Valikko

KISKOJEN VAPAUTEEN ON VIELÄ PITKÄ MATKA

Kilpailun tiellä on paljon esteitä
Hallitusneuvos Jaakko Pohjolan mukaan pääkaupunkiseudun raideliikenteen kilpailuttaminen on ongelmallista. Hän johtaa liikenneministeriön asettamaa työryhmää, joka pohtii raideliikenteen avaamista kilpailulle.

Työryhmän on määrä luovuttaa aiheesta mietintö huhtikuun alussa.

-Ongelmat ovat monimutkaisia, ja jonkun pitäisi osata vastata niihin.

Vaikeudet johtuvat muun muassa siitä, että junaliikenteessä Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n alue on pienempi kuin Helsingin seutu. Lähijunat kulkevat aina Karjaalle ja Riihimäelle asti.

Pohjola ei usko, että löytyy järkevää systeemiä, jonka avulla YTV:n liikenne erotettaisiin VR:n lähiliikenteestä.

-Tätä on vaikea kuvitella, koska liikenne menee YTV:n rajan yli.

Kilpailuttaa pitäisi siis koko pääkaupunkiseudun junaliikenne kerralla. Pohjola näkee kuitenkin ongelmaksi sen, kuka hoitaa liikenteen järjestämisen ja kilpailuttamisen.

-YTV ei siihen käy, koska sen toiminta-alue on liian pieni. Valtio omistaa radat, mutta onko sen tehtävä kilpailuttaa tällä alueella?

Jos kilpailuttaminen ei kuulu valtiolle, sen voisivat ottaa hoitoonsa YTV ja radanvarsikunnat. Se vaatisi kuitenkin oman byrokratiansa.

-Onko kilpailuttaminen todella sen arvoinen asia, että luomme ison viranomaisjärjestelmän?

Pohjola myös epäilee, kuuluuko kilpailun järjestäminen ylipäätään vain YTV:lle.

-Mikä ihmeen oikeus YTV:llä on kilpailuttaa rautatieliikennettä valtion omistamalla radalla?

Valtio voisi ostaa paikallisliikennettä

Pohjolan mukaan on mahdollista, että valtio ostaisi eri puolilla maata kannattamatonta paikallisliikennettä yrittäjiltä. Vastaava malli toimii jo bussiliikenteessä.

Henkilöliikenteen kilpailuttamisen yksi malli on, että valtio vuokraa kalustoaan ulkopuolisille. Tämä vaikuttaa järkevältä siksikin, että hävinneen osapuolen on vaikea saada kalustolleen uutta ostajaa kansainvälisiltä markkinoilta: raideleveydet vaihtelevat maittain.

-Kaluston ylläpito vaatii varikoita, joita ei ole kuin VR:llä, muistuttaa Pohjola.

Monopolit haittaisivat kaukoliikennettä

Työryhmä on pohtinut muun muassa sitä vaihtoehtoa, että raideliikenteen kilpailuttamiseksi Suomi pilkottaisiin osiin. Kullakin alueella yksi yrittäjä saisi yksinoikeuden liikennöintiin.

Pohjolan mielestä malli ei toimisi.

-Jos Suomi jaettaisiin osiin, joille myönnettäisiin yksinoikeuksia, kaukoliikenne toimisi heikosti.

Pohjolan mukaan myöskään rataosakohtaiset monopolit eivät toimi. Realistisemmalta vaikuttaakin malli, jossa Suomi olisi yksi kokonaisuus ja koko alueella sallittaisiin vapaa liikennöinti.

Tavarankuljetuksessa kalusto olisi halpaa

Nykyisen lainsäädännön mukaan rautatieyrityksellä pitää olla omat veturit. Sen sijaan kalusto voisi olla omaa tai vuokrattua.

Tavarakuljetuksissa kalusto ei olisi ongelma. Tavaravaunut ovat halpoja, eikä niihin investoiminen muodostaisi kynnystä.

VR:n haastamisesta on innostunut esimerkiksi Rautaruukki. Oman ilmoituksensa mukaan Rautaruukki on kiinnostunut omasta rautatieyhtiöstä. Mielenkiintoon on selkeä syy: konserni kuljettaa vuosittain rautateitse kolme miljoonaa tonnia tavaraa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    5. 5

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    6. 6

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    9. 9

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    10. 10

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    10. 10

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää