Valikko

Onnettomuus pysäytti

Konginkankaan onnettomuus on pysäyttänyt suomalaiset. Bussin ja rekka-auton törmäys vaati torstain ja perjantain välisenä yönä 23 ihmisen hengen. Turma on Suomen historian pahin tieliikenneonnettomuus ja bussiliikenteessä Pohjoismaiden pahin. Tapahtuman traagisuutta lisää merkittävästi vielä se, että menehtyneet olivat lasketteluviikonloppua viettämään menossa olleita nuoria.

Tieliikenneonnettomuudeksi Konginkankaan turma on äärimmäisen harvinainen. Näin monen ihmisen menehtyminen yhdessä ainoassa törmäyksessä on useiden tuhoisien yhteensattumien summa.

Vaikka busseissa onkin pienessä tilassa paljon ihmisiä, tilanne, jossa yli puolet mukana olleista kuolee, on erittäin poikkeuksellinen. Jo kahden ajoneuvon törmääminen hiljaisella öisellä tiellä on onneton yhteensattuma. Törmäyksen tuhoisuutta lisäsivät katastrofaalisesti raskaat paperirullat, jotka pääsivät työntymään bussin korin sisälle. Vain harvat rahtitavarat ovat paperirullien tapaan painavia, kiinteitä ja juuri sen kokoisia, että ne mahtuvat paiskautumaan bussin matkustamoon.

Vakavat liikenneonnettomuudet ovat Suomessa harvinaisia. Lentoliikenteessä Suomi on välttynyt todella vakavilta onnettomuuksilta. Viimeisin vakava turma sattui puolustusvoimien DC-3-koneelle Rissalassa 1978. Sitä ennen onnettomuuksia sattui Aerolle 1960-luvulla, jolloin Koivulahdessa menehtyi 25 ihmistä. Junaliikenteessä viime aikojen pahin turma sattui 1998 Jyväskylässä. Tuolloin kymmenen ihmistä kuoli. Suomen rauhanajan historian pahin junaturma sattui Kuurilassa 1957. Silloin menehtyneitä oli 26. Kaikkien aikojen pahin yksittäinen onnettomuus Suomen alueella oli Estonia-laivan uppoaminen vuonna 1994.

Konginkankaan onnettomuus on nostanut Suomessa poikkeuksellisen laajan reaktion. Tasavallan presidentti, pääministeri ja eduskunta samoin kuin kirkkokuntien edustajat ovat esittäneet onnettomuuden johdosta surunvalittelut. Liikenteen ammattilaiset järjestivät minuutin hiljaisen hetken onnettomuuden uhrien muistoksi.

Turman syitä selvittelee suuronnettomuuksien tutkijalautakunta, joka selvittää kaikki onnettomuuteen vaikuttaneet tekijät. Jos tutkinnassa löytyy joitakin sellaisia kuljetusalalla vallitsevia käytäntöjä, jotka ovat olleet aiheuttamassa onnettomuutta, niitä muutetaan varmasti.

Tutkinnan alla voivat olla lähinnä raskaan liikenteen kuormien kiinnitystavat ja toisaalta maanteiden liukkaudentorjunta eli käytännössä teiden suolaus. Jo nyt tiedetään, että rekan perävaunun heittelehtiminen sai alkunsa maantien yllättävästä liukkaudesta.

Kaikki yksittäiset syyt ovat kuitenkin vain osatekijöitä. Konginkankaan onnettomuus oli monien epätodennäköisten sattumusten summa. Ne aiheuttivat yhdessä Suomen oloissa ennennäkemättömän katastrofin. Mitkään selvitykset ja uudistukset eivät tuo menehtyneitä takaisin. Omaisten suru ei tällaisissa tapauksissa ole lohdutettavissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Helsingissä reipas pörssipäivä, Nokia ja Kotipizza ponkaisivat

    8. 8

      IMF huolissaan: Velkaantuminen lisännyt kotitalouksien haavoittuvuutta

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää