Valikko

Valtion menojen kasvuun kovia paineita

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallitus esitteli pari viikkoa sitten budjettikehyksensä. Kehyspäätöksessä kiinnitti erityisesti huomiota se, että liikenneväyläinvestointeihin varattiin tälle vaalikaudelle vain 30 miljoonaa euroa. Jo tässä vaiheessa on helppo päätellä, ettei 30 miljoonaa euroa tule riittämään.

Eduskunnassa tiemäärärahat ovat nousseet korostuneesti esiin Konginkankaan onnettomuuden jälkeen. Kansanedustajat peräävät lisää rahaa teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen. Kuljetuksia haluttaisiin siirtää entistä enemmän rautateille. Vaatimukset ovat perusteltuja, mutta rahoituksen järjestäminen on tiukan budjettikehyksen raameissa vaikeaa.

Tiukka budjettikehys merkitsee, että ilman lisärahoitusta tie- ja ratarakennushankkeiden määrä putoaa vuosina 2006–2007 kolmannekseen normaalista. Lisäksi vähäliikenteistä rataverkkoa ja bussivuoroja joudutaan supistamaan. Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikön Juhani Korpelan mukaan se merkitsee harvaan asuttujen alueiden liikennepalveluiden tuntuvaa heikkenemistä.

Lisää rahaa teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen on kaavailtu saatavan valtion omaisuuden myyntituloista. Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) lupaili eilen Keskisuomalaisen haastattelussa, että muun muassa pörssiyhtiöiden myyntituloja voidaan käyttää tiehankkeisiin. Hän muistutti, että hallitus linjasi asian jo hallitusohjelmassa ja viimeksi pari viikkoa sitten budjettikehysriihessä. Linjauksen mukaan myyntituloja aiotaan käyttää teknologia-, osaamis- ja liikenneinfrastruktuurihankkeisiin.

Myyntitulojen korvamerkitseminen ei näytä olevan selvää edes päähallituspuolueen keskustan ministeriryhmän sisällä. Valtio myi keskiviikkona noin 400 miljoonalla eurolla Sammon osakkeita Varmalle. Pääministeri Vanhasen mukaan rahat menevät valtiontalouden alijäämän kattamiseen.

Paineet liikenneinvestointien paisuttamiseksi ovat eduskunnassa nyt kovat. Hallituksella ei kuitenkaan ole varaa lipsua päättämästään kehyksestä. Liikkumavaraa vähentävät hitaan talouskasvun lisäksi ansiotuloverotuksen keventämispaineet. Jos ja kun liikenneväyliin joudutaan etsimään lisää rahaa, niiden pitää löytyä budjettikehyksen sisältä. Toinen vaihtoehto on budjetoitua suurempien myyntitulojen korvamerkitseminen osittain liikennehankkeisiin.

Näyttää siltä, että hallitus joutuu etsimään liikenneväylien rakentamiseen ja kunnossapitoon enemmän rahaa kuin budjettikehyksessä varatut 30 miljoonaa euroa. Lisärahoitusta tarvitaan, vaikka uusia rakennushankkeita ei aloitettaisi. Teiden kunto on laman jälkeen heikentynyt nopeasti, eikä Suomella ole varaa antaa elintärkeiden liikenneväylien kunnon enää heikentyä. Lisäksi on vaikea kuvitella, että kahdeksan oppositiovuoden jälkeen hallitukseen noussut keskusta haluaisi ottaa poliittista vastuuta harvaan asuttujen seutujen liikennepalveluiden heikentämisestä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    4. 4

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    5. 5

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    6. 6

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    9. 9

      Venäjän-viennin pudotus tasaantumassa

    10. 10

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    7. 7

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    8. 8

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    9. 9

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää