Valikko

Pörinä ei enää vedä

Vapaa-aika: Formulasirkuksen pyörittäjät ovat jo huolissaan kisakatsomoiden tyhjenemisestä. Ferrarin ylivoima ja tupakkarahan ehtyminen nakertavat lajin elinvoimaa.
Puolityhjät katsomot ovat puhuttaneet jääkiekon SM-liigaa tänä talvena. Kiekkohallien tyhjät paikat ovat kuitenkin pikkujuttu F1-sarjan myymättömiin lippuihin verrattuna. F1-katsomoissa tyhjiä paikkoja on kymmeniä tuhansia.

F1 on suuri televisiolaji, ja tv-rahoilla sarjaa pystyttäisiin ajamaan jonkin aikaa jopa typötyhjien katsomoiden edessä. Katsojien vähyys on kuitenkin pidemmän päälle pulma myös televisiolle. Italialaisen Ferrari-tallin saksalaiskuljettajan Michael Schumacherin ylivoima on tylsistyttänyt lajia viime vuosina. Jos ruudusta välittyy kuvaa tyhjistä katsomoista, tv-yleisökin saattaa pian miettiä, onko kisojen seuraamisessa mitään järkeä.

F1:n yleisöongelma näkyi hyvin viime viikonvaihteessa ajetussa Malesian osakilpailussa. Sepangin katsomot vetävät 130 000 katsojaa, ja paikalle piti tulla ainakin 120 000 ihmistä. Kisa sai kuitenkin liikkeelle vain 84 000 kiinnostunutta. Suosituimmat eurooppalaiset jalkapalloseurat vetävät melkein viikoittain sarjaotteluihinsa saman verran väkeä.

Malesian tyhjiä katsomoita ei enää voi selittää sillä, että laji on malesialaisille uusi. F1-sarjaa alettiin ajaa maassa 1999, mutta Sepangin rata ei ole täyttynyt vielä kertaakaan.

Seuraavan kerran F1-pomot joutuvat tosissaan jännittämään katsomoiden täyttymistä ensi viikon sunnuntaina, kun formulasirkus tekee ensiesiintymisensä Bahrainissa.

Öljyrikas Bahrain on rakentanut uuden radan noin 150 miljoonalla dollarilla lähelle maan pääkaupunkia Manamaa. Radan katsomoihin mahtuu vain 40 000 ihmistä, mutta tila tuskin pullistuu liitoksistaan.

Manamassa on 175 000 asukasta ja koko Bahrainissakin vain 700 000, ja kisajärjestäjät odottavatkin paikalle 20 000 katsojaa Euroopasta. Katsomoita aiotaan täyttää myös seitsemällä ja puolella tuhannella opiskelijalla.

Odotukset eurooppalaisten kisaturistien tulvasta eivät toteutune. Bahrainissa on vain 13 000 hotellihuonetta, joista nelisen tuhatta menee F1-tallien, sponsoreiden ja toimittajien käyttöön.

Aasia sai täksi kaudeksi myös toisen uuden kisan entisten Suzukan ja Malesian rinnalle, kun Shanghai valittiin syyskuun loppupuolen kisan järjestäjäksi. Kiinalaiset odottavat suurta yleisöryntäystä: Shanghain radan katsomot vetävät peräti kaksisataatuhatta katsojaa.

Kilpailu aasialaisista katsojista tiivistyy entisestään 2007, kun F1-autot huristavat Hyderabadissa, Intiassa.

Vaikka Eurooppa on F1:n perinteinen kotimarkkina-alue, sarjan levittäytyminen ei ole ollut helppoa täälläkään. Unkarista tuli kisajärjestäjä 1986, mutta ilman suomalaisfanien invaasiota katsomot kaikuisivat edelleen tyhjyyttään.

Michael Schumacher ja Ferrari ovat voittaneet kuskien ja tallien MM-sarjat jo neljä kertaa putkeen. F1:n "eurooppalainen ongelma" kasvaa ensi vuoden elokuussa entisestään, kun Euroopan unionin tupakkamainonnan kielto astuu voimaan.

Tupakkateollisuus on autoteollisuuden jälkeen formuloiden suurin sponsorirahan lähde. Tupakkayhtiöiden arvioidaan käyttävän vuosittain 350 miljoonaa dollaria F1:n sponsorointiin. Suunnilleen saman verran laji saa tv-oikeuksien myynnistä.

Formulat hakevat uusia ratoja Euroopan ulkopuolelta pitääkseen tupakkafirmat tyytyväisinä, mutta tämä voi osoittautua lyhyen tähtäyksen ratkaisuksi. Niin Kiina kuin Intiakin ovat allekirjoittaneet Maailman terveysjärjestön WHO:n tupakkamainonnan kieltävän puitesopimuksen.

Tupakkayhtiöt sponsoroivat kymmenestä F1-tallista viittä, jotka ovat Ferrari, McLaren, Renault, Jordan ja BAR. Kymmeniä miljoonia BAR-talliin vuosittain laittava British American Tobacco aikoo vetäytyä radoilta kauden 2006 jälkeen.

Tupakkarahan katoaminen ei lopeta formuloita, koska talleilla on vielä keinoja hillitä menojaan. Kulut ovat nousseet ennen kaikkea autojen lähes ympärivuotisen testauksen vuoksi, ja Ferraria lukuun ottamatta tallit ovat jo nyt sitä mieltä, että testisirkusta pitäisi supistaa.

Toinen säästökohde voisivat olla kuljettajien palkat. Michael Schumacher on noin viidenkymmenen miljoonan euron vuosipalkallaan parhaiten palkattu F1-kuski, ja myös muut tähtikuljettajat ansaitsevat tolkuttomia summia autolla ajamisesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    4. 4

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Postiväki pelkää: Jopa tuhansia työpaikkoja häviää

    8. 8

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Lähteet: Shell allekirjoittamassa sopimuksen Iranin suurimmista öljykentistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    5. 5

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    8. 8

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää