MAINOS


ILMOITUS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat ilmoittajan mainosaineistoa
MAINOS

Onko sinullakin nukahtamisvaikeuksia iltaisin? Saatat kuulua johonkin näistä ryhmistä

ILMOITUS Nukahtamisvaikeudet ovat meille kaikille tuttuja toisinaan. Tietyissä elämänvaiheissa riittävän unen saanti voi kuitenkin olla erityisen haastavaa.
Jokainen meistä kärsii toisinaan nukahtamisvaikeuksista. Työstressi, matkustaminen eri aikavyöhykkeelle tai liiallinen nautintoaineiden, kuten kahvin ja alkoholin käyttö voivat olla syynä unettomuuteen.

Tietyissä elämäntilanteissa nukahtamisvaikeudet ovat erityisen yleisiä. Tällöin melatoniinin tuotanto vähentyy tai sitä erittyy väärään aikaan, jonka seurauksena nukahtaminen illalla viivästyy. Melatoniini on käpyrauhasesta erittyvä luonnollinen pimeähormoni, joka säätelee uni-valverytmiä. Melatoniinin unettava vaikutus helpottaa nukahtamista.

Nukahtamiseen liittyvät ongelmat ovat yleisiä etenkin teini-ikäisillä. Nuori tarvitsee unta 9-10 tuntia yössä, sillä uuden oppiminen, kasvaminen ja kuohuva tunne-elämä kuluttavat kaikki energiaa. Sukupuolihormonien kehittyessä melatoniinin erityshuippu siirtyy myöhemmäksi ja unen saanti viivästyy. Näin ollen syvän unen määrä vähenee ja yöunet jäävät liian lyhyiksi, kun aamulla on herättävä kouluun.

Iän karttuessa uni muuttuu pinnalliseksi ja katkonaisemmaksi. Myös melatoniinin tuotanto elimistössä vähenee. Luonnollinen melatoniinimäärä ei välttämättä riitä enää hyvän yöunen takaamiseen. Naisilla oman lisänsä soppaan tuo vaihdevuodet, joiden seurauksena hormonaalisten muutosten aiheuttamat oireet voivat pitää hereillä öisin.

Vuorotyö ja etenkin yötyö rasittavat elimistöä monella tapaa ja ovat pitkään jatkuessaan jopa terveysriski. Vatsavaivat ovat yleisiä ja sairastumisvaara kasvaa. Terveysriskien lisäksi väsymys, nukahtamisvaikeudet ja lyhyt vuorokautinen uni ovatkin vuorotyöläisen arkipäivää. Vaikeinta on nukahtaa päivällä yövuoron jälkeen. Ikääntyminen pahentaa tilannetta entisestään.

Ruuhkavuosien aikana nukkuminen jää usein hektisen elämän jalkoihin. Työn, perhe-elämän ja harrastusten yhdistäminen on haastavaa ja vuorokauden tunteja on vaikea saada riittämään. Puuttuva aika on yleensä helpointa nipistää yöunista. Hektinen elämä saattaa myös aiheuttaa stressiä ja siten vaikeuttaa nukahtamista. Illalla ei ole aikaa rauhoittua ja nukkumaan mennessä elimistö käy kierroksilla. Kuitenkin juuri ruuhkavuosina hyvin nukutut yöt ja virkeä olo tulisivat eniten tarpeeseen.

Urheilijalle säännöllinen elämänrytmi ja riittävä uni ovat erityisen tärkeitä. Unen aikana energiavarastot palautuvat ja lihasten kudosvauriot korjaantuvat. Väsyneenä myös loukkaantumisriski on suurempi, kun koordinaatiokyky ja havaintojen tekeminen heikkenee. Palautuminen tapahtuu parhaiten syvässä unessa, jota säännöllinen unirytmi edesauttaa. Joskus nukahtaminen on kuitenkin vaikeaa varsinkin, jos raskasta liikuntaa on harrastettu vielä illalla.

Riittävä yöuni on yksi hyvinvoinnin peruspilareista ja tärkeää meille kaikille. Omasta jaksamisesta kannattaakin huolehtia nukkumalla tarpeeksi. Silloin kun elämäntilanne ei tue riittävää unen saantia tai nukahtaminen on muuten vaikeaa, kannattaa avuksi ottaa melatoniinilisä. Melarest sisältää melatoniinia, joka auttaa lyhentämään nukahtamisaikaa ja lievittämään muun muassa aikaeron ja vuorotyön vaikutuksia. Uusi Melarest Melatoniini Vahva sisältää 1,5 mg melatoniinia yhdessä tabletissa. Melarest Melatoniini Vahva on saatavana sekä pieninä helposti nieltävinä tabletteina että suussa hajoavina tabletteina

Lue lisää osoitteesta melarest.fi
MAINOS
Lue myös:

MAINOS