Valtion menojen kasvuun kovia paineita

Pääministeri Matti Vanhasen (kesk.) hallitus esitteli pari viikkoa sitten budjettikehyksensä. Kehyspäätöksessä kiinnitti erityisesti huomiota se, että liikenneväyläinvestointeihin varattiin tälle vaalikaudelle vain 30 miljoonaa euroa. Jo tässä vaiheessa on helppo päätellä, ettei 30 miljoonaa euroa tule riittämään.

Eduskunnassa tiemäärärahat ovat nousseet korostuneesti esiin Konginkankaan onnettomuuden jälkeen. Kansanedustajat peräävät lisää rahaa teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen. Kuljetuksia haluttaisiin siirtää entistä enemmän rautateille. Vaatimukset ovat perusteltuja, mutta rahoituksen järjestäminen on tiukan budjettikehyksen raameissa vaikeaa.

Tiukka budjettikehys merkitsee, että ilman lisärahoitusta tie- ja ratarakennushankkeiden määrä putoaa vuosina 2006–2007 kolmannekseen normaalista. Lisäksi vähäliikenteistä rataverkkoa ja bussivuoroja joudutaan supistamaan. Liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikön Juhani Korpelan mukaan se merkitsee harvaan asuttujen alueiden liikennepalveluiden tuntuvaa heikkenemistä.

Lisää rahaa teiden kunnossapitoon ja rakentamiseen on kaavailtu saatavan valtion omaisuuden myyntituloista. Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen (kesk.) lupaili eilen Keskisuomalaisen haastattelussa, että muun muassa pörssiyhtiöiden myyntituloja voidaan käyttää tiehankkeisiin. Hän muistutti, että hallitus linjasi asian jo hallitusohjelmassa ja viimeksi pari viikkoa sitten budjettikehysriihessä. Linjauksen mukaan myyntituloja aiotaan käyttää teknologia-, osaamis- ja liikenneinfrastruktuurihankkeisiin.

Myyntitulojen korvamerkitseminen ei näytä olevan selvää edes päähallituspuolueen keskustan ministeriryhmän sisällä. Valtio myi keskiviikkona noin 400 miljoonalla eurolla Sammon osakkeita Varmalle. Pääministeri Vanhasen mukaan rahat menevät valtiontalouden alijäämän kattamiseen.

Paineet liikenneinvestointien paisuttamiseksi ovat eduskunnassa nyt kovat. Hallituksella ei kuitenkaan ole varaa lipsua päättämästään kehyksestä. Liikkumavaraa vähentävät hitaan talouskasvun lisäksi ansiotuloverotuksen keventämispaineet. Jos ja kun liikenneväyliin joudutaan etsimään lisää rahaa, niiden pitää löytyä budjettikehyksen sisältä. Toinen vaihtoehto on budjetoitua suurempien myyntitulojen korvamerkitseminen osittain liikennehankkeisiin.

Näyttää siltä, että hallitus joutuu etsimään liikenneväylien rakentamiseen ja kunnossapitoon enemmän rahaa kuin budjettikehyksessä varatut 30 miljoonaa euroa. Lisärahoitusta tarvitaan, vaikka uusia rakennushankkeita ei aloitettaisi. Teiden kunto on laman jälkeen heikentynyt nopeasti, eikä Suomella ole varaa antaa elintärkeiden liikenneväylien kunnon enää heikentyä. Lisäksi on vaikea kuvitella, että kahdeksan oppositiovuoden jälkeen hallitukseen noussut keskusta haluaisi ottaa poliittista vastuuta harvaan asuttujen seutujen liikennepalveluiden heikentämisestä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Go! Aviation asetettiin konkurssiin

    3. 3

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    4. 4

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    5. 5

      Eläkettä voi nyt nostaa jo ennen eläkeikää – katso laskelmat, kannattaako se vai ei

    6. 6

      Sähkön säästämistä varten tehtiin ”peli” – 80 % vähensi kulutusta

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    10. 10

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    4. 4

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    5. 5

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    8. 8

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    9. 9

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    10. 10

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    11. Näytä lisää