Kasvunvara on tärkeämpikuin markkinan koko

Jeannette Changvie Cosmopolitanin seuraavaksiBulgariaan,Serbiaan ja Viroon

Hotelli Kämpin kirjastohuoneessa istuu todellinen Cosmo-nainen. Jeannette Changin pikkumusta on moitteeton, huulipuna juuri oikeaa sävyä ja työ vaativa. Mediajätti Hearstin aikakauslehtien kansainvälisen julkaisutoiminnan johtajan vastuulla on yli sadan aikakauslehden mainosmyynti, markkinointi ja brändinrakennus Yhdysvaltojen ulkopuolella.

Eniten Hearstia kiinnostaa Kiina, jossa se on toiminut seitsemän vuotta. Pienemmätkin maat kelpaavat, jos niissä on kasvunvaraa.

– Katsomme markkina-alueita, emme yksittäisiä maita. Menemme Bulgariaan ensi viikolla, Serbiaan toukokuussa ja Viroonkin lähitulevaisuudessa, Chang sanoo.

Helsingissä Chang on juhlistamassa suomalaisen Cosmopolitanin syntymäpäivää. Viidessä vuodessa lehden levikki on kivunnut vähän yli 60 000:een, ja tänä keväänä lehtikioskeihin ilmestyi myös ulkonäköön keskittyvä Cosmopolitan Kauneus.

– Haluan jatkaa Suomessa Cosmopolitan-brändin esiintuomista. Meillä on vielä paljon tekemistä, ja uskon, että CosmoGirl voisi menestyä myös täällä.

Brändi voi laajeta,koska se on kurissa

Cosmopolitan on Hearstin isoin brändi. Nuorten naisten kiiltäväkantinen kuukausijulkaisu ilmestyy 52 maassa ja sen pikkusisko CosmoGirl kahdeksassa. Kotimaassaan Yhdysvalloissa Cosmopolitanin levikki on vähän alle 2,9 miljoonaa.

Cosmopolitan-perheeseen kuuluvat useassa maassa ilmestyvän kauneusteeman lisäksi muun muassa Australian Raskaus-Cosmo ja Britannian Morsian-Cosmo. Brändi on levinnyt myös lehtihyllyn ulkopuolelle: Espanjan televisiossa pyörii Cosmopolitan-ohjelma ja Britanniassa sen nimellä myydään muun muassa harjoja.

– Brändin laajennus kiinnostaa meitä kovasti. Olen haastanut kaikki yhteistyökumppanimme keksimään ideoita, Chang sanoo.

Cosmo on vahva ja laajennuskelpoinen brändi, koska Hearst pitää sen kurissa. Yhtiö valvoo uusia Cosmo-kustantajia aluksi tarkasti, ja jatkossakin lehtien sisällöstä 20–85 prosenttia on kansainvälistä materiaalia. Päätoimittajien tehtävä on pitää kukin lehti ajankohtaisena.

– On tärkeää, että lehti puhuttelee juuri oman lukijakuntansa naisia. Esimerkiksi Aasiassa naiset ovat vasta astumassa työelämään.

– Kaikkialla Cosmpolitan merkitsee kuitenkin samaa: fun, fearless, female. Meillä on 25 suurta asiakasta, jotka ostavat mainostilaa kaikista Cosmoista. Kansainväliset mainostajat pitävät siitä, että voivat asioida vain yhden tahon kanssa.

Lehti meneesampoohyllyyn

Jatkossa mainostaja ja kustantaja tekevät yhä tiiviimpää yhteistyötä. Chang puhuu moniulotteisesta mainonnasta. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että huulipunan tv-mainoksessa näkyy myös Cosmopolitan.

Kulutustavarajätti Procter & Gamblen kanssa Cosmopolitan on käynnistänyt yhteistyön myös kaupoissa. Cosmopolitanissa nähty -teksti avittaa shampoon myyntiä myymälöissä eri puolilla maailmaa.

– Procter & Gamblelle kampanja on tärkeä avaus, Chang sanoo.

– Uskon vahvasti, että mediamainonta elpyy pitkästä alamäestä. Mainostajat ottavat nyt jatkuvasti yhteyttä ja haluavat puhua globaaleista kampanjoista. Neuvottelen jo joidenkin asiakkaiden kanssa ensi joulun mainonnasta, ja yhden asiakkaan kanssa myös vuosina 2005–2006 toteuttavasta mainonnasta.

Sitten haastatteluaika päättyy. Cosmo-naisen pitää puhua mediamainonnan tilasta peilisalilliselle vip-vieraita.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    2. 2

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    7. 7

      Professori suomii palkkoja MT:ssä – "7 945 euroa vuoden jokaisena päivänä"

    8. 8

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    9. 9

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    10. 10

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Asuntokaupan 10 vaaran merkkiä – näin vältät astumasta miinaan

    7. 7

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    8. 8

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    9. 9

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää