Digitoday

Valikko

Advertising.com tuli Suomeen

Uudet tulokkaat sekoittavat suomalaisen verkkomainonnan ja -markkinoinnin pakkaa. Kaikki on valmista tulospohjaiseen verkkomainontaan, uskoo toimiston Suomeen perustanut Advertising.com.
– Nyt on hyvä aika tulla tänne meidän mallillamme. Suomessa kilpailu lisääntyy, ja mainostajien on alettava ajatella kampanjoidensa tehokkuutta. Ne eivät voi enää keskittyä pelkkään brändäämiseen, sanoo Advertising.comin Pohjois-Euroopan toimitusjohtaja Per Kristian Tandberg.

Toimiston Suomeen on avannut vastikään myös Google, joka omistaa viisi Prosenttia AOL Time Warnerista. Mediajätti AOL Time Warner taas omistaa Advertising.comin.

– Googlen tulo samaan aikaan meidän kanssamme on sattumaa. Uskon, että täydennämme toistemme toimintaa. Kummallakin yhtiöllä on hyvä liiketoimintamalli. Se auttaa vetämään mainostajia online-puolelle.

AOL:n ostotarjous ruotsalaisesta TradeDoublerista voi myös tuoda muutoksia verkkomainonnan pelurien keskinäisiin suhteisiin, vaikka osapuolet eivät vielä hiisku asiasta.

Digitodayn saamien tietojen mukaan ostaja on Advertising.com. Jos TradeDoubler-kauppa toteutuu, ruotsalaisyhtiöstä tulee Advertising.comin tytäryhtiö.

Advertising.com tekee yhteistyötä isojen hakukoneiden, kuten Googlen kanssa. Googlen läsnäoloa ja huomioarvoa Suomessa voi ja kannattaa Tandbergin mielestä hyödyntää.

– Olemme samassa markkinassa, mikä tarkoittaa, että mainostajat kiinnittävät enemmän huomiota online-panostukseen. Markkina on enemmän kuin riittävän iso muillekin pelureille. Kilpailua on. Me keskitymme tulospohjaiseen mainontaan ja kohdistamiseen.

Asiakas maksaa vain tuloksesta

Suomalaisten verkkokäyttäytymisen kehitys on Tandbergin mukaan muutaman vuoden muita Pohjoismaita jäljessä. Kehitys näyttää vievän muiden Pohjoismaiden tavoin kohti mainosten näyttämismäärään perustuvaa cpm-pohjaista mainontaa.

Isot yhtiöt vievät Tandbergin mukaan markkinointiaan verkkoon. Koko ala kasvaa vauhdilla.

– Vielä vuosi pari sitten isot yhtiöt käyttivät 2–5 prosenttia markkinointivaroistaan online-kanavaan. Nyt ne käyttävät siihen jopa 50 prosenttia.

Advertising.com lähtee tulospohjaisesta ajattelusta; tilaava asiakas maksaa vain toteutuneista tuloksista. Verkkojulkaisijalle maksetaan myymättömistä mainospaikoista.

Yhtiö perustaa toimintansa sivustoista koostuvaan verkostoon ja kuluttajan ostokäyttäytymisen seurantaan. Mainontaan liittyviä tietoja kerätään selaimen evästeisiin.

Yhtiön AdLearn-teknologian ajatus on oppia, missä mitäkin kannattaa mainostaa. Ohjelma asettaa käyttäjän selaimeen evästeen, jonka avulla kyseinen käyttäjä tunnistetaan myöhemmin hänen saapuessaan jollekin verkoston sivulle. Mainos näytetään sen perusteella, mitä hänen aiemmasta käyttäytymisestään tiedetään.

– Pyrimme tarjoamaan sellaista mainontaa, jota kuluttaja haluaa. Muutamme myymättömän mainostilan AdLearnillä rahaksi. Myös mainostaja saa parempia tuloksia. Sillä erotumme muista, sanoo Advertising.com Finlandin toimitusjohtaja Pasi Hokkanen.

Myymätöntä mainostilaa on Hokkasen mukaan suomalaisilla saiteilla paljon.

– Etusivut on yleensä myyty, mutta 70 prosenttia sivujen tilasta ei. Pystymme rakentamaan verkostoja, koska sivustojen on ajateltava myymätöntä mainostilaansa. Jos ne antavat sen meille, teemme siitä tuottavan, sanoo Hokkanen.

Eväste on mainostajan ystävä

Moni kuluttaja pitää verkkomainontaa häiritsevänä, ja moni haluaa mainoksista eroon.

– Se on ihan hyvä. Ihmisillä pitää olla valinnan mahdollisuus. Mainokset verkossa kuitenkin toimivat ja antavat mainostajille enemmän sijoitetun pääoman tuottoa. Verkossa sisältö on ilmaista kuluttajalle siksi, että julkaisija rahoittaa toimintansa mainostuloilla, sanoo Tandberg.

Joidenkin tutkimusten perusteella 15 prosenttia suomalaisista internet-käyttäjistä poistaa selaimensa evästeet vähintään kerran viikossa. Useimmin evästeitä poistavat 15–34-vuotiaat miehet. Taustalla
on tietosuoja- ja tietoturvapelkoja.

Advertising.comin mukaan 96 prosenttia netin käyttäjistä ei kuitenkaan tee evästeilleen mitään.

Mainoslogiikka toimii niin, että jos evästeet pistää pois päältä, saa ”huonompia”, kohdistamattomia mainoksia.

– Eväste on hyvä asia, koska se tekee sisällöstä ja käyttäjäkokemuksesta paremman. Cookie is your friend, sanoo Hokkanen.

Yhdysvalloissa vuonna 1998 perustettu Advertising.com tuli Eurooppaan vuonna 2000. Nyt yhtiöllä on toimipaikat Suomen ohella Britanniassa, Saksassa, Ranskassa, Espanjassa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Japanissa ja Hollannissa.

Advertising.com tavoittaa CommScoren mittauksella Euroopassa 65–70 prosenttia yksittäisistä internet-kävijöistä kuukaudessa. Yhdysvalloissa luku on saman mittauksen mukaan 85 prosenttia. Yhtiön tiedotteen mukaan Adlearn-ohjelma toimittaa 75 miljardia kohdistettua sivulatausta kuukaudessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Floridan poliisi julkaisi mykistävän videon rämeeltä – ”Kuka sanoi, että dinosaurukset ovat kuolleet sukupuuttoon?”

    2. 2

      Perhe etsii vastausta kammottavaan kuvaan – mitä tai mikä ilmestyi yhtäkkiä yöllä kotipihalla otettuun valokuvaan?

    3. 3

      Synnytyksen jälkeisestä selfiestä supersuosittu – julkkisäiti rintaliiveissä: ”Tämä on tosielämää”

    4. 4

      Santeri, 20, ja Sofia, 19, myivät koko omaisuutensa ja lähtivät maailmalle: ”Haluan nähdä kaiken”

    5. 5

      Häneltä Kiira ja Petra Korpi ovat perineet kauneutensa - nuorekas Brita-äiti täytti 60 vuotta

    6. 6

      Nämä 8 miestä omistavat enemmän kuin ihmiskunnan köyhempi puolikas yhteensä

    7. 7

      Turkin media: Istanbulin yökerhoampuja on otettu kiinni

    8. 8

      Pin up -malli Sini Ariell astui vaa’alle – numerot ”shokeeraavia”: ”Olen ollut tyhmä, sokea ja tekopyhä”

    9. 9

      Näin Finnairin lentäjät pysyvät hereillä pitkillä lennoilla

    10. 10

      Kirkkoherra järkyttyi Haapaveden kaksoissurmasta – ”Olemmeko pitäneet riittävästi huolta vanhuksistamme”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Huomaatko piilossa olevan ihmishahmon 1880-luvun kuvassa? Vanha mysteeri hämmentää

    2. 2

      Venäläisen sarjamurhaajan karmiva tarina: mahdollisesti kaikkien aikojen kolmanneksi raa'in henkirikossarja

    3. 3

      Kolme povekasta blondia: Natalie, 45, sekoitetaan jatkuvasti tyttäriinsä – erotatko kuvista kuka on äiti?

    4. 4

      Pin up -malli Sini Ariell astui vaa’alle – numerot ”shokeeraavia”: ”Olen ollut tyhmä, sokea ja tekopyhä”

    5. 5

      Perhe etsii vastausta kammottavaan kuvaan – mitä tai mikä ilmestyi yhtäkkiä yöllä kotipihalla otettuun valokuvaan?

    6. 6

      Amerikkalaiset opettelevat arktista sodankäyntiä Jääkäriprikaatissa – vaikeuksia suomalaisten perustaidossa

    7. 7

      Santeri, 20, ja Sofia, 19, myivät koko omaisuutensa ja lähtivät maailmalle: ”Haluan nähdä kaiken”

    8. 8

      Polttoainefirma repäisee upouudella mallilla: Tankkaa autoasi puolitoista vuotta kiinteällä kk-hinnalla

    9. 9

      Manuela Bosco julkaisi harvinaisia yhteiskuvia perheestään – tyttären villi kampaus varastaa huomion

    10. 10

      Olli Rehnillä riita myymästään asunnosta oikeudessa – kuka maksaa 12 000 euron ikkunaremontin?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Madonna julkaisi haarovälikuvan – Piers Morgan: ”Oksensin aamupalani”

    2. 2

      Poliisi ampui miehen maaliskuussa – vainajan autosta löytyi kolkko kirje

    3. 3

      Valesotilas yritti huijata – Tiina vedättikin takaisin: ”Naurettiin ukkoni kanssa niin, että mahaan koski”

    4. 4

      Häikäisevän kaunis morsian! Mika Häkkinen ja Marketa pääsivät poroajelun kyytiin – suloiset lapset mukana

    5. 5

      Mikan ja Marketan rakkaustarina – saksalaislehti paljasti kaunottaren menneisyyden

    6. 6

      Arto, 35, joutui väkisin mukaan perustulo­kokeiluun: ”Älyttömän huonot tunnelmat ”

    7. 7

      Masennuksen huonosti tunnettu alatyyppi nakertaa vaivihkaa – onko sinulla kolme näistä oireista?

    8. 8

      Kolme povekasta blondia: Natalie, 45, sekoitetaan jatkuvasti tyttäriinsä – erotatko kuvista kuka on äiti?

    9. 9

      Huikea muutos: Playboy-mallin kasvoilta pestiin tv-ohjelmassa vahva meikkikerros – tyrmistyi lopputuloksesta

    10. 10

      Patrik Laineen sydän on puhdasta kultaa – vastasi pienen fanin kirjeeseen ikimuistoisella tavalla

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Floridan poliisi julkaisi mykistävän videon rämeeltä – ”Kuka sanoi, että dinosaurukset ovat kuolleet sukupuuttoon?”

    2. 2

      Perhe etsii vastausta kammottavaan kuvaan – mitä tai mikä ilmestyi yhtäkkiä yöllä kotipihalla otettuun valokuvaan?

    3. 3

      Synnytyksen jälkeisestä selfiestä supersuosittu – julkkisäiti rintaliiveissä: ”Tämä on tosielämää”

    4. 4

      Santeri, 20, ja Sofia, 19, myivät koko omaisuutensa ja lähtivät maailmalle: ”Haluan nähdä kaiken”

    5. 5

      Häneltä Kiira ja Petra Korpi ovat perineet kauneutensa - nuorekas Brita-äiti täytti 60 vuotta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Huomaatko piilossa olevan ihmishahmon 1880-luvun kuvassa? Vanha mysteeri hämmentää

    2. 2

      Venäläisen sarjamurhaajan karmiva tarina: mahdollisesti kaikkien aikojen kolmanneksi raa'in henkirikossarja

    3. 3

      Kolme povekasta blondia: Natalie, 45, sekoitetaan jatkuvasti tyttäriinsä – erotatko kuvista kuka on äiti?

    4. 4

      Pin up -malli Sini Ariell astui vaa’alle – numerot ”shokeeraavia”: ”Olen ollut tyhmä, sokea ja tekopyhä”

    5. 5

      Perhe etsii vastausta kammottavaan kuvaan – mitä tai mikä ilmestyi yhtäkkiä yöllä kotipihalla otettuun valokuvaan?

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Madonna julkaisi haarovälikuvan – Piers Morgan: ”Oksensin aamupalani”

    2. 2

      Poliisi ampui miehen maaliskuussa – vainajan autosta löytyi kolkko kirje

    3. 3

      Valesotilas yritti huijata – Tiina vedättikin takaisin: ”Naurettiin ukkoni kanssa niin, että mahaan koski”

    4. 4

      Häikäisevän kaunis morsian! Mika Häkkinen ja Marketa pääsivät poroajelun kyytiin – suloiset lapset mukana

    5. 5

      Mikan ja Marketan rakkaustarina – saksalaislehti paljasti kaunottaren menneisyyden

    6. Näytä lisää