Selma

Matkat

Valikko

Atomipommin laukaisua ei huomannut - katso lukijoiden kuvat ja videot Pohjois-Koreasta

Emännät voittivat

”Olin Pohjois-Koreassa Kansainvälisen jääkiekkoliiton naisten turnauksessa tuomarina. Peleissä halli oli aina aivan täysi ja meteli järkyttävä. Turnauksen voitti järjestäjämaa, kun vastustajalle tuli yllättäviä menoja juuri ennen pelejä…”
Tanja Vaarna

Ydinkoe ei näkynyt kadulla

” Kävin pekingiläisen Koryo-matkatoimiston järjestämällä matkalla Pohjois-Koreassa helmikuun alussa kiinalaisen uudenvuoden aikaan.
Juuri poislähtöä edellisenä päivänä oppaat kertoivat atomipommin laukaisusta edellisenä päivänä. Kaupunkikuvassa se ei mitenkään näkynyt. Minkäänlaista jännitettä ei huomannut. Saimme kuvata ja jopa videokameralla melkoisen vapaasti ohjelmamme puitteissa, myös demilitarisoidulla alueella.

Yksi oppaistamme viritti keskustelun ydinaseistuksesta ennen tietoa laukaisusta teemana "miksi me emme saisi ydinaseita, jos amerikkalaiset ja muut saavat".

Viime aikoina turistien "oikeuksia" on helpotettu, muun muassa kännykät saimme ottaa mukaan, mutta ne luetteloitiin ensin lentokentällä. Turistimyymälässä oli kokista, mutta korealaiset myyjättäret tarjosivat meille ohrateetä.

Matkamuistoksi ostin muun muassa kirjasen kimchin tekemisestä, toisen vanhoista kansantarinoista. Tavallisiin kauppoihin meitä ei viety, turisteille tarkotettuihin vain.

Ostimme kauniita kortteja ja upeita postimerkkejä. Kysyin oppaaltamme postittamisesta. "Nyt ei jostain teknisestä syystä kulje posti Eurooppaan" saimme vastaukseksi. Liittyiköhän tämä atomipommin laukaisemiseen?"
Seija Sultan

Suurta teatteria

”Kävimme Pohjois-Koreassa syyskuussa 2012. Koko matka suurta teatteria, mistä etukäteen meitä informoitiinkin. Asuimme hulppeassa Koroyo-hotellissa. Suuri ja kaunis, mutta kovin tyhjä asukkaista. Kaupungissa ei näkynyt mainovaloja, eikä katuvaloja. Moottoritiellä Pjongjangista Keasongiin näimme puolessa tunnissa neljätoista autoa, ja niistä noin puolet oli sotilasajoneuvoja. Kaikesta huolimatta matka oli mielenkiintoinen. Tunne oli, että olimme tarkkailun alla joka hetki, mutta tunsimme olomme turvalliseksi matkan ajan.”
Simo Sillanpää

Erikoinen metroshow

"Kävin lokakuussa 2009 Olympian matkalla Pohjois-Koreassa. Junalla menimme Pekingistä Pjongjangiin. Puhelimia ei otettu pois vaan ne laitettiin pahviseen kuoreen joka sinetöitiin. Sen sai avata pois tullessa.
Saavuimme illalla rautatieasemalle, oli aika pimeää, marssimusiikkia tuli huonolaatuisista kajareista. Seuraavana aamuna alkoi sitten matkaohjelma joka oli hyvin käsikirjoitettu ja toteutettu.

Kaupungin väkiluku on ilmoitettu 2,5 – 3,8 miljoonan välille. En usko siellä olevan lähellekään noin paljoa. Kadut ovat lähes tyhjiä.
Aina mennessämme johonkin tutustumiskohteeseen paikalla oli paljon värikkäissä, siisteissä asuissa olevia ihmisiä, muualla moisia ei näkynyt.
Kun siirryimme uuteen paikkaan, samanlaista väkeä oli taas paikalla. Sanoin jo muille, että taitaa olla samaa porukkaa, yritetään katsoa jos muistaisimme seuraavassa kohteessa tuota ryhmää. Moni henkilö sanoi nähneensä samoja tyyppejä päivän mittaan.

Esimerkiksi metroon mennessämme katu oli taas autio. Mennessämme liukuportaisiin kirjava väki oli siellä. Metrojuna seisoi laiturilla. Me kuvailimme, juna ei lähtenyt. Kysyin asiaa. Vastattiin, että se odottaa meitä. Ajoimme yhden asemavälin. Mistään en ole löytänyt tietoa muiden asemien olemassaolosta. Ei niitä ehkä ole."
Eki Kinnunen

Tulli syynäsi tuntikausia

” Olin Pohjois-Koreassa kesällä vuoden 2008 aikaan. Menimme Pohjois-Korean pääkaupunkiin Pjongjangiin junalla Pekingistä, matka kulki vihreiden niittyjen ja asumattomien maiden kautta pääkaupunkiin. Ensimmäinen kokemukseni tästä eristäytyneestä maasta tuli minulle rajalla missä olimme rajavartijoiden ja tullin syynissä noin viisi tuntia. Matkapuhelimia ja liian tehokkaita objektiiveja ei saanut tuoda maahan, ne piti luovuttaa rajalla viranomaisille jotka luovuttaisivat ne takaisin kun kotiinlähdön aika koittaisi.

Meillä oli koko matkan ajan kaksi opasta ja autokuski mukana. Yksi opas oli valtion virkamies ja toinen varsinaisesti kertoi paikoista ja toimi oppaana.

Koko ajan meitä valvottiin ja meidän tekemisiä vahdittiin, erityisen huolestuneita he olivat siitä mitä sai kuvata ja mitä ei. Itselläni oli mukana normaali järjestelmäkamera sekä videokamera millä pyrin kuvaamaan kaikkea mitä pystyi. Vierailimme Koreoiden rajalla jossa "turvaksemme" annettiin kaksi sotilasta. Meitä pyydettiin maksamaan palkkio heille savukkeissa, mielellään jollakin amerikkalaisella merkillä.”
Vesa Hietanen

Turisti ammuttiin

” Kävin 2007 Kumkangsanin loma-alueella, joka on Pohjois-Koreassa. Pian vierailumme jälkeen alue suljettiin turistin ampumiseen johtaneen välikohtauksen jälkeen. Hänet ammuttiin, koska hän kulki sallittujen rajojen ulkopuolella. Muistaakseni kyseessä oli vanha nainen, joka kuoli verenhukkaan rannalle, johon hänet ammuttiin. Kuva on siis sieltä. Luonnonkaunista, kuten näkyy!”
Matti Tervo

Kommentointi on päättynyt

Näitä luetaan!

1. 1

Uskomatonta, mutta totta – Aku Ankka ennusti Saara Aallon finaalipaikan jo elokuussa

2. 2

Brittilehdeltä raju väite Saara Aallon finaalipaikasta: Tuotanto käynnisti selvityksen Suomesta annetuista ”kielletyistä äänistä”

3. 3

Koko ABC tyhjeni ja Ville, 19, jäi yksin lukkojen taakse: ”Olin istumassa tuolla pimeässä nurkassa – tää mesta suljettiin!”

4. 4

Poliisi IS:lle: Tällainen tausta Imatran epäillyllä 23-vuotiaalla kolmoismurhaajalla on

Tyrmäystappio: Italian pääministeri Matteo Renzi eroaa

7. 7

Aleppon kauhujen keskeltä twiitanneen 7-vuotiaan Bana-tytön Twitter-tili katosi – ehti julkaista viimeisen hyytävän päivityksen

Torilla tavataan! Saara Aalto saapuu maanantaina esiintymään Suomeen

Antton Puonti voitti Talent Suomen

Trump hyökkäsi Kiinan toimia vastaan Twitterissä

2. 2

Saara Aallon uskomaton Chandelier-esitys sai Sharonin kyyneliin – ei saanut sanaa suustaan, juontaja joutui pelastamaan tilanteen

3. 3

Uutisvuodon Sipilä-vitsi hämmensi lauantai-iltana – Mitä lähetyksessä tapahtui?

5. 5

Silminnäkijä: Imatralla surmattujen viimeiset hetket – tulivat vain käväisemään ravintolassa

6. 6

Poliisi: Kolme naista ammuttiin yöllä Imatralla – 23-vuotias epäilty otettu kiinni paikan päältä

7. 7

Tuottaja paljastaa: Uutisvuodon studioyleisökin hämmentyi Baba Lybeckin Sipilä-vitsistä – Jari Tervo tajusi juonen heti

8. 8

Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Tiina Wilén-Jäppinen sai surmansa Imatran kolmoismurhassa: ”Moderni karjalaisnainen”

9. 9

X Factor -tuomari yllätti puhumalla suomea – Saara Aalto hämmästyi: ”Minulla on viesti kaikille suomalaisille....”

2. 2

Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”

WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

7 yleisen syövän varhaiset varoitusmerkit – tunnista ajoissa

5. 5

Raakel Lignellin raju painonpudotus ja tiukka ruokavalio johtivat pysyviin terveysongelmiin: ”Riistäytyi vähän käsistä”

6. 6

Tuulenvire paljasti Donald Trumpin omituisen ”asumokan” – netti sekosi lentokentältä napatusta kuvasta

7. 7

Perhesyyt eivät painaneet? Mika Salolla teoria Nico Rosbergin lopettamisesta: ”Kukaan ei tajua sitä…”

8. 8

Nainen teki ”pettämistestin” poikaystävälleen – lopputulos ei ilahduttanut, videolla jo 6 miljoonaa katselukertaa

9. 9

Aleksi Valavuori julkaisi matkakuvan Los Angelesista: maisemaotos paljastuikin Ikean sisustustauluksi – some repesi

Näitä luetaan!

3. 3

Uutisvuodon Sipilä-vitsi hämmensi lauantai-iltana – Mitä lähetyksessä tapahtui?

2. 2

Raju huhu Lewis Hamiltonista – ”Se on yksityisasia”