Keijo

Autot

Valikko

Autot

Huh! Henki salpautuu Formula 1:n ratissa

Radalla
Kun alla on hiilikuiturakenteinen kilpa-auto, painoltaan 520 kiloa, nimellisteholtaan 650 hevosvoimaa, ja edessä 3,2 kilometriä pitkä uunituore moottorirata, alkavat kädet hikoilla väkisinkin. Tervetuloa ajamaan Formula Ykkösellä.
Autourheilun kuninkuusluokka on vuosikymmenten ajan ollut Formula 1. Se on rahakkain, näkyvin ja seuratuin moottoriurheilun muoto, vaikka historiallisesti tarkasteltuna se ei ole aina ollut edes se nopein. Reilut 40 vuotta sitten Le Mansia kiertäneet prototyyppikilpurit pyyhkivät F1:llä pöytää silloin - ja pyyhkisivät tänä päivänäkin.

Ei anneta sen häiritä. Keski-Virossa, Pärnun kylpylä- ja rantalomakaupungin laidalla heti kaupungin lentokentän eteläpuolella sijaitsee sponsorinsa mukaan Auto24ring:ksi kutsuttu moottorirata.

Reilut pari vuotta sitten valmistunut keskus pitää sisällään täyspitkän radan lisäksi rallycross-baanan, täysikokoiset varikkopilttuut usealle kymmenelle tiimille, ravintolatilat sekä VIP-kerroksen,  jonka laajennustyöt ovat parhaillaan käynnissä. Kaikkialla on erittäin siistiä, sisätilat ovat ilmastoituja ja henkilökunta sekä ystävällistä että tehtäviensä tasalla.



Varikolla maleksii edestakaisin reilun 15 hengen ryhmä: venäläisiä, virolaisia, latvialaisia, suomalaisia ja yksi brasilialainen. Kaikki tulleet kokeilemaan jotain mistä vielä joitain vuosia sitten voitiin vain haaveilla – täysiverisellä Formula 1:llä ajamista.

Tunnelma on hienoisen hermostunutta, mitä alleviivaa uhonsekainen naureskelu huolimatta siitä, että Speed Passionin Tony Svartsjö on aamupalaverissa muistuttanut monesti siitä, että nämä laitteet voivat väärinkäytettyinä olla hengenvaarallisia.

Kevyempi aloitus



Lyhyen teoriaoppitunnin jälkeen siirrytään varovaisesti monopostojen, eli yksipaikkaisten kilpurien maailmaan. Rajamäki Racingin omistaja Johan Rajamäki mekaanikkoineen touhuaa vaitonaisena kilpurien ympärillä, kun kouluttajaksi nimetty Svartsjö opastaa tulevia formulakuljettajia pienen Formula Renaultin äärellä – F1:n rattiin ei ketään päästetä kylmiltään.

Formula Renault on sekin jo siviiliautoihin tottuneelle raju kulkuväline. Se on varustettu Megane Cupin nelisylinterisellä moottorilla, joka kirnuaa sekventiaalisen vaihdelaatikon kautta 480-kiloisen auton liikutteluun riittävät 220 hevosvoimaa. Sataseen se kiihtyy neljässä sekunnissa ja kerää tarvittaessa huippunopeutta 260 km/h.

Meidät jaetaan neljään ryhmään fyysisen koon mukaan, sillä autojakin on neljää eri kokoa. Viimeisten ohjeistusten jälkeen ensimmäiset laskeutuvat sikariputken sisään, ajohaalareihin, ajokenkiin ja kypärään sonnustautuneina.

Renault on ahdas. Oma 189-senttinen ja roteva kroppani sujahtaa sisään juuri ja juuri, vasemmalle kädelle tuleva vaihdekeppi on ahtaasti reiden ja auton ohjaamon seinän välissä ja suurikokoisella kengällä (numero 44) polkimien erottaminen toisistaan on hieman hankalaa.

Renault nytkähtää hieman kun sen takaspoilerin alle sijoitettuun työntörautaan kolahtaa mönkijän keulaan rakennettu haarukka. Nopeasti kierroksia ottavaa ja kevyen vauhtipyörän omaavaa autoa ei onneksi tarvitse itse startata, vaan se työnnetään vauhtiin mäkistarttiperiaatteella.

Kuulen mönkijän tööttäyksen ja nostan kytkimen ylös. Renault pärähtää käyntiin kakkosvaihteella ja aloitan matkan kohti radan sisäänajoa.

 

Vaihdemissejä

 

Kerta ei oikeasti ole minulla ensimmäinen Formulan ratissa – olen tehnyt tätä aiemminkin, tosin silloin Alastaron moottoriradalla Suomessa.

Renault kiihtyy käsittämättömällä vauhdilla, mutta kaasun annostelussa pitää olla tarkkana, varsinkin mutkista ulos kiihdytettäessä. Kivikova kilpa-auton alusta ei anna armoa lainkaan, vaan huolimattomalla kaasunkäsittelyllä tapahtuva spinnaus on niin nopea, ettei kytkintä ehdi painamaan pohjaan ennen kuin auton saa sammumaan.

Onnistun pitämään kuitenkin koko 15 minuutin session ajan auton keulan näyttämässä oikeaan kulkusuuntaan. Suorilla Renault rääkyy liki 8 000 kierroksen tenoriäänellä ennen vaihtoa suuremmalle, tosin osa vaihdoista menee ohi.

Sekventiaalilaatikko vaatii yllättävän paljon voimaa ja päättäväisyyttä vaihtamiseen, mitä ei helpota yhtään se että käsivarteni on hieman liian pitkä käyttämään vaihdekeppiä. 

Pikkuformula protestoi rääkäisemällä, jos pykälä jää vajaaksi, mutta korjaan niistä jokaisen jo ensimmäisellä yrittämällä.

Kaarrennopeudet pysyvät aika varovaisina, siviiliautoon tottuneen on vaikea saavuttaa luotto auton siipien tuomaan downforceen.

Renault pysyisi radalla suuremmillakin nopeuksilla. Mutkista poistuminen on hieman hankalaa, mutta vain koska jalkani tahtoo jumittua kaasupolkimen alle kun nostan jalan jarrulta. Onneksi tällä kertaa sama ei tapahdu toisinpäin, Renault kerää kuitenkin vauhtia reilun parinsadan tuntikilometrin verran pitkillä suorilla. Ruutulippu heiluu ja ajan jäähdyttelykierroksen. Seuraavaksi siirrytään isojen poikien touhuihin.

Formula 1



Lounaan jälkeen on vuorossa se, miksi tänne on tultu. Svartsjö kerää meidät jälleen varikolle, missä pienet Formula Renaultit on työnnetty pilttuuseen siistiin riviin ja korvattu kahdella aidolla Formula Ykkösellä.

Jenson Buttonin nimeä ilmanottoaukon juuressa kantavat BAR-Hondat ovat vuosimallia 2004. Kilpahistoriaa niillä ei kokonaisina autoina ole, vaan autot ovat toimineet testikäytössä tallilla, mutta osa niiden komponenteista on ollut mukana GP-lähdöissä.

Svartsjö muistuttaa uudelleen laitteiden vaarallisuudesta ja varmistaa kahteen kertaan, että kaikki ovat ymmärtäneet tärkeimmän ohjeen: kaasua ei saa runtata pohjaan yhdellä kertaa, eikä niin, että pyörät ovat käännettyinä.

Pudottaudun mustan BAR-Hondan istuimelle. Olen Jenson Buttonia sen verran pidempi että ohjaamon reunaan tuleva ”kravatiksi” kutsuttu reunus jätetään varikolle, jotta hartiani mahtuvat mukaan.

Yllättävän tilava


Renaultin jälkeen iso formula on yllättävän tilava: jaloille on hyvin tilaa, polkimet erottaa selvästi ja mekaanikkojen kaivettua varikolta jatkokappaleen ratille mahdun myös kääntämään rattia helposti. Keula on pidempi kuin Renaultissa, ja ohjaamon edessä on suoraa pintaa niin, että auton keula näkyy helposti, samoin 245-levyiset eturenkaat.

Lähtö tapahtuu tutusti mäkistartilla, mutta tällä kertaa Johan Rajamäki ajaa pace carina edellä. Autona toimii Heikki Kovalaisen käytössä kaudella 2003 ollut Nissan Dallara – paperilla hieman F1:stä hitaampi, mutta muuten hyvin paljon F1:stä muistuttava auto – sen moottori on ”vain” Nissanin V6, siinä missä F1:ssä kaudella 2004 käytettiin V10-moottoreita.



Tekninen välipala


Formula 1 –moottorit kiertävät korkealle ja kovaa, ja kymmenisen vuotta sitten talleilla käytössä olleet V10-koneet ovat huoltoväliltään melko lyhyitä ja ylläpitokustannuksiltaan hintavia.

Siksi Rajamäen BAR-Hondissakaan ei käytetä aitoja F1-moottoreita, vaan Cosworthin valmistamia asiakasmoottoreita, kappalehinnaltaan noin 60 000 euroa.

Ne ovat Rajamäen tilauksesta valmistettuja ja nimen omaan asiakastapahtumakäyttöön.

Maksimikierrosluvulla 12000r/min ne tuottavat 650 hevosvoimaa. Tämä tarkoittaa nollasta kahteensataan ajaksi kellotettua 5 sekunnin aikaa ja 330 km/h huippunopeutta.

Moottorin käynnistyminen on äänimaailmaltaan raju. Koska vauhtipyörä on hyvin pieni ja kevyt, ei käynnistymisessä ole sekunnin murto-osankaan mittaista epäröintiä, vaan startti tapahtuu välittömästi.

Tyhjäkäyntikierroksetkin saavat läsnäolijat pitämään korviaan peitettynä, ja raivoisa karjunta resonoi tallin betonilattiassa niin, että se tuntuu jalkapohjissa saakka. Polttoaineeksi käy tavallinen korkeaoktaaninen pumppubensa, ja varikon lattialla nojailee purkeissa ihan tavallista, henkilöautoihinkin myytävää 0W-40 –moottoriöljyä.


Takaisin rattiin


Mönkijä on työntänyt F1:sen liikkeelle. Ohjaustangon takana oleva mekaanikko tööttää kytkinpolkimen ylösnostamisen merkiksi. Käynnistys tuntuu läpi kehossa resonanssina ja moottorin paholaismainen karjunta tunkee sekä kypärän että korvatulppien läpi.

Rullaan rauhassa radan portille seuraillen Rajamäkeä ja lämmitellen renkaita. Ulkolämpötila Pärnussa on reilut 30 astetta, mutta reilun viiden minuutin pysähdys varikolla on jäähdyttänyt kumit taas liukkaiksi. Jossain takanani mukaan tulee toinen kuljettaja, joka on arvioitu hitaammaksi, ja joka näin joutuu ajamaan ilman Rajamäen opastusta.

Ensimmäisen kierroksen jälkeen renkaat ja jarrut ovat saavuttaneet oikean lämpötilan. Johan Rajamäki ajaa edellä, mutta ei pyri jarruttamaan minua mitenkään.

Peilejä tarkkailemalla pace carin kuljettaja pystyy havaitsemaan F1-kuljettajan taito- ja nopeustason ja säätämään oman vauhtinsa sen mukaan.

Ilmiömäiset jarrut

 
Rajamäki nostaa nopeuttaan kierros kierrokselta. Kaarrevauhdit kasvavat huomattavasti, sillä edellä ajavan vauhtia tarkkailemalla pääsee tuntumalle siitä, millaisia vauhteja F1:llä voi oikeasti ajaa.

Mutkissa G-voimat painavat penkin ja ohjaamon reunoja vasten. Jarrutuksissa hidastuvuus on niin rajua, että hengittäminen käy vaivalloiseksi. Oikeat F1-kuskit kokevat pahimmillaan 5G:n voimia 60 kisakierroksen ajan.

Tästä huolimatta kaikki on kuitenkin hyvin helppoa. Jarrut ovat aivan ilmiömäiset, ohjaus hyvin nopea ja tunnokas, ja ratin takaa toimivat vaihdevivut selkeät ja toimivat.

Kolmannen kierroksen tienoilla, radan takasuoralla paukutan vaihteita sisään rajoittajalta. Kolmoselta neloselle, sitten vitoselle ja kuutoselle. Ratissa oleva käyntinopeusmittari jää jonnekin 8 300 kierroksen tienoille, kun joudun tulemaan jarrulle ennen nopeaan mutkaan aukeavaa shikaania. En osaa arvioida vauhtiani lainkaan.



Saavutamme perääni lähteneen kuljettajan. Rajamäki jää roikkumaan tämän perään. Toinen auto ajaa kaarteet todella rauhallisesti, siviiliautomaisella tyylillä, mutta päästelee suorat aivan urku auki.

Tämä osoittautuu hetken kuluttua virheeksi, sillä Racingexpertin mutkassa valkoinen Honda katoaa ensin sinisen rengassavun pilveen ja ajautuu reilusti mutkasta suoraan ulos.

Olemme saaneet jo ruutulipun, mutta Rajamäki viittilöi minut vielä yhdelle nopealle kierrokselle. Nautin vielä yhden 3,2 kilometrin pätkän Formulaa.

Jälkipelit


Ulos ajanut Honda selviää säikähdyksellä ja se on pienen puhdistus- ja imurointituokion jälkeen valmis uudelleen radalle.

Istun alas mekaanikkojen kanssa jutustelemaan niitä näitä ja kysyn ohimennen välityssuhteista ja auton vauhdista. Miehet laskevat että kuutosvaihteella, 8300 r/min -käyntinopeuksilla autoni on kulkenut 270-280km/h ennen shikaaniin jarruttamista. Samalla suoralla sain aiemmin omalla siviiliautollani vauhdiksi 170 km/h; sillä jarrutuspaikat täytyy hakea huomattavasti aiemmin kuin Formulalla.

Tunne, jännitys ja voimat ovat täysin vertaansa vailla mitä tulee kokemuksiin  muilla moottorikäyttöisillä laitteilla liikkumisesta. Kiihtyvyys joka vaihteella on henkeäsalpaavaa, ja vaikka vastaavaa saisi siviiliautoon viritettyäkin, niin F1:sen kaltaista hidastumista tai kaarrenopeuksia niihin ei saa koskaan. Samat tuntemukset pystyy lukemaan muidenkin ajamassa olleiden kasvoilta.

Uho on vaihtunut kunnioitukseen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kummisetä antoi 10-vuotiaalle tyttärelle lahjarahaa – Kela rokotti koko perheeltä 341,52 euroa/kk

    2. 2

      Anu Saagim haukkui Maria Veitolaa rumaksi suorassa lähetyksessä – Veitola harmistui studioyleisön reaktiosta: ”Yleisö nauraa ja taputtaa”

    3. 3

      Tällainen on Ähtärin susiaitaus: varoituskyltissä paljonpuhuva kuva – verkkoaidan luo helppo päästä

    4. 4

      Kannattaako sukkia käyttää nukkuessa?

    5. 5

      Katso kuvat: Vuosia nuoremmaksi -ohjelman ensimmäisestä muuttujamies-Esasta, 52, kuoriutui oikea hurmuri!

    6. 6

      Sudet tarttuivat 7-vuotiaaseen poikaan Ähtärin eläinpuistossa – vammat vakavia

    7. 7

      Patrik Laine valtavan mediamylläkän keskellä – ”Aika väsynyttä”

    8. 8

      Lukiolaistytön viattomasta kuvasta paljastui härski yllätys – mokasta kasvoi maailmanlaajuinen someilmiö

    9. 9

      Huippukokin pari niksiä: Näin syntyy fantastinen makaronilaatikko

    10. 10

      Yleinen virhe wc-pöntöllä: Tästä syystä pyttyyn jää helposti ”jarrutusjäljet”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sudet tarttuivat 7-vuotiaaseen poikaan Ähtärin eläinpuistossa – vammat vakavia

    2. 2

      Yleinen virhe wc-pöntöllä: Tästä syystä pyttyyn jää helposti ”jarrutusjäljet”

    3. 3

      Huippukokin pari niksiä: Näin syntyy fantastinen makaronilaatikko

    4. 4

      Rakastunut Olli Lindholm kertoo ensi kertaa: Tällainen on uusi naisystävä Eveliina, 35: ”En ole koskaan tavannut hänen kaltaistaan”

    5. 5

      Hurjat rakkauskilot: Vaimo jättää Askon WhatsApp-viestillä yhtäkkiä: ”Miksei soittanut ja kysynyt, voidaanko nähdä?”

    6. 6

      Emmerdalesta tuttu näyttelijä kihlautui Britannian väkivaltaisimman ja vaarallisimman vangin kanssa: ”Olen rakastunut häneen”

    7. 7

      Kummisetä antoi 10-vuotiaalle tyttärelle lahjarahaa – Kela rokotti koko perheeltä 341,52 euroa/kk

    8. 8

      Lukiolaistytön viattomasta kuvasta paljastui härski yllätys – mokasta kasvoi maailmanlaajuinen someilmiö

    9. 9

      Teinitytön murhasta epäilty vangittiin – näytti oikeussalissa keskisormea

    10. 10

      Kimmo, 47, heräsi yöllä karmeaan jysähdykseen – rekan lava syöksyi läpi talon seinästä: ”Ajattelin, että nyt sortuu torppa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Prisman kassamyyjä sai pyörätuolimiehen itkemään Helsingissä – jonossa ollut Jatta riensi apuun: ”Olin niin kiukkuinen”

    2. 2

      Tutkijat tekivät pelottavan löydön merenpohjasta 10 kilometrin syvyydestä

    3. 3

      MTV: Saara Aalto kärsii kiusallisesta ja kivuliaasta naistentaudista: ”Ei parannuskeinoa”

    4. 4

      Pekka Vähäsöyrinki tunnusti Mika Myllylän haudalla, milloin dopinginkäyttö alkoi: ”Siinä hetkessä annoin periksi”

    5. 5

      Nuori mies jäi kiinni pettämisestä nololla tavalla – typerä töppäys sosiaalisessa mediassa kavalsi

    6. 6

      Stubb opetti Trumpille faktoja Ruotsista – viesti sytytti kiivaan keskustelun

    7. 7

      Kanadan hurmuriministeri sai Ivanka Trumpin pasmat sekaisin – flirttaileva kuva leviää vauhdilla

    8. 8

      Vuosikymmeniä mietityttänyt arvoitus ratkesi – Harri Kirvesniemi kertoo, miksi hiihti aina pää kenossa

    9. 9

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    10. 10

      Nokialla pahoinpidelty 17-vuotias tyttö on kuollut

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kummisetä antoi 10-vuotiaalle tyttärelle lahjarahaa – Kela rokotti koko perheeltä 341,52 euroa/kk

    2. 2

      Anu Saagim haukkui Maria Veitolaa rumaksi suorassa lähetyksessä – Veitola harmistui studioyleisön reaktiosta: ”Yleisö nauraa ja taputtaa”

    3. 3

      Tällainen on Ähtärin susiaitaus: varoituskyltissä paljonpuhuva kuva – verkkoaidan luo helppo päästä

    4. 4

      Kannattaako sukkia käyttää nukkuessa?

    5. 5

      Katso kuvat: Vuosia nuoremmaksi -ohjelman ensimmäisestä muuttujamies-Esasta, 52, kuoriutui oikea hurmuri!

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Sudet tarttuivat 7-vuotiaaseen poikaan Ähtärin eläinpuistossa – vammat vakavia

    2. 2

      Yleinen virhe wc-pöntöllä: Tästä syystä pyttyyn jää helposti ”jarrutusjäljet”

    3. 3

      Huippukokin pari niksiä: Näin syntyy fantastinen makaronilaatikko

    4. 4

      Rakastunut Olli Lindholm kertoo ensi kertaa: Tällainen on uusi naisystävä Eveliina, 35: ”En ole koskaan tavannut hänen kaltaistaan”

    5. 5

      Hurjat rakkauskilot: Vaimo jättää Askon WhatsApp-viestillä yhtäkkiä: ”Miksei soittanut ja kysynyt, voidaanko nähdä?”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Prisman kassamyyjä sai pyörätuolimiehen itkemään Helsingissä – jonossa ollut Jatta riensi apuun: ”Olin niin kiukkuinen”

    2. 2

      Tutkijat tekivät pelottavan löydön merenpohjasta 10 kilometrin syvyydestä

    3. 3

      MTV: Saara Aalto kärsii kiusallisesta ja kivuliaasta naistentaudista: ”Ei parannuskeinoa”

    4. 4

      Pekka Vähäsöyrinki tunnusti Mika Myllylän haudalla, milloin dopinginkäyttö alkoi: ”Siinä hetkessä annoin periksi”

    5. 5

      Nuori mies jäi kiinni pettämisestä nololla tavalla – typerä töppäys sosiaalisessa mediassa kavalsi

    6. Näytä lisää