Kommentti: Ei saa kiusata, olen tyttö!

Julkaistu: 23.11.2012 12:24, päivitetty: 23.11.2012 12:55

kommentti Sieltä se lopulta tuli. Kohun keskelle joutunut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) on tällä viikolla käynyt voimakkaaseen puolustustaistoon ja löytänyt tilanteelleen syyllisen: miehet.

Kyllönen katsoo, että häneltä on perätty vastauksia sukupuolen takia ja vihjaa, että politiikassa nuorilla naisilla olisi jotenkin poikkeuksellisen vaikeaa. Vanhemmilla miehillä on kuulemma paljon helpompaa. Tämä on - anteeksi vain, hyvä sisko Kyllönen - paitsi vastenmielistä vastuunpakoilua, myös täyttä hölynpolyä.

Ensinnäkin: Eikö Kyllönen seuraa uutisia? Vanhemmat miespoliitikot, jos ketkä, vasta ovatkin viime vuosina tulilinjalle joutuneet. Muistellaanpa Kanervaa, muistellaan Vanhasta, muistellaan Lipposta, jonka surkean äänimäärän presidentinvaaleissa monet pistivät nimenomaan sukupuolen ja iän piikkiin. Jos jotkut ovat viime vuosina olleet politiikan hemmoteltuja lempilapsia, niin nimenomaan nuoret naiset. Nuoria naisia nostetaan jatkuvasti koville vastuupaikoille, nuoria naisia työnnetään vimmatusti eteenpäin ja myös meille median edustajille nuoret naiset ovat mieluisia haastateltavia.

Miehistä, varsinkin vanhemmista miespoliitikoista, ei tunnu olevan kiinnostunut kukaan. Eivät äänestäjät, ei media eivätkä edes näiden miesten omat puolueet. Siksi kokenut Eero Heinäluomakin potkittiin pois demarien johtajapaikalta 20 vuotta nuoremman Jutta Urpilaisen tieltä.

Toiseksi: Kukaan tuskin kiistää sitä, etteikö liikenneministeriön(kin) uumenista voisi löytyä miehiä, joiden tasa-arvokäsitykset eivät ole ihan tätä päivää. Jos Kyllönen kuitenkin olisi rehellinen, hän myöntäisi, että hänelle on ollut sukupuolestaan merkittävästi enemmän etua kuin haittaa. Sukupuoli oli todennäköisesti yksi erittäin tärkeä kriteeri, joka nosti Kyllösen liikenneministeriksi. Laboratorionhoitaja Kyllönen ohitti esimerkiksi saman puolueen miehen, myös Pohjois-Suomea edustavan Martti Korhosen, jolla sentään on ministerikokemusta, joka on eduskunnan liikennevaliokunnan monivuotinen puheenjohtaja ja jolla on auto-alalta jopa koulutusta ja työkokemusta. Mutta Korhosella on yksi paha puute. Hän on 59-vuotias mies.

Kolmanneksi: Tasa-arvo on oikeasti tärkeä ja hieno asia - mutta sen täytyy tarkoittaa tasa-arvoa myös vaikeissa tilanteissa. Mikään automaattinen pakotie ongelmista se ei voi eikä saa olla. Jos työssä puhkeaa kriisi, oikea tapa ratkoa sitä ei ole se, että vetää hameen päälle ja tukan poninhännälle ja huutaa, että minua kiusataan, koska olen tyttö. Se on väärin kaikkia meitä naisia kohtaan.

***

Mikä on lopullinen totuus koko sopassa ja ketkä ovat syyllisiä ja ketkä eivät, selvinnee toivottavasti jossain vaiheessa. Kuka tietää, ehkä Kyllönen on tehnyt asiassa myös hyvää työtä. Epäilykset vilpittömyydestä tuppaavat kuitenkin heräämään aina silloin, kun yksi ihminen syyttää kaikesta - siis ihan kaikesta - vain muita, mutta ei näe itsessään ja omissa toimissaan pienintäkään syytä moitteisiin.
Kaikki lienevät yksimielisiä siitä, että liikenneministeriössä on ollut sotku. On kriisin ali- ja väärinarvioimista, jos sitä yritetään hoitaa vain heiluttelemalla tasa-arvokorttia.

Kirjoittaja on Ilta-Sanomien päätoimittaja.
Byline_Ulla_Appelsin

Kommentit

Tuoreimmat