Hydrocell pyrkii venekyytiin

Normaalikokoisten autojen voimanlähteeksi polttokennoista ei ole vielä vuosiin
Tämä on kompaktein polttokenno, mitä markkinoilta löytyy, toimitusjohtaja Tomi Anttila mainostaa yli kymmenen vuotta vanhan Hydrocellin ensimmäistä varsinaista kuluttajatuotetta esitellessään.

Polttokenno tekee vedystä kemiallisesti sähköä ilman liekkiä ja päästöjä. Keksintö on peräisin 1840-luvulta, mutta vaikean tekniikan kaupalliset menestykset odottavat vielä tuloaan.

Hydrocellin perustivat 1990-luvulla TKK:n tutkijat ja sama tutkijatausta on nykyiselläkin toimitusjohtajalla.

Anttilan mukaan yritys on tähän vuoteen asti keskittynyt lähinnä tutkimus- ja kehitystyöhön, mikä on vaatinut tuekseen hyvin kärsivällistä riskirahaa. Julkisen rahoituksen lisäksi sitä on tullut esimerkiksi Ilkka Brotheruksen Sini-Tuotteelta.

Hydrocellin idea on löytää polttokennoille markkinat pienistä ja keveistä käyttökohteista.

Hydrocellin sylinterimäisellä polttokennolla ja siihen kytkettävillä lisäsäiliöillä voi esimerkiksi ladata tyhjentyneen kännykän, tietokoneen tai auton akun ilman verkkovirtaa tai polttomottomoottorin pyörittämää laturia.

Tyypillisiä käyttäjiä voisivat olla esimerkiksi sähkölaitteita käyttävät purjehtijat, joilla ei ole tai jotka eivät halua käyttää lataavaa moottoria.

Purjehtijat ovat polttokennoille sikälikin hyvä asiakasryhmä, että he ovat tottuneet maksamaan paljon kaikesta harrastukseensa liittyvästä. Polttokennon 700 euron hinta karsii asiakaskunnasta sentinvenyttäjät. Hydrocellin HC–100 on kevyt, kätevä ja kallis vara-akku.

– Mutta erittäin edullinen polttokenno, täsmentää Anttila.

Lisäetuna on, että polttokenno tai sen tukena olevat Hydrocellin kehittämät säiliöt säilyvät toimintakykyisinä vaikka 20 vuotta.

Polttokennotekniikan kalleudesta johtuu, että haaveet päästöttömistä vetyautoista eivät ihan heti toteudu. Hydrocellilläkin on oma kevytautoprojektinsa, mutta normaalikokoisen auton normaaliliikenteeseen kaipaamien tehojen saavuttamiseksi auto pitäisi varustaa nykyhinnaltaan miljoonan euron polttokennolla.

Lisäksi vety on vain energiankantaja, ei energian lähde. Vety on ensin tehtävä sähköllä, jonka tuotantotapa ratkaisee energiaketjun kokonaispäästöt.

Hiililauhdesähköllä tehty vety ei kasvihuoneilmiötä hillitse. Ydinvoimaloilla tai aavikon aurinkokennokentillä tuotetulla sähköllä valmistettu vety olisi hiilidioksiditaseen kannalta ongelmatonta.

Hydrocellin myymä vety tosin syntyy teollisuusprosessin sivutuotteena, mutta vedyn massamarkkinointi vaatisi vedyn valmistusta varta vasten.

Vaikka Hydrocell ei ole hätäillyt tuotteidensa kaupallistamisessa, Anttila uskoo, että Hydrocell yltää voiton puolelle muutamassa vuodessa. Markkinoinnin yhtiö on aloittanut jo esimerkiksi venemessuilla.

Polttokennotekniikan oheistuotteina Hydrocell on kehittänyt ja jo kaupallistanutkin harjalämmönsiirtimen kiinteistöjen lämmön talteenottoon, jäähdytykseen ja lämmitykseen.

Hiilidioksidisuodatinta yhtiö myy esimerkiksi neuvottelutilojen ilmaa parantamaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    2. 2

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    3. 3

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    7. 7

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    8. 8

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    9. 9

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    10. 10

      Kymmenen syytä ottaa hatkat työpaikalta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ex-kokki Tuomaksesta tuli autojen huippumyyjä – näin hän myy auton ja vähän muutakin

    2. 2

      WSJ: Norwegian aloittaa suorat lennot Euroopasta Yhdysvaltoihin - Liput halvimmillaan noin 60 euroa

    3. 3

      Suuri murros edessä – pankkien alettava antaa asiakastietoja ulkopuolisille

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Asuntopula kärjistyy Uudessakaupungissa – ”Tuolla rahalla pitäisi saada enemmän”

    6. 6

      Uusi velkaennätys on ovella – maailman yhteenlaskettu velka on käsittämätön summa

    7. 7

      Kalevala Koru irtisanoi noin 100 jälleenmyyntisopimusta - ”Jakelua järjestellään uudelleen”

    8. 8

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    9. 9

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    10. 10

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää