Digitoday

Valikko

Älyauto viestii joka suuntaan

VTT on mukana kehittämässä älykkäitä autoja, joissa esimeriksi kaasupoljin on pikemminkin toivomuspoljin, ja vaaratilanteessa automatiikka oikaisee auton vaikka sivuluisusta. Mutta tarkoittaako alati lisääntyvä elektroniikka samalla entistä useampaa sähkövian sammuttamaa autoa tienposkessa? Ja kuinka käy kuskin tarkkaavaisuuden, kun auto huolehtii entistä useammasta asiasta?
VTT kehittää yhdessä Euroopan autoteollisuuden, osajärjestelmävalmistajien ja tutkimuslaitosten kanssa tulevaisuuden älykkäitä autoja, joissa korostuvat ennen kaikkea turvallisuus, mutta myös taloudellisuus.

Uusien turvajärjestelmien ansiosta auto voi tarvittaessa vaikka ottaa kontrollin kuljettajalta, jos ote kirpoaa eikä ajaja ehdi reagoimaan vaaratilanteessa tarpeeksi nopeasti. Tulevaisuuden älyautot viestivät kuljettajan, ympäristön ja jopa muiden autojen kanssa, VTT uskoo.

Jatkossa kehittyneiden anturien ja anturijärjestelmien merkitys korostuu kaikessa ajamiseen vaikuttavassa tarkkailussa. Kuulostaa huolestuttavalta, jos ajattelee nykyaikaisten autojen sähkövikoja.

Kehityspäällikkö Tapani Mäkinen VTT:ltä uskoo, että autojen elektroniikan kestävyydelle kyllä tehdään jotain. Muutenhan koko autoalalta menisi uskottavuus.

- Yksi ratkaisu on, että komponentit tehdään entistä paremmin, mutta järjestelmäarkkitehtuuri on varmasti ollut yksi ongelma nykyautoissa. Eli se, että osajärjestelmät eivät toimi hyvin keskenään ja syntyy softavikoja.

Mäkisen mukaan Euroopassa yritetään kehittää yhteistä standardia, jotta kaikki autoalalla käyttäisivät samaa koodia.

Vaarat tunnistetaan ennalta

Eurooppalaisessa laajassa PReVENT-hankkeessa on kehitetty ensimmäinen prototyyppi integroidusta alustasta, jossa auto ympäröidään turvajärjestelmillä niin, että se kykenee havainnoimaan lähiympäristöä joka suuntaan ja varoittamaan kuljettajaa tarvittaessa edessä olevista näkökentän ulkopuolelle jäävistä katvealueista ja vaaratilanteista.

Tavoitteena on saada laajan anturiverkon kautta katetuksi auton ympäristö siten, että eri puolilta uhkaavat vaarat voidaan tunnistaa ennalta. Hankkeessa on esimerkiksi yhdistetty auton sivuttais- ja pitkittäispitoon liittyviä turvajärjestelmiä niin, että auto on myöhemmin automatiikan avulla hallittavissa sekä ajo- että sivuttaissuunnassa.

Toisaalta auto voi vaikkapa kieltäytyä liikahtamastakaan, jos etukatvealueella on esimerkiksi lapsi.

Suomesta hankkeessa ovat VTT:n lisäksi mukana Teknillinen korkeakoulu ja Nokian Renkaat. Suomalaisten vastuualueella ovat projektissa olleet muun muassa tulevaisuuden älyauton onnettomuusvaikutusten arviointi sekä osallistuminen tällaisen auton vaatimusmäärittelyyn eli siihen, millä teknologioilla se voidaan rakentaa.

Ensimmäisinä uuden teknologian ottavat käyttöön luksusautoissaan muun muassa Audi, BMW, DaimlerChrysler, Ford, Peugeot, Renault, Volkswagen ja Volvo. Massiiviseksi kuvatun Prevent-hankkeen tuloksia alkaa näkyä erilaisten osajärjestelmien tullessa markkinoille 1-2 vuoden kuluessa.

Itsestään liikkeelle

Pidemmällä tulevaisuudessa otetaan jo askelia kohti automaattista ajamista. Tämän ansiosta jo lähitulevaisuudessa esimerkiksi ruuhkassa ja taajamaliikenteessä auto pysähtyy tarvittaessa itsestään ja lähtee liikkeelle automaattisesti, VTT ennakoi.

Autojen kykyä ymmärtää ja tulkita ympäristöä, kuljettajaa ja omaa liiketilaansa on tutkittu systemaattisesti jo 1980-luvun alkupuolelta lähtien, mutta hitain askelin. Anturitekniikka ja antureilla kerättyjen tietojen ymmärtäminen ja tiedonkäsittelyn nopeus eivät ole riittäneet nopeasti liikkuvan auton tarpeisiin.

Auto huolehtii taloudellisesta ajosta

Tulevaisuuden auton ajonhallintaan liittyy myös moottorin ja vaihteiston toiminnan yhteinen automaattinen hallinta, joka huolehtii liikkumiseen tarvittavan vetovoiman tuottamisesta. Kaasupolkimen painaminen ei monessa nykyautossakaan enää suoraan vaikuta moottorin toimintaan, vaan viestit välittyvät moottoriohjausjärjestelmän kautta.

Älyautoissa sen sijaan puhutaan jo "toivomuspolkimesta", jonka liikkeet tulkitaan kuljettajan toiveeksi lähteä liikkeelle ja lisätä tai vähentää ajonopeutta. Automatiikka huolehtii sitten lopusta mukauttaen tehon vallitseviin olosuhteisiin ja optimoiden moottorin ja vaihteiston yhteistoiminnan polttoaineen kulutuksen ja haitallisten päästöjen kannalta.

Tulevaisuuden älyauto saattaa kyetä käyttämään monenlaisia eri polttoaineita säätäen moottorinsa toimintaa sen mukaan, millaista polttoainetta siihen on tankattu.

Kaiken tämän jälkeen alkaa väkisin miettiä, että miten uusi tekniikka vaikuttaa kuljettajan vireystilaan. Katoaako ajamisen tunne ja sitä myötä keskittymiskyky? No onneksi VTT on lisäksi kehittänyt kuljettajan toimintaa ja vireystilaa arvioivia järjestelmiä. Ensimmäinen kaupallinen sovellus on tulossa markkinoille muutaman kuukauden kuluessa.

- Nämä järjestelmät on tehty sen tyyppisiksi, että vastuu on yhä kuljettajalla. Järjestelmät vain tukevat häntä tehtävässään, VTT:n Tapani Mäkinen korostaa lisäksi.

Hän tosin myöntää sen vaaran, että uusi kuskia auttava teknologia voi väärin toteutettuna nurinkurisesti lisätä riskejä liikenteessä.

VTT on mukana Prevent-hankkeen roadshow’ssa 18.-22.9.2007 Versaillesissa, jossa esitellään yli kaksikymmentä tulevaisuuden auton prototyyppiä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Valtteri Bottas piti puheen Mercedeksen väelle

    2. 2

      Unelmasiirto! Valtteri Bottas siirtyy Mercedekselle

    3. 3

      Alennus jopa 329 euroa – katso jättilista halventuneista lääkkeistä

    4. 4

      Pin up -malli Sini Ariell astui vaa’alle – numerot ”shokeeraavia”: ”Olen ollut tyhmä, sokea ja tekopyhä”

    5. 5

      Olli Rehnillä riita myymästään asunnosta oikeudessa – kuka maksaa 12 000 euron ikkunaremontin?

    6. 6

      Mika Salo kommentoi Valtteri Bottaksen unelmasiirtoa – ”Elämä muuttuu hurjasti”

    7. 7

      4 ällöttävää asiaa, jotka voit joutua kohtaamaan, jos et vaihda lakanoitasi riittävän usein

    8. 8

      Huomaatko piilossa olevan ihmishahmon 1880-luvun kuvassa? Vanha mysteeri hämmentää

    9. 9

      Suoraa puhetta SM-liigaa järisyttävästä HIFK:n Joe Finleystä – ”Tätä te ette halua kuulla”

    10. 10

      Kommentti: Bottas ei ole uusi Kovalainen – mahdollisuus sensaatioon heti alkukaudesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kolme povekasta blondia: Natalie, 45, sekoitetaan jatkuvasti tyttäriinsä – erotatko kuvista kuka on äiti?

    2. 2

      Venäläisen sarjamurhaajan karmiva tarina: mahdollisesti kaikkien aikojen kolmanneksi raa'in henkirikossarja

    3. 3

      Suosikkikohteeseen laskeutuminen vaatii kapteenilta erityiskoulutuksen – 5 hurjaa kiitotietä

    4. 4

      Kaisa Mäkäräinen nettosi viikonlopulta huipputilin

    5. 5

      Huomaatko piilossa olevan ihmishahmon 1880-luvun kuvassa? Vanha mysteeri hämmentää

    6. 6

      Polttoainefirma repäisee upouudella mallilla: Tankkaa autoasi puolitoista vuotta kiinteällä kk-hinnalla

    7. 7

      ”Täysin luomusta” Antjesta, 22, tuli Instagram-tähti – pyrkii kurvikkailla kuvillaan Hollywoodiin

    8. 8

      Mikan ja Marketan rakkaustarina – saksalaislehti paljasti kaunottaren menneisyyden

    9. 9

      Amerikkalaiset opettelevat arktista sodankäyntiä Jääkäriprikaatissa – vaikeuksia suomalaisten perustaidossa

    10. 10

      Espoolainen Risto kertoo työkokeilusta: teki kaksi kuukautta ilmaista työtä – sitten yritys ilmoittikin rekrytointikiellosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Teri Niitti, 43, on kuollut

    2. 2

      Madonna julkaisi haarovälikuvan – Piers Morgan: ”Oksensin aamupalani”

    3. 3

      Poliisi ampui miehen maaliskuussa – vainajan autosta löytyi kolkko kirje

    4. 4

      Valesotilas yritti huijata – Tiina vedättikin takaisin: ”Naurettiin ukkoni kanssa niin, että mahaan koski”

    5. 5

      Häikäisevän kaunis morsian! Mika Häkkinen ja Marketa pääsivät poroajelun kyytiin – suloiset lapset mukana

    6. 6

      Huikea muutos: Playboy-mallin kasvoilta pestiin tv-ohjelmassa vahva meikkikerros – tyrmistyi lopputuloksesta

    7. 7

      Mikan ja Marketan rakkaustarina – saksalaislehti paljasti kaunottaren menneisyyden

    8. 8

      Arto, 35, joutui väkisin mukaan perustulo­kokeiluun: ”Älyttömän huonot tunnelmat ”

    9. 9

      Masennuksen huonosti tunnettu alatyyppi nakertaa vaivihkaa – onko sinulla kolme näistä oireista?

    10. 10

      Teri Niitti antoi syksyllä riipaisevan haastattelun Suomipopille – kertasi raskasta vuottaan: ”Mulle riittää, että olen pyytänyt anteeksi”

    11. Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Valtteri Bottas piti puheen Mercedeksen väelle

    2. 2

      Unelmasiirto! Valtteri Bottas siirtyy Mercedekselle

    3. 3

      Alennus jopa 329 euroa – katso jättilista halventuneista lääkkeistä

    4. 4

      Pin up -malli Sini Ariell astui vaa’alle – numerot ”shokeeraavia”: ”Olen ollut tyhmä, sokea ja tekopyhä”

    5. 5

      Olli Rehnillä riita myymästään asunnosta oikeudessa – kuka maksaa 12 000 euron ikkunaremontin?

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Kolme povekasta blondia: Natalie, 45, sekoitetaan jatkuvasti tyttäriinsä – erotatko kuvista kuka on äiti?

    2. 2

      Venäläisen sarjamurhaajan karmiva tarina: mahdollisesti kaikkien aikojen kolmanneksi raa'in henkirikossarja

    3. 3

      Suosikkikohteeseen laskeutuminen vaatii kapteenilta erityiskoulutuksen – 5 hurjaa kiitotietä

    4. 4

      Kaisa Mäkäräinen nettosi viikonlopulta huipputilin

    5. 5

      Huomaatko piilossa olevan ihmishahmon 1880-luvun kuvassa? Vanha mysteeri hämmentää

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Teri Niitti, 43, on kuollut

    2. 2

      Madonna julkaisi haarovälikuvan – Piers Morgan: ”Oksensin aamupalani”

    3. 3

      Poliisi ampui miehen maaliskuussa – vainajan autosta löytyi kolkko kirje

    4. 4

      Valesotilas yritti huijata – Tiina vedättikin takaisin: ”Naurettiin ukkoni kanssa niin, että mahaan koski”

    5. 5

      Häikäisevän kaunis morsian! Mika Häkkinen ja Marketa pääsivät poroajelun kyytiin – suloiset lapset mukana

    6. Näytä lisää