Digitoday

Valikko

Verkkomainonta jalostuu

Perinteinen nettimainonta väistyy uudemman sukupolven tieltä. Perusasiat ovat kuitenkin arvossaan, kun verkkopalvelu pyrkii tiiviiseen kanssakäymiseen kuluttajien kanssa. Bisnesväki puolestaan lukee yhä ahkerasti sähköisiä uutiskirjeitä, kun taas kuluttaja-asiakkaiden lukuinto näyttää hukkuvan roskapostiin.
Tarjousten räätälöinti ei ole avain onneen online-markkinoilla, raportoi Jupiter Research. Vain 14 prosenttia kuluttajista sanoo, että heille valikoidut tarjoukset ja tuotesuositukset kasvattavat online-ostohaluja. Vastaavasti uutis- ja viihdesivuilla sanoi vierailevansa sisällön räätälöinnin ansiosta useammin vain kahdeksan prosenttia

Verkkosivuilla vieraillaan ja shopataan ennen muuta perusasioiden ansiosta: runsas puolet online-kuluttajista innostuu esimerkiksi sivujen nopeasta latautumisesta ja navigointiominaisuuksista, Jupiter toteaa raportissaan Beyond the Personalization Myth: Cost Effective Alternatives to Influence Intent. Sen mukaan personoinnin avulla tavoitellut edut voidaan saavuttaa myös vaihtoehtoisin ratkaisuin eli useimmissa verkkopalveluissa esimerkiksi käytettävyyttä kehittämällä.

Perinteisen purevuus heikkenee nettimainonnassa

Perinteinen bannerimainonta painuu askel askeleelta taaemmas nettimainonnan näyttämöllä. DoubleClickin tuore Ad Serving Trends –raportti (Q3 2003) kertoo, että niin sanottu rich media on vakaassa nousukiidossa.

Rich median käsite sulkee sisäänsä muun muassa näytöllä liikkuvat mainoselementit, pop-upit ja flash-pohjaiset toteutukset. Näiden määrä on noussut nyt vuoden toiseen neljännekseen verrattuna 15 prosentilla, kun normaali kasvuvauhti vuosineljännesten välillä on ollut kymmenen prosentin luokkaa.

DoubleClickin pyörittämästä mainonnasta rich median osuus on sen oman ilmoituksen mukaan globaalisti laskettuna jo 37 prosenttia. Vielä vuoden 2002 alussa rich media –mainonnan osuus kokonaisuudesta jäi runsaaseen seitsemääntoista prosenttiin.

Syy uusien formaattien suosion kasvuun näyttäisi yksinkertaiselta: yleisesti laskeneista klikkausmääristä huolimatta juuri perinteistä ilmeikkäämpi internet-mainonta on säilyttänyt kiinnostavuutensa eri formaattien joukossa, mainonnan seurantaraportista selviää.

B2B-uutiskirjeet luettuja

Yrityksiltä toisille suunnattu markkinointiviestintä (B2B) tavoittaa yhä yleisönsä myös sähköpostitse, kun taas kuluttajat jättävät yhä useammin yritysten lähettämät "?uutiskirjeet"? avaamatta.

Yhdysvalloissa html-muotoisten uutiskirjeiden huomioarvoa teknisin keinoin mitannut Opt-in News kertoo professional-kohderyhmän uutiskirjeiden tulevan luetuiksi 71-prosenttisesti, kun taas kuluttajille suunnatuista viesteistä avattiin 41 prosenttia. B2B-viestien lukeminen oli jopa hieman yleistynyt viime vuodesta, kun taas kuluttajapuolella nähtiin muutaman prosenttiyksikön laskua.

Lukijan etukäteen hyväksymä sähköinen suoramarkkinointikin tavoitti tutkimuksen mukaan selvästi paremmin bisnes- kuin kuluttajayleisön, jonka sormet näyttäisivät herkistyneen delete-näppäimen käyttöön tuntuvasti kasvaneen roskapostikuorman vuoksi.

Erään arvion mukaan Yhdysvalloissa keskivertokuluttaja saisi nyt roskapostia jopa 76 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Huolta on kannettu muun muassa pornoaiheisesta postiryöpystä, josta osansa saavat myös netin lapsikäyttäjät.

Näkymiä lastenhuoneiden mediaparatiisiin

Euroopassa on mitattu alaikäisen verkkoväestön kasvua. Alle 18-vuotiaiden verkon käyttäjien määrä näyttäisi nousseen viimeisen vuoden aikana 27 prosentilla. Huiminta vauhtia ovat pitäneet britit, joiden online-lasten ja -nuorten määrä on vuodessa kasvanut 58 prosentilla.

Suhteessa nopeimmin online-nuorisojoukossa kasvaa alle 12-vuotiaiden netin käyttäjien osuus, mikä raportin laatineen Nielsen//Netratingsin tuntuu myös tälle joukolle suunnattujen saittien kävijämäärissä seuraavan vuoden aikana – ainakin niiden sivustojen osalta, jotka onnistuvat sekä miellyttämään lapsia että lunastamaan vanhempienkin luottamuksen.

Haaste paratiisissa?

Yhdysvalloissa puolestaan Knowledge Networks/SRI on osana The Home Technology Monitor –seurantaansa selvitellyt lasten mediakulutusta ja todennut alaikäiset entistä itsenäisemmiksi mediakuluttajiksi. Päätelmää tukee muun muassa havainto, jonka mukaan
oman television saaneet lapset kokivat muita harvemmin vanhempiensa kontrolloivan heidän tv-tottumuksiaan.

Tuoreimman raportin mukaan amerikkalaislapsilla onkin erityisen läheinen suhde television kanssa: omassa huoneessaan televisiota katsoo jo kaksi kolmasosaa 8-17-vuotiaista. Oma pc oli tämän mittauksen mukaan käytössä vain noin 17 prosentilla. Oma dvd-soitinkin oli melkein yhtä monella, kun taas nettiyhteys oli vedetty vain noin joka kymmenennen vastaajan huoneeseen.

Nuoret tahtovat nautintaoikeuden online-musiikkiin

Teinit pitävät tiukasti kiinni ajatuksesta, että heidän tietokoneidensa sisältö on yksityisasia – siinäkin tapauksessa, että kovalevyllä majailee tekijänoikeussäädösten suojaamaa musiikkia. Vain 13 prosenttia yhdysvaltalaisista 13-18-vuotiaista nuorista näkee tällaisessa musiikin varastoinnissa ja siihen perustuvassa kopioinnissa aihetta sakkoihin. Niin ikään kaksi kolmasosaa nuorista vastustaa rangaistuksia, joita langetettaisiin musiikin luvattomasta jakelusta netissä.

Tyttöjen ja poikien moraalikäsitykset eivät online-musiikin suhteen juuri eroa. Kuitenkin ehdottoman jyrkästi rangaistuksia vastustavat tyttöjä todennäköisemmin pojat, kertoo Harris Interactiven julkistama kyselytulos. Kaikkiaan noin kolme neljäsosaa yhdysvaltalaisnuorista on sitä mieltä, että musiikin jakaminen ja tekijänoikeuslain suojaamien tiedostojen lataaminen netistä ilmaiseksi tulisi määritellä sallituksi puuhaksi.

Kyselyyn vastanneista musiikkia oli imuroinut netistä viimeksi kuluneen vuoden aikana kaikkiaan noin 80 prosenttia. Vain kolmasosa sanoi edes joskus maksaneensa täten hankkimastaan musiikista. Yleisin syy ilmaisimurointiin oli se, että nuoret pitivät vain parista biisistä albumilla, eivätkä siksi halunneet ostaa sitä.

Tietokone - viihdekone?

Tietokone näyttää vahvasti myös viihdekoneelta, kertoo Jupiter Research. Sen mukaan online-kuluttajista joka toinen (51%) tallentaisi tv-ohjelmaa tietokoneelleen, jos sitä voisi katsoa paitsi näytöltä myös tavallisesta televisioruudusta.

Vastaavasti 34 prosenttia tallentaisi television audiovisuaalista antia pc:lleen siinä tapauksessa, että sitä voisi katsoa vain näytöltä, Jupiterin raportissa Consumer PCs and Digital Entertainment todetaan. Senior analyst Avi Greengart Jupiterista näkeekin tietokoneen muuttuneen kuluttajien silmissä yhä enemmän kodin "œviihdesolmuksi"?, vaikka se fyysisesti onkin irrallaan televisiosta. Pelien ja musiikin ohella sen asema myös suhteessa televisioon ja dvd:hen näyttäisi siis lujittuvan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Patrik Laine sai uuden sydänystävän – ”Joidenkin kanssa klikkaa paremmin”

    2. 2

      Madonna kohahdutti räjäytyspuheilla – Trumpin vastaisissa mielenosoituksissa nähtiin liuta julkkiksia

    3. 3

      Minka Kuustonen loisti seksikkäänä rouva Trumpina – sketsiohjelma tarttui myös ajankohtaisiin aiheisiin

    4. 4

      Seitsemän salaperäistä prinsessaa: Tässä ovat parrasvaloja vältelleet kruunupäät –Mukana Kauniit ja rohkeat -tähti ja ”maailman kaunein”

    5. 5

      Marjaana Lehtinen Miss Plus Size -kilpailun voittoon – kurvikaunottaren sensuellit alusvaatekuvat herättivät ihastusta jo ennen finaalia

    6. 6

      Täällä sarjahukuttaja napattiin – silminnäkijä kertoo kiinniotosta: ”Isokokoinen kaveri nousi ulos”

    7. 7

      Niinan, 38, maatilaa on vainottu jo kolme vuotta: hevosta ajettiin autolla takaa – koko karja menee teuraaksi

    8. 8

      Valtava jäävuori uhkaa irrota Etelämantereelta – kauhuskenaariona maailmanlaajuiset seuraukset

    9. 9

      Tässä ovat Putouksen uudet sketsihahmot – äänestä suosikkiasi!

    10. 10

      Katso kuvat Washingtonin jättimarssilta – jopa puolta miljoonaa ihmistä marssi Trumpia vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Näin sarjahukuttaja jäi kiinni – ”Hänellä oli itsellään tiedossa...”

    2. 2

      Valtava jäävuori uhkaa irrota Etelämantereelta – kauhuskenaariona maailmanlaajuiset seuraukset

    3. 3

      Niinan, 38, maatilaa on vainottu jo kolme vuotta: hevosta ajettiin autolla takaa – koko karja menee teuraaksi

    4. 4

      Mikä kaunotar! Ivanka Trump, 35, käänsi katseet vaaleanpunaisessa prinsessapuvussaan

    5. 5

      Tappolistat, agentit, vakoilusatelliitit... 8 salaisuutta, jotka Donald Trump saa tietää virkaan astuttuaan

    6. 6

      Intiimi hetki sian kanssa – Oulun poliisi otti oudon miehen kiinni ojasta

    7. 7

      Juha Mieto joutui antamaan periksi nykyajalle – yhdestä periaatteesta hän ei kuitenkaan luovu ikinä

    8. 8

      6 yleistä virhettä, jotka sinäkin luultavasti teet joka kerta suihkussa

    9. 9

      Anna: Viime viikolla erostaan ilmoittanut Rosa Meriläinen seurustelee kirjailijan kanssa

    10. 10

      Poliisi sai sarjahukuttajan kiinni Joensuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juo aamulla vettä tyhjään vatsaan – 8 mahtavaa vaikutusta

    2. 2

      Mikan ja Marketan rakkaustarina – saksalaislehti paljasti kaunottaren menneisyyden

    3. 3

      Perhe etsii vastausta kammottavaan kuvaan – mitä tai mikä ilmestyi yhtäkkiä yöllä kotipihalla otettuun valokuvaan?

    4. 4

      Serbian seksikkäin laulaja Milica, 25, purskahti korsetistaan ulos kesken keikan – yleisö villiintyi

    5. 5

      Nainen synnytti salaa vessassa – raskaudesta tietämättömät vanhemmat havahtuivat pamaukseen

    6. 6

      Kolme povekasta blondia: Natalie, 45, sekoitetaan jatkuvasti tyttäriinsä – erotatko kuvista kuka on äiti?

    7. 7

      Yksi kuoli rekan pudottua moottoritieltä Lohjalla – erikoinen tapahtumaketju johti karmeaan turmaan

    8. 8

      Uimapukumalli Chrissy Teigen jakoi rehellisen kuvan reisistään – miehet hämmentyivät: ”Olen katsonut tätä jo minuutin, ja...”

    9. 9

      Dramaattiset kuvat: Myrskypuuska romahdutti rakenteilla olleen, yli 100-neliöisen talon maan tasalle Kuopiossa

    10. 10

      Sarjahukuttaja oli palkittu karjatilallinen – sitten tapahtui jotakin

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Patrik Laine sai uuden sydänystävän – ”Joidenkin kanssa klikkaa paremmin”

    2. 2

      Madonna kohahdutti räjäytyspuheilla – Trumpin vastaisissa mielenosoituksissa nähtiin liuta julkkiksia

    3. 3

      Minka Kuustonen loisti seksikkäänä rouva Trumpina – sketsiohjelma tarttui myös ajankohtaisiin aiheisiin

    4. 4

      Seitsemän salaperäistä prinsessaa: Tässä ovat parrasvaloja vältelleet kruunupäät –Mukana Kauniit ja rohkeat -tähti ja ”maailman kaunein”

    5. 5

      Marjaana Lehtinen Miss Plus Size -kilpailun voittoon – kurvikaunottaren sensuellit alusvaatekuvat herättivät ihastusta jo ennen finaalia

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Poliisi IS:lle: Näin sarjahukuttaja jäi kiinni – ”Hänellä oli itsellään tiedossa...”

    2. 2

      Valtava jäävuori uhkaa irrota Etelämantereelta – kauhuskenaariona maailmanlaajuiset seuraukset

    3. 3

      Niinan, 38, maatilaa on vainottu jo kolme vuotta: hevosta ajettiin autolla takaa – koko karja menee teuraaksi

    4. 4

      Mikä kaunotar! Ivanka Trump, 35, käänsi katseet vaaleanpunaisessa prinsessapuvussaan

    5. 5

      Tappolistat, agentit, vakoilusatelliitit... 8 salaisuutta, jotka Donald Trump saa tietää virkaan astuttuaan

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Juo aamulla vettä tyhjään vatsaan – 8 mahtavaa vaikutusta

    2. 2

      Mikan ja Marketan rakkaustarina – saksalaislehti paljasti kaunottaren menneisyyden

    3. 3

      Perhe etsii vastausta kammottavaan kuvaan – mitä tai mikä ilmestyi yhtäkkiä yöllä kotipihalla otettuun valokuvaan?

    4. 4

      Serbian seksikkäin laulaja Milica, 25, purskahti korsetistaan ulos kesken keikan – yleisö villiintyi

    5. 5

      Nainen synnytti salaa vessassa – raskaudesta tietämättömät vanhemmat havahtuivat pamaukseen

    6. Näytä lisää