Mitä käy uppoamisvaarassa olevalle C Express -vanhukselle?

Julkaistu: 9.3.2009 20:22, päivitetty: 9.3.2009 20:24

Vaasassa seisovan laivavanhuksen C Expressin kohtalo on ajautunut umpisolmuun. Merenkulkulaitoksen tarkastajat luonnehtivat alusta tikittäväksi aikapommiksi, joka pitäisi siirtää pikaisesti pois Vaasan satamasta.

Alus ei voi kuitenkaan lähteä mihinkään, koska Suomen ympäristökeskus ei pura sille määräämäänsä siirtokieltoa.

C Expressille oli tapahtua viikonloppuna se, mitä Vaasassa on jo jonkin aikaa pelätty. Alukseen tuli putkivaurio, minkä seurauksena konehuoneeseen tuli vettä ja alus uhkasi upota.

Merenkulkulaitoksen tarkastajat kävivät aluksella sunnuntaina. Näky oli lohduton, kuvaili toimistopäällikkö Kari Lehtonen Merenkulkulaitoksen Pohjanlahden tarkastusyksiköstä.

- Konehuoneessa oli metrin verran vettä, ja sähkölaitteet olivat veden alla. Nykykuntoisena alus ei pysty liikkumaan omilla moottoreilla.

Lehtosen mukaan C Expressin suhteen on ajauduttu pahaan pattitilanteeseen. Alus pitäisi siirtää pois Vaasasta viimeistään ensi talveen mennessä. Putkistojen ei uskota kestävän enää pitkiä pakkasia.

- Jos alus uppoaa Vaasan satama-altaaseen, niin edessä on vakava ympäristövahinko. Laivan konehuoneessa on erilaisia myrkky-yhdisteitä, ja alukselta saattaisi päästä myös öljyä mereen, huomauttaa Lehtonen. Kohtalosta
pallotellaan
Suomen ympäristökeskus määräsi C Expressin siirtokieltoon toissa kesänä, koska se epäili aluksen olevan menossa romutettavaksi Intian niemimaalle. Laiva luokitellaan ongelmajätteeksi, jota ei ole lupa viedä OECD-maiden ulkopuolelle.

Suomen ympäristökeskuksen (SYKE) mukaan se ei ole purkamassa siirtokieltoa. On laivan omistajan tehtävä estää uudet putkirikot ja vuodot, sanoo ympäristökeskuksen johtava asiantuntija Risto Saarinen. Tehtyjä päätöksiä ei aleta kevyesti muuttamaan, hän jatkaa.

Myös SYKE:ssä myönnetään, että tilanne on hankala. Palloa ollaankin nyt siirtämässä ympäristöministeriölle. Ministeriötä on informoitu tilanteesta, huomauttaa Saarinen.

Nähtäväksi jää, ryhtyykö ministeriö johonkin toimiin.

Laivavanhuksen omisti aiemmin vaasalainen RG Line, joka myi aluksen Karibialle rekisteröidylle Attar Construction Ltd:lle. Sen taustalla on Intiassa toimiva Jupiter Shipmanagement.

Uusi omistaja aikoi viedä laivan romutettavaksi Turkkiin viime syksynä. Turkin viranomaiset kuitenkin kieltäytyivät vastaanottamasta alusta, koska siinä on liikaa asbestia.

Tuoreimmat