Pelätty kuvio toteutui: Miljarditilaus lipsui ulos Suomesta

Julkaistu: 28.12.2012 6:09, päivitetty: 28.12.2012 8:48

Telakkayhtiö STX Finlandin havittelemassa risteilijätilauksessa kävi juuri kuten pelättiin: tilaus karkasi suomalaiselta rakentajalta. Meriteollisuus ry laski taustamuistiossaan, että risteilijätilaus olisi tuonut 500 miljoonan euron palkkatulot.

Miljardin arvoinen, maailman suurimpiin kuuluva loistoristeilijä rakennetaan Ranskassa.

STX Europe ilmoitti myöhään torstai-iltana lehdistötiedotteessaan, että STX France on kirjoittanut sopimuksen Oasis-luokan loistoristeilijän rakentamisesta amerikkalaiselle Royal Caribbean International -varustamolle.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta ilmoitti viime viikolla evänneensä STX Finlandilta 50 miljoonan euron lainan, jolla yhtiön olisi pitänyt turvata luksusristeilijän rakentaminen Turun telakalle. Turussa on rakennettu kaksi aikaisempaa Oasis-luokan risteilijää.

Ministerivaliokunnan mukaan alustilaukselle olisi voitu myöntää maksimaalinen 28,3 miljoonan euron innovaatiotuki. 50 miljoonan euron avustus olisi ollut toteutuessaan suurin koskaan yksittäisen aluksen rakentamiseen myönnetty tuki.

Meriteollisuus ry laski taustamuistiossaan, että risteilijätilaus olisi tuonut 500 miljoonan euron palkkatulot ja 160 miljoonan euron verotuotot. Vuoteen 2016 asti kestävän risteilijähankkeen työllisyysvaikutus olisi ollut laskelmien mukaan noin 12000 miestyövuotta.

Yhdistyksen mukaan hankkeesta 70 prosenttia olisi tehty telakan ulkopuolisissa pk-yrityksissä. Tilauksen uskottiin vahvistavan yhteensä 900 yrityksen kilpailukykyä.

Tiedotteessaan STX France kertoo, että 361 metrin pituinen ja 66 metrin levyinen risteilijä on yksi suurimmista koskaan Saint-Nazairen paikkakunnalla rakennetuista risteilijöistä.

Royal Caribbean -varustamon Richard D. Fain kertoo tiedotteessa, että risteilijän suunnittelu alkaa tammikuussa 2013 ja tuotanto saman vuoden syyskuussa. Laivan on arvioitu valmistuvan vuoden 2016 puolivälissä.

"Vapaavuori tappoi telakkateollisuuden"



Perjantaiaamuna useat tahot kommentoivat käännettä. Vuorineuvos, entinen telakkapomo Martin Saarikangas totesi Ylelle, että elinkeinoministeri Jan Vapaavuori "saattaa jäädä historiaan miehenä joka tappoi telakkateollisuuden Suomesta". Lue lisää täältä.

STX Finlandin varapääluottamusmies antoi puolestaan IS:lle huomattavasti lyhyemmän kommentin: "V**tuttaa". Lue lisää täältä.

Tästä on kyse

– STX Finland halusi valtiolta 50 miljoonan euron käyttöpääomalainan risteilijätilauksen saamiseksi Turkuun. Käyttöpääomarahoitusta tarvitaan jokapäiväisen toiminnan pyörittämiseen.

– Hallitus ei myöntänyt lainaa vaan runsaan 28 miljoonan euron innovaatiotuen, jos tilaus olisi toteutunut. Lisäksi Finnvera olisi taannut tilausta.

– Etujärjestöt haukkuivat tuoreeltaan hallituksen päätöksen. Telakan pääluottamusmiehen mukaan päätös ennakoi Turulle ikävää ratkaisua.

– Nyt rakennettavan laivan hinta-arvio on ollut noin miljardi euroa.

– Royal Caribbean -varustamon kaksi aiempaa Oasis-luokan risteilijää tehtiin Turussa. Aiemmat risteilijät toivat telakalle noin 12000 henkilötyövuotta.


STT.

Kommentit

Tuoreimmat