Onnettomuus pysäytti

Konginkankaan onnettomuus on pysäyttänyt suomalaiset. Bussin ja rekka-auton törmäys vaati torstain ja perjantain välisenä yönä 23 ihmisen hengen. Turma on Suomen historian pahin tieliikenneonnettomuus ja bussiliikenteessä Pohjoismaiden pahin. Tapahtuman traagisuutta lisää merkittävästi vielä se, että menehtyneet olivat lasketteluviikonloppua viettämään menossa olleita nuoria.

Tieliikenneonnettomuudeksi Konginkankaan turma on äärimmäisen harvinainen. Näin monen ihmisen menehtyminen yhdessä ainoassa törmäyksessä on useiden tuhoisien yhteensattumien summa.

Vaikka busseissa onkin pienessä tilassa paljon ihmisiä, tilanne, jossa yli puolet mukana olleista kuolee, on erittäin poikkeuksellinen. Jo kahden ajoneuvon törmääminen hiljaisella öisellä tiellä on onneton yhteensattuma. Törmäyksen tuhoisuutta lisäsivät katastrofaalisesti raskaat paperirullat, jotka pääsivät työntymään bussin korin sisälle. Vain harvat rahtitavarat ovat paperirullien tapaan painavia, kiinteitä ja juuri sen kokoisia, että ne mahtuvat paiskautumaan bussin matkustamoon.

Vakavat liikenneonnettomuudet ovat Suomessa harvinaisia. Lentoliikenteessä Suomi on välttynyt todella vakavilta onnettomuuksilta. Viimeisin vakava turma sattui puolustusvoimien DC-3-koneelle Rissalassa 1978. Sitä ennen onnettomuuksia sattui Aerolle 1960-luvulla, jolloin Koivulahdessa menehtyi 25 ihmistä. Junaliikenteessä viime aikojen pahin turma sattui 1998 Jyväskylässä. Tuolloin kymmenen ihmistä kuoli. Suomen rauhanajan historian pahin junaturma sattui Kuurilassa 1957. Silloin menehtyneitä oli 26. Kaikkien aikojen pahin yksittäinen onnettomuus Suomen alueella oli Estonia-laivan uppoaminen vuonna 1994.

Konginkankaan onnettomuus on nostanut Suomessa poikkeuksellisen laajan reaktion. Tasavallan presidentti, pääministeri ja eduskunta samoin kuin kirkkokuntien edustajat ovat esittäneet onnettomuuden johdosta surunvalittelut. Liikenteen ammattilaiset järjestivät minuutin hiljaisen hetken onnettomuuden uhrien muistoksi.

Turman syitä selvittelee suuronnettomuuksien tutkijalautakunta, joka selvittää kaikki onnettomuuteen vaikuttaneet tekijät. Jos tutkinnassa löytyy joitakin sellaisia kuljetusalalla vallitsevia käytäntöjä, jotka ovat olleet aiheuttamassa onnettomuutta, niitä muutetaan varmasti.

Tutkinnan alla voivat olla lähinnä raskaan liikenteen kuormien kiinnitystavat ja toisaalta maanteiden liukkaudentorjunta eli käytännössä teiden suolaus. Jo nyt tiedetään, että rekan perävaunun heittelehtiminen sai alkunsa maantien yllättävästä liukkaudesta.

Kaikki yksittäiset syyt ovat kuitenkin vain osatekijöitä. Konginkankaan onnettomuus oli monien epätodennäköisten sattumusten summa. Ne aiheuttivat yhdessä Suomen oloissa ennennäkemättömän katastrofin. Mitkään selvitykset ja uudistukset eivät tuo menehtyneitä takaisin. Omaisten suru ei tällaisissa tapauksissa ole lohdutettavissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    5. 5

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    6. 6

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    7. 7

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    8. 8

      Googlen autoprojekti kompastui erikoiseen ongelmaan

    9. 9

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    10. 10

      Goldman Sachs puhui Helsingin pörssin laskuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    7. 7

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    10. 10

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    11. Näytä lisää