Haluatko laihtua? Tämä on kaikkein tärkeintä

Video latautuu, odota hetkinen. Jos video ei näy, tarkista, että selaimessasi on asennettuna Flash Playerin versio 10 tai tai uudempi ja että Javascript on käytössä.

Uusimman Flash playerin voit ladata Adoben sivuilta

Lataa uusin Flash player

Julkaistu: 30.01.2012 06:27

Tuore tutkimus kyseenalaistaa vähähiilihydraattisen dieetin, tutummin karppauksen, edun muihin laihdutustapoihin.

Kalorien alkulähteellä ei välttämättä ole kovinkaan suurta merkitystä painonpudotuksessa, arvioi yhdysvaltalainen tutkimus.

Laihduttajat voivat yrittää pudottaa painoaan erilaisilla erikoisruokavalioilla, kuten tietyllä määrällä rasvaa, hiilihydraatteja tai proteiineja. Tutkimuksen mukaan kaikkein tärkeämpiä olivat kalorimäärä ja itsekuri.

Tutkijat vertailivat neljää erilaista laihdutustapaa, joissa koehenkilöt söivät eri määriä rasvaa, hiilihydraatteja ja proteiineja. Kaikki dieetit oli suunniteltu siten, että ne vähensivät 750 kaloria päivässä. Dieettien eteneminen tarkastettiin puolen vuoden ja kahden vuoden kuluttua. Tuloksissa ei ollut tutkimuksessa eroja.

Aiempien tutkimusten mukaan jotkut ruokavaliot, etenkin vähähiilihydraattinen, toimisi laihduttajana muita tehokkaammin. Tutkijat ovat kuitenkin olleet näkemyksestä erimielisiä.

–Jos laihdutat mieluummin vähentämällä rasvan määrää tai vähentämällä hiilihydraattien määrää, tämän tutkimuksen mukaan voi valita kumman vain. Molemmat ovat yhtä menestyksekkäitä, sanoo professori Christopher Gardner Stanfordin yliopistosta.

Tutkimustulokset julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Kommentit

Kirjoita kommentti
TEKSTIKOKO: A A A

Tarkista! Vastaanottajan osoite puuttuu!

Tarkista sähköpostiosoitteen muoto!

Tarkista! Lähettäjän nimi puuttuu!

Tarkista! Lähettäjän osoite puuttuu!

Tarkista sähköpostiosoitteen muoto!

Viesti lähetettiin onnistuneesti!

Kuvat

Laihdutus: Uutiset aikajärjestyksessä

Kaikki uutiset aikajärjestyksessä