Kaksi kahvikuppia päivässä riittää heilauttamaan estrogeenin määrää naisilla.
Tiedemiesten mukaan estrogeenin määrä oli kohonnut niillä aasialaisilla naisilla, jotka kuluttivat kofeiinia 200 milligrammaa tai enemmän päivässä. Valkoihoisilla naisilla vaikutus oli päinvastainen.
Daily Mailin mukaan myös kofeiinin lähde vaikutti estrogeenitasoihin. Hormonia oli eniten niillä, jotka nauttivat kofeiinin hiilihapollisissa juomissa tai vihreässä teessä.
Tutkimusryhmän mukaan kofeiinin aiheuttamalla estrogeenitason vaihtelulla ei ollut merkittävää vaikutusta elimistöön lyhyellä ajalla. Pidemmällä ajalla vaikutuksia saattaa ilmetä.
- Tiedämme, että estrogeenitasojen vaihtelut ovat yhteydessä sellaisiin häiriöihin kuin endometrioosi, osteoporoosi sekä kohtu-, rinta- ja munasarjasyöpä, sanoo tohtori Enrique Schisterman.
Tutkimuksesta uutisoi ensimmäisenä American Journal of Clinical Nutrition.
Kommentit
Kirjoita kommentti




