Valikko

Kasvunvara on tärkeämpikuin markkinan koko

Jeannette Changvie Cosmopolitanin seuraavaksiBulgariaan,Serbiaan ja Viroon

Hotelli Kämpin kirjastohuoneessa istuu todellinen Cosmo-nainen. Jeannette Changin pikkumusta on moitteeton, huulipuna juuri oikeaa sävyä ja työ vaativa. Mediajätti Hearstin aikakauslehtien kansainvälisen julkaisutoiminnan johtajan vastuulla on yli sadan aikakauslehden mainosmyynti, markkinointi ja brändinrakennus Yhdysvaltojen ulkopuolella.

Eniten Hearstia kiinnostaa Kiina, jossa se on toiminut seitsemän vuotta. Pienemmätkin maat kelpaavat, jos niissä on kasvunvaraa.

– Katsomme markkina-alueita, emme yksittäisiä maita. Menemme Bulgariaan ensi viikolla, Serbiaan toukokuussa ja Viroonkin lähitulevaisuudessa, Chang sanoo.

Helsingissä Chang on juhlistamassa suomalaisen Cosmopolitanin syntymäpäivää. Viidessä vuodessa lehden levikki on kivunnut vähän yli 60 000:een, ja tänä keväänä lehtikioskeihin ilmestyi myös ulkonäköön keskittyvä Cosmopolitan Kauneus.

– Haluan jatkaa Suomessa Cosmopolitan-brändin esiintuomista. Meillä on vielä paljon tekemistä, ja uskon, että CosmoGirl voisi menestyä myös täällä.

Brändi voi laajeta,koska se on kurissa

Cosmopolitan on Hearstin isoin brändi. Nuorten naisten kiiltäväkantinen kuukausijulkaisu ilmestyy 52 maassa ja sen pikkusisko CosmoGirl kahdeksassa. Kotimaassaan Yhdysvalloissa Cosmopolitanin levikki on vähän alle 2,9 miljoonaa.

Cosmopolitan-perheeseen kuuluvat useassa maassa ilmestyvän kauneusteeman lisäksi muun muassa Australian Raskaus-Cosmo ja Britannian Morsian-Cosmo. Brändi on levinnyt myös lehtihyllyn ulkopuolelle: Espanjan televisiossa pyörii Cosmopolitan-ohjelma ja Britanniassa sen nimellä myydään muun muassa harjoja.

– Brändin laajennus kiinnostaa meitä kovasti. Olen haastanut kaikki yhteistyökumppanimme keksimään ideoita, Chang sanoo.

Cosmo on vahva ja laajennuskelpoinen brändi, koska Hearst pitää sen kurissa. Yhtiö valvoo uusia Cosmo-kustantajia aluksi tarkasti, ja jatkossakin lehtien sisällöstä 20–85 prosenttia on kansainvälistä materiaalia. Päätoimittajien tehtävä on pitää kukin lehti ajankohtaisena.

– On tärkeää, että lehti puhuttelee juuri oman lukijakuntansa naisia. Esimerkiksi Aasiassa naiset ovat vasta astumassa työelämään.

– Kaikkialla Cosmpolitan merkitsee kuitenkin samaa: fun, fearless, female. Meillä on 25 suurta asiakasta, jotka ostavat mainostilaa kaikista Cosmoista. Kansainväliset mainostajat pitävät siitä, että voivat asioida vain yhden tahon kanssa.

Lehti meneesampoohyllyyn

Jatkossa mainostaja ja kustantaja tekevät yhä tiiviimpää yhteistyötä. Chang puhuu moniulotteisesta mainonnasta. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että huulipunan tv-mainoksessa näkyy myös Cosmopolitan.

Kulutustavarajätti Procter & Gamblen kanssa Cosmopolitan on käynnistänyt yhteistyön myös kaupoissa. Cosmopolitanissa nähty -teksti avittaa shampoon myyntiä myymälöissä eri puolilla maailmaa.

– Procter & Gamblelle kampanja on tärkeä avaus, Chang sanoo.

– Uskon vahvasti, että mediamainonta elpyy pitkästä alamäestä. Mainostajat ottavat nyt jatkuvasti yhteyttä ja haluavat puhua globaaleista kampanjoista. Neuvottelen jo joidenkin asiakkaiden kanssa ensi joulun mainonnasta, ja yhden asiakkaan kanssa myös vuosina 2005–2006 toteuttavasta mainonnasta.

Sitten haastatteluaika päättyy. Cosmo-naisen pitää puhua mediamainonnan tilasta peilisalilliselle vip-vieraita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    3. 3

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    7. 7

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    10. 10

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää