontaja joutui pelastamaan tilanteen

    4. 4

      Koko ABC tyhjeni ja Ville, 19, jäi yksin lukkojen taakse: ”Olin istumassa tuolla pimeässä nurkassa – tää mesta suljettiin!”

    5. 5

      Tuottaja paljastaa: Uutisvuodon studioyleisökin hämmentyi Baba Lybeckin Sipilä-vitsistä – Jari Tervo tajusi juonen heti

    6. 6

      Uskomatonta! Saara Aalto teki sen – pääsi heittämällä X Factor -finaaliin

    7. 7

      Brittilehdeltä raju väite Saara Aallon finaalipaikasta: Tuotanto käynnisti selvityksen Suomesta annetuista ”kielletyistä äänistä”

    8. 8

      Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiina Wilén-Jäppinen sai surmansa Imatran kolmoismurhassa: ”Moderni karjalaisnainen”

    9. 9

      Todelliset syyt, joiden vuoksi naiset voihkivat seksin aikana

    10. 10

      Imatran kolmoismurhan silminnäkijä epäilee: Yksi uhreista yritti paeta ampujaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

    5. 5

      Raakel Lignellin raju painonpudotus ja tiukka ruokavalio johtivat pysyviin terveysongelmiin: ”Riistäytyi vähän käsistä”

    6. 6

      Tuulenvire paljasti Donald Trumpin omituisen ”asumokan” – netti sekosi lentokentältä napatusta kuvasta

    7. 7

      Perhesyyt eivät painaneet? Mika Salolla teoria Nico Rosbergin lopettamisesta: ”Kukaan ei tajua sitä…”

    8. 8

      Todelliset syyt, joiden vuoksi naiset voihkivat seksin aikana

    9. 9

      Nainen teki ”pettämistestin” poikaystävälleen – lopputulos ei ilahduttanut, videolla jo 6 miljoonaa katselukertaa

    10. 10

      Aleksi Valavuori julkaisi matkakuvan Los Angelesista: maisemaotos paljastuikin Ikean sisustustauluksi – some repesi

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Imatran epäilty ampuja yritti tappaa toisen nuoren miehen maaliskuussa 2013 – ”Vain naksahti päässä”

    2. 2

      Pelkkä silmäys kahteen kuvaan riittää: Patrik Laine ja Sidney Crosby ovat kuin yö ja päivä

    3. 3

      Saara Aalto ja Meri-rakas matkalla kohti Suomea! ”Väsyneet terveiset” suoraan lentokentältä

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Uutisvuoksi julkaisi Imatralla surmattujen toimittajiensa nimet ja koskettavat muistokirjoitukset

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      Silminnäkijä: Imatralla surmattujen viimeiset hetket – tulivat vain käväisemään ravintolassa

    3. 3

      Saara Aallon uskomaton Chandelier-esitys sai Sharonin kyyneliin – ei saanut sanaa suustaan, juontaja joutui pelastamaan tilanteen

    4. 4

      Koko ABC tyhjeni ja Ville, 19, jäi yksin lukkojen taakse: ”Olin istumassa tuolla pimeässä nurkassa – tää mesta suljettiin!”

    5. 5

      Tuottaja paljastaa: Uutisvuodon studioyleisökin hämmentyi Baba Lybeckin Sipilä-vitsistä – Jari Tervo tajusi juonen heti

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

    2. 2

      Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

    5. 5

      Raakel Lignellin raju painonpudotus ja tiukka ruokavalio johtivat pysyviin terveysongelmiin: ”Riistäytyi vähän käsistä”

    6. Näytä lisää