Arvo

Laihdutus

Valikko

Laihdutus

Hyvä olo

Laihdutus - mikä avuksi, kun liikunta ei auta?

Liikunta on oleellinen osa laihdutusta sekä ylipäätänsä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä. Mutta mikä avuksi, kun liikunta ei tuota tulosta?
Lihavuudessa on yksinkertaistettuna useimmiten kyse energiatasapainon häiriintymisestä, jolloin ihminen saa enemmän energiaa kuin kuluttaa.

Liikunnan tarkoitus lihavuuden hoidossa on lisätä energiankulutusta ja vähentää lihavuuteen liittyviä terveyshaittoja. Liikunta onkin oleellinen osa laihdutusta sekä ylipäätänsä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä.

Kun ihminen päättää aloittaa painonpudotuksen, lisää hän yleensä ensiksi liikunnan määrää ja vähentää kalorien saantia. Tämän jälkeen toiveena on, että kilot karisisivat mahdollisimman nopeasti. Aina näin ei kuitenkaan käy, vaikka liikunnan määrä olisikin suuri.

”Olen yrittänyt pudottaa kohonnutta painoani jo monta kuukautta, mutta paino junnaa kuitenkin paikoillaan ja vähän kohoaakin. Liikun paljon ja olen jättänyt mässäilyt pois. Olen turhautunut ja alkanut miettimään pitäisikö minun hakeutua lääkärin pakeille asiasta. Tässä taustatietoni: ikä 20v, paino 75kg (taivoite 65kg), pituus n.167 cm, rasvaprosentti 38,8, luustolihasprosentti 27,1, lepoaineenvaihdunta 1482kcal ja BMI 27,2.

Harrastin ensin liikuntaa vähän rajummin, spinning (45 tai 55 min) 2-3 kertaa viikossa, lisäksi 1-2 x bodypump tai vatsapakara, aerobic ym jumppa. Lisäksi juoksua juoksumatolla pari kertaa viikossa. Kuntosalin jäsenyyteen kuuluu omaohjaaja etu, joka sanoi minulle, että harrastan kestävyysliikuntaa ’liikaa’, ja hän antoi minulle toukokuussa seuraavat liikuntaohjeet: 2 x kuntosalitreeni (ruumiinosat jaettu kahdelle eri päivälle), 1-2 x spinning tai bodypump ja joka päivä yli 30min kävely/pyöräily/uinti. Nyt olen tehnyt kuukauden hänen ohjeiden mukaan (paitsi kävelyreissut ovat venyneet välillä jopa 1,5 tuntisiksi), mutta siltikään mitään ei tapahdu. Mitä teen väärin, ja miten minun tulisi toimia, mitä korjata toiminnassani?"

Edellisen kysymyksen esitti Kimalluksen Kysy asiantuntijalta-palstalla  eräs turhautunut laihduttaja, joka ei runsaasta liikuntamäärästä huolimatta ollut saanut pudotettua painoaan.

Kysymykseen tarttui Kimalluksen asiantuntijoista Lasse Seppänen, joka toimii koulutuspäällikkönä Trainer4You Oy:ssä. Käytännössä hän kouluttaa personal trainereita sekä kuntosalivalmentajia.

Seppäsen mukaan kysyjän turhautuminen kielii motivaatiosta laihtua, mikä on hienoa. Seppänen kuitenkin toteaa, että painonpudotuksen tulisi lähteä ennemmin ravitsemuksesta kuin pelkästä liikunnan määrän lisäämisestä.

”Painonpudotuksen ensimmäinen kulmakivi on ehdottomasti ravitsemus, sillä energiansaannin ja kulutuksen välistä tasapainoa on huomattavasti helpompi säädellä syömällä kuin liikkumalla. Tämä tarkoittaa myös sitä, että ravitsemusta tulee osata analysoida tavoitteen sekä myös terveyden näkökulmasta."
'
"Alhaisempi energiamäärä tarkoittaa terveellisyyden näkökulmasta muutakin kuin mässäilyjen poisjättämistä, sillä vähäisempi energiansaanti aiheuttaa omat haasteensa mm. aineenvaihdunnalle sekä hyvinvoinnille."

"Ensimmäinen tehtävä olisi siis tarkistuttaa ammattilaisella (ravitsemusterapeutti tai koulutuksen saanut ravintovalmentaja) ravitsemustottumukset.”

Mutta ei kysyjä liikuntaa turhaan ole harrastanut, sillä Lasse Seppäsen mukaan kysyjän liikuntaohjelma on itse asiassa hyvin koostettu ja monipuolinen. Jotain siitä kuitenkin Seppäsen mielestä puuttuu.

”Mielestäni ’täsmäliikunta’ ohjeet ovat tavoitteen näkökulmasta kunnossa. Liikuntaohjelma on järkevästi koostettu, sillä sieltä löytyy lihaskuntoharjoittelua joka pitää lihasmassaa yllä sekä rauhallista aerobista harjoittelua sekä tehokasta liikuntaa. Sen sijaan arkiaktiivisuutesi huolestuttaa enemmän."

"Hyötyliikuntaa tulisi olla päivittäin noin tunnin verran, vaikka lyhyissä (10 – 15 minuuttia) pätkissä ja täydentää arkiaktiivisuutta lihaskuntoharjoitteilla sekä aerobisilla treeneillä. Kehoa ei ole tarkoitettu toimimaan tehokkaasti ainoastaan tehokkaissa liikuntasuorituksissa, vaan kehon aineenvaihdunta pitää pystyä pitämään vilkkaana koko vuorokauden ajan, mikäli haluaa kehon toimivan painonpudotuksen näkökulmasta optimaalisesti.”

Lopuksi Lasse Seppänen vielä muistuttaa, ettei painon muutoksia kannata liian tarkkaan tuijottaa, varsinkaan laihdutusprosessin alkupäässä. Vaikka kilot eivät ole vähentyneet, ei se tarkoita, etteikö kysyjän kehon koostumus olisi muuttunut.

”Lihaskuntoharjoittelun lisääminen nostaa yleensä hetkellisesti painoa, joten pelkän painon seuraaminen ei kerro luotettavasti mistään muusta kuin painon muutoksesta."

"Kehosi koostumushan on voinut muuttua parempaan suuntaan (rasva% pienentynyt sekä lihasmassa lisääntynyt), mutta paino hieman noussut. Yhden kilon lihasmassan lisäys tarkoittaa yleensä myös 1 – 2 kilon lisäystä nestevarastoissa. Tilanne tasoittuu yleensä 1- 2 kuukauden päästä kun elimistö on sopeutunut lisääntyneeseen lihaskuntoharjoitteluun.”

Lue Lasse Seppäsen kattava asiantuntijavastaus kysymykseen tästä! http://www.kimallus.fi/kysy-asiantuntijalta/kysymys/2916292


Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Äiti tukehdutti kahdeksan vauvaansa kuoliaaksi Ranskassa

    2. 2

      Tavalliset suomalaisnaiset tekivät alastonkalenterin – ”Elämän jäljet saavat näkyä”

    3. 3

      Esko Eerikäinen ja Martina lasten kanssa terassilla – lastensuojeluilmoitus!

    4. 4

      Katso hulppeat kuvat: Tällaisia ovat Suomen kalleimmat loma-asunnot

    5. 5

      Hurja suunnitelma - aika-ajot poistuvat F1-kisoista?

    6. 6

      Uutistoimisto: Pohjoiskorealainen biokemiallisten aseiden tutkija loikkasi Suomeen – Ulkoministeriö ei voi vahvistaa tietoa

    7. 7

      Mökkiläisen aamukahvit keskeytyivät: karhu kurkisti ikkunasta – katso kuva

    8. 8

      Ruoka kuivuu pelloille Pohjois-Koreassa: ”Tilanne on vakava”

    9. 9

      Video: Järjetön hyökkäys jalkapallo-ottelussa – raivostunut valmentaja ryntäsi kentälle hakkaamaan tuomaria!

    10. 10

      Tutkijoilta erikoinen havainto: Lisääntyä voi myös ampumalla spermaa omaan päähänsä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Esko Eerikäinen ja Martina lasten kanssa terassilla – lastensuojeluilmoitus!

    2. 2

      Mökkiläisen aamukahvit keskeytyivät: karhu kurkisti ikkunasta – katso kuva

    3. 3

      Tavalliset suomalaisnaiset tekivät alastonkalenterin – ”Elämän jäljet saavat näkyä”

    4. 4

      Jopa 40 asteen superhelle vyöryy Euroopan yli – näin kuumaa on kohta Suomessa

    5. 5

      Näin 40 asteen superhelle purkautuu Afrikasta Suomeen – katso tulipunaiset kuvat

    6. 6

      Heidi Pakarisen jättämä Mika Pohjonen julkaisi tiedotteen: löysi kihlasormuksen pöydältä

    7. 7

      Ekonomisti: Tänne hävisivät suomalaisten Kreikka-tukimiljardit

    8. 8

      Saksalaislehdeltä raju väite - tähänkö kaatuu Bottaksen Ferrari-sopimus?

    9. 9

      Jere Karalahden tytär kuin ilmetty äitinsä – julkaisi lämpimän yhteiskuvan

    10. 10

      Entiseltä tallikaverilta raju väite Räikkösestä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Provinssissa lavalta ulos heitetty Sanni: ”Menin väkisin lavalle”

    2. 2

      Suomalaisopas paljastaa: Tällä tempulla vedätetään ulkomaalaisia Kreikassa - ”turistit eivät ymmärrä”

    3. 3

      One Direction -fanit jättivät jälkeensä saastameren – ”En ole nähnyt 15 vuoteen tällaista sotkua”

    4. 4

      Mies flirttaili 32 naiselle samalla viestillä: Teki pahan virheen

    5. 5

      Erotatko, onko tässä Skoda vai Bemari? 10 kuvaa: tunnistatko autot

    6. 6

      Sara Forsberg yllätti Provinssissa piukassa esiintymisasussaan

    7. 7

      Esko Eerikäinen ja Martina lasten kanssa terassilla – lastensuojeluilmoitus!

    8. 8

      Yli kuukauden kateissa ollut Patrik, 16, löytyi

    9. 9

      Pariskunta harrasti seksiä Linnanmäen maailmanpyörän huipulla - katso video

    10. 10

      Missä ovat pettäjä-Jonas ja Ruotsin kuninkaallisten muut entiset heilat nyt?

    11. Näytä lisää