Digitoday

Valikko

Verkkomainonta jalostuu

Perinteinen nettimainonta väistyy uudemman sukupolven tieltä. Perusasiat ovat kuitenkin arvossaan, kun verkkopalvelu pyrkii tiiviiseen kanssakäymiseen kuluttajien kanssa. Bisnesväki puolestaan lukee yhä ahkerasti sähköisiä uutiskirjeitä, kun taas kuluttaja-asiakkaiden lukuinto näyttää hukkuvan roskapostiin.
Tarjousten räätälöinti ei ole avain onneen online-markkinoilla, raportoi Jupiter Research. Vain 14 prosenttia kuluttajista sanoo, että heille valikoidut tarjoukset ja tuotesuositukset kasvattavat online-ostohaluja. Vastaavasti uutis- ja viihdesivuilla sanoi vierailevansa sisällön räätälöinnin ansiosta useammin vain kahdeksan prosenttia

Verkkosivuilla vieraillaan ja shopataan ennen muuta perusasioiden ansiosta: runsas puolet online-kuluttajista innostuu esimerkiksi sivujen nopeasta latautumisesta ja navigointiominaisuuksista, Jupiter toteaa raportissaan Beyond the Personalization Myth: Cost Effective Alternatives to Influence Intent. Sen mukaan personoinnin avulla tavoitellut edut voidaan saavuttaa myös vaihtoehtoisin ratkaisuin eli useimmissa verkkopalveluissa esimerkiksi käytettävyyttä kehittämällä.

Perinteisen purevuus heikkenee nettimainonnassa

Perinteinen bannerimainonta painuu askel askeleelta taaemmas nettimainonnan näyttämöllä. DoubleClickin tuore Ad Serving Trends –raportti (Q3 2003) kertoo, että niin sanottu rich media on vakaassa nousukiidossa.

Rich median käsite sulkee sisäänsä muun muassa näytöllä liikkuvat mainoselementit, pop-upit ja flash-pohjaiset toteutukset. Näiden määrä on noussut nyt vuoden toiseen neljännekseen verrattuna 15 prosentilla, kun normaali kasvuvauhti vuosineljännesten välillä on ollut kymmenen prosentin luokkaa.

DoubleClickin pyörittämästä mainonnasta rich median osuus on sen oman ilmoituksen mukaan globaalisti laskettuna jo 37 prosenttia. Vielä vuoden 2002 alussa rich media –mainonnan osuus kokonaisuudesta jäi runsaaseen seitsemääntoista prosenttiin.

Syy uusien formaattien suosion kasvuun näyttäisi yksinkertaiselta: yleisesti laskeneista klikkausmääristä huolimatta juuri perinteistä ilmeikkäämpi internet-mainonta on säilyttänyt kiinnostavuutensa eri formaattien joukossa, mainonnan seurantaraportista selviää.

B2B-uutiskirjeet luettuja

Yrityksiltä toisille suunnattu markkinointiviestintä (B2B) tavoittaa yhä yleisönsä myös sähköpostitse, kun taas kuluttajat jättävät yhä useammin yritysten lähettämät "?uutiskirjeet"? avaamatta.

Yhdysvalloissa html-muotoisten uutiskirjeiden huomioarvoa teknisin keinoin mitannut Opt-in News kertoo professional-kohderyhmän uutiskirjeiden tulevan luetuiksi 71-prosenttisesti, kun taas kuluttajille suunnatuista viesteistä avattiin 41 prosenttia. B2B-viestien lukeminen oli jopa hieman yleistynyt viime vuodesta, kun taas kuluttajapuolella nähtiin muutaman prosenttiyksikön laskua.

Lukijan etukäteen hyväksymä sähköinen suoramarkkinointikin tavoitti tutkimuksen mukaan selvästi paremmin bisnes- kuin kuluttajayleisön, jonka sormet näyttäisivät herkistyneen delete-näppäimen käyttöön tuntuvasti kasvaneen roskapostikuorman vuoksi.

Erään arvion mukaan Yhdysvalloissa keskivertokuluttaja saisi nyt roskapostia jopa 76 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Huolta on kannettu muun muassa pornoaiheisesta postiryöpystä, josta osansa saavat myös netin lapsikäyttäjät.

Näkymiä lastenhuoneiden mediaparatiisiin

Euroopassa on mitattu alaikäisen verkkoväestön kasvua. Alle 18-vuotiaiden verkon käyttäjien määrä näyttäisi nousseen viimeisen vuoden aikana 27 prosentilla. Huiminta vauhtia ovat pitäneet britit, joiden online-lasten ja -nuorten määrä on vuodessa kasvanut 58 prosentilla.

Suhteessa nopeimmin online-nuorisojoukossa kasvaa alle 12-vuotiaiden netin käyttäjien osuus, mikä raportin laatineen Nielsen//Netratingsin tuntuu myös tälle joukolle suunnattujen saittien kävijämäärissä seuraavan vuoden aikana – ainakin niiden sivustojen osalta, jotka onnistuvat sekä miellyttämään lapsia että lunastamaan vanhempienkin luottamuksen.

Haaste paratiisissa?

Yhdysvalloissa puolestaan Knowledge Networks/SRI on osana The Home Technology Monitor –seurantaansa selvitellyt lasten mediakulutusta ja todennut alaikäiset entistä itsenäisemmiksi mediakuluttajiksi. Päätelmää tukee muun muassa havainto, jonka mukaan
oman television saaneet lapset kokivat muita harvemmin vanhempiensa kontrolloivan heidän tv-tottumuksiaan.

Tuoreimman raportin mukaan amerikkalaislapsilla onkin erityisen läheinen suhde television kanssa: omassa huoneessaan televisiota katsoo jo kaksi kolmasosaa 8-17-vuotiaista. Oma pc oli tämän mittauksen mukaan käytössä vain noin 17 prosentilla. Oma dvd-soitinkin oli melkein yhtä monella, kun taas nettiyhteys oli vedetty vain noin joka kymmenennen vastaajan huoneeseen.

Nuoret tahtovat nautintaoikeuden online-musiikkiin

Teinit pitävät tiukasti kiinni ajatuksesta, että heidän tietokoneidensa sisältö on yksityisasia – siinäkin tapauksessa, että kovalevyllä majailee tekijänoikeussäädösten suojaamaa musiikkia. Vain 13 prosenttia yhdysvaltalaisista 13-18-vuotiaista nuorista näkee tällaisessa musiikin varastoinnissa ja siihen perustuvassa kopioinnissa aihetta sakkoihin. Niin ikään kaksi kolmasosaa nuorista vastustaa rangaistuksia, joita langetettaisiin musiikin luvattomasta jakelusta netissä.

Tyttöjen ja poikien moraalikäsitykset eivät online-musiikin suhteen juuri eroa. Kuitenkin ehdottoman jyrkästi rangaistuksia vastustavat tyttöjä todennäköisemmin pojat, kertoo Harris Interactiven julkistama kyselytulos. Kaikkiaan noin kolme neljäsosaa yhdysvaltalaisnuorista on sitä mieltä, että musiikin jakaminen ja tekijänoikeuslain suojaamien tiedostojen lataaminen netistä ilmaiseksi tulisi määritellä sallituksi puuhaksi.

Kyselyyn vastanneista musiikkia oli imuroinut netistä viimeksi kuluneen vuoden aikana kaikkiaan noin 80 prosenttia. Vain kolmasosa sanoi edes joskus maksaneensa täten hankkimastaan musiikista. Yleisin syy ilmaisimurointiin oli se, että nuoret pitivät vain parista biisistä albumilla, eivätkä siksi halunneet ostaa sitä.

Tietokone - viihdekone?

Tietokone näyttää vahvasti myös viihdekoneelta, kertoo Jupiter Research. Sen mukaan online-kuluttajista joka toinen (51%) tallentaisi tv-ohjelmaa tietokoneelleen, jos sitä voisi katsoa paitsi näytöltä myös tavallisesta televisioruudusta.

Vastaavasti 34 prosenttia tallentaisi television audiovisuaalista antia pc:lleen siinä tapauksessa, että sitä voisi katsoa vain näytöltä, Jupiterin raportissa Consumer PCs and Digital Entertainment todetaan. Senior analyst Avi Greengart Jupiterista näkeekin tietokoneen muuttuneen kuluttajien silmissä yhä enemmän kodin "œviihdesolmuksi"?, vaikka se fyysisesti onkin irrallaan televisiosta. Pelien ja musiikin ohella sen asema myös suhteessa televisioon ja dvd:hen näyttäisi siis lujittuvan.
  • Mielipide

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      MTV:n 24-vuotias teiniäiti odottaa jo kolmatta lastaan – lapsen isä mysteeri, ex-mies julkaisi tylyn viestin

    2. 2

      Sipoolaisen perheenäidin automatka katkesi karulla tavalla Vantaalle – kuului ”järjetön pamaus”

    3. 3

      Rannalle ajautui outo ”karvamöykky” Filippiineillä – villit spekulaatiot alkuperästä alkoivat välittömästi

    4. 4

      Pilkkiretki sai järkyttävän käänteen – yksi kuoli Säkylän Pyhäjärvellä

    5. 5

      Lari Lehtoselta upea hiihto! Yhdistelmäkilpailulla dramaattinen loppu: Ustjugov päihitti nurin menneen Sundbyn

    6. 6

      Olli Lindholm löysi Vain elämää -ohjelmasta yllättävän ystävän: ”Michael Monroe sanoi, että pyöri sen seurassa”

    7. 7

      Tämä oivallus pohjusti Krista Pärmäkosken MM-hopean – ”Se kaivettiin vähän naftaliinista”

    8. 8

      Katso video: Aira Samulin, 90, näyttää miten tanssitaan discoa

    9. 9

      Päävalmentaja Reijo Jylhä puhkesi kyyneliin Krista Pärmäkosken MM-hopeasta – onnitteli sankaria kahdella sanalla

    10. 10

      ISTV:n hiihtostudio palaa klo 16: Jatkuvatko mitalijuhlat – mitä sanoo Matti Nykänen?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko suomalaisen Pets-duon kohublondit? Katosivat julkisuudesta ja muuttivat elämänsä suunnan täysin – tältä Tiina ja Sini näyttävät nyt

    2. 2

      Cheekiltä odottamaton sukupaljastus suorassa lähetyksessä – ”Wikipediaan voisi lisätä”

    3. 3

      Tarkista ja kuuntele: Mikä oli Suomen listaykkösenä, kun sinä synnyit?

    4. 4

      Vantaalainen Marja, 68, ihmeissään: Auton tuulilasiin ilmestyi mystinen lappu parkkifirmalta – 3 viikon takaisesta pysäköinnistä

    5. 5

      Sipoolaisen perheenäidin automatka katkesi karulla tavalla Vantaalle – kuului ”järjetön pamaus”

    6. 6

      Naisen salikuva sekoitti internetin – ovatko kaunottaren jalat todella nurinpäin vai huomaatko heti mistä on kyse?

    7. 7

      Iso onnettomuus pysäytti Nelostien – rekat poikittain tiellä, mukana myös henkilöautoja

    8. 8

      Cheek teki sukupaljastuksen – Wikipedia-sivu meni välittömästi uusiksi

    9. 9

      Lestadiolaisperheessä kasvanut Johannes, 41, kertoo perheväkivallasta – isä rankaisi tv:n katsomisesta kumiletkulla

    10. 10

      Ratamoottoripyöräilyn huippulahjakkuus lopetti uransa vain 22-vuotiaana – syyksi paljastui karmea hyväksikäyttö

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Julkkiksilta sataa tukea rumaksi haukutulle Maria Veitolalle – Rakel Liekiltä tyhjentävä kommentti

    2. 2

      Helsinkiläinen Nina, 44, avautuu isäpuolen järkyttävistä teoista: ”Äiti katseli vierestä, mutta ei koskaan puuttunut”

    3. 3

      Kummisetä antoi 10-vuotiaalle tyttärelle lahjarahaa – Kela rokotti koko perheeltä 341,52 euroa/kk

    4. 4

      Pekka Vähäsöyrinki tunnusti Mika Myllylän haudalla, milloin dopinginkäyttö alkoi: ”Siinä hetkessä annoin periksi”

    5. 5

      Traaginen onnettomuus Helsingissä – työkoneen kauha osui kävelijään, nainen kuoli vammoihinsa

    6. 6

      Stubb opetti Trumpille faktoja Ruotsista – viesti sytytti kiivaan keskustelun

    7. 7

      Yleinen virhe wc-pöntöllä: Tästä syystä pyttyyn jää helposti ”jarrutusjäljet”

    8. 8

      Anu Saagim haukkui Maria Veitolaa rumaksi suorassa lähetyksessä – Veitola harmistui studioyleisön reaktiosta: ”Yleisö nauraa ja taputtaa”

    9. 9

      Tarkista ja kuuntele: Mikä oli Suomen listaykkösenä, kun sinä synnyit?

    10. 10

      Nokialla pahoinpidelty 17-vuotias tyttö on kuollut

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      MTV:n 24-vuotias teiniäiti odottaa jo kolmatta lastaan – lapsen isä mysteeri, ex-mies julkaisi tylyn viestin

    2. 2

      Sipoolaisen perheenäidin automatka katkesi karulla tavalla Vantaalle – kuului ”järjetön pamaus”

    3. 3

      Rannalle ajautui outo ”karvamöykky” Filippiineillä – villit spekulaatiot alkuperästä alkoivat välittömästi

    4. 4

      Pilkkiretki sai järkyttävän käänteen – yksi kuoli Säkylän Pyhäjärvellä

    5. 5

      Lari Lehtoselta upea hiihto! Yhdistelmäkilpailulla dramaattinen loppu: Ustjugov päihitti nurin menneen Sundbyn

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Muistatko suomalaisen Pets-duon kohublondit? Katosivat julkisuudesta ja muuttivat elämänsä suunnan täysin – tältä Tiina ja Sini näyttävät nyt

    2. 2

      Cheekiltä odottamaton sukupaljastus suorassa lähetyksessä – ”Wikipediaan voisi lisätä”

    3. 3

      Tarkista ja kuuntele: Mikä oli Suomen listaykkösenä, kun sinä synnyit?

    4. 4

      Vantaalainen Marja, 68, ihmeissään: Auton tuulilasiin ilmestyi mystinen lappu parkkifirmalta – 3 viikon takaisesta pysäköinnistä

    5. 5

      Sipoolaisen perheenäidin automatka katkesi karulla tavalla Vantaalle – kuului ”järjetön pamaus”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Julkkiksilta sataa tukea rumaksi haukutulle Maria Veitolalle – Rakel Liekiltä tyhjentävä kommentti

    2. 2

      Helsinkiläinen Nina, 44, avautuu isäpuolen järkyttävistä teoista: ”Äiti katseli vierestä, mutta ei koskaan puuttunut”

    3. 3

      Kummisetä antoi 10-vuotiaalle tyttärelle lahjarahaa – Kela rokotti koko perheeltä 341,52 euroa/kk

    4. 4

      Pekka Vähäsöyrinki tunnusti Mika Myllylän haudalla, milloin dopinginkäyttö alkoi: ”Siinä hetkessä annoin periksi”

    5. 5

      Traaginen onnettomuus Helsingissä – työkoneen kauha osui kävelijään, nainen kuoli vammoihinsa

    6. Näytä lisää