Pörinä ei enää vedä

Vapaa-aika: Formulasirkuksen pyörittäjät ovat jo huolissaan kisakatsomoiden tyhjenemisestä. Ferrarin ylivoima ja tupakkarahan ehtyminen nakertavat lajin elinvoimaa.
Puolityhjät katsomot ovat puhuttaneet jääkiekon SM-liigaa tänä talvena. Kiekkohallien tyhjät paikat ovat kuitenkin pikkujuttu F1-sarjan myymättömiin lippuihin verrattuna. F1-katsomoissa tyhjiä paikkoja on kymmeniä tuhansia.

F1 on suuri televisiolaji, ja tv-rahoilla sarjaa pystyttäisiin ajamaan jonkin aikaa jopa typötyhjien katsomoiden edessä. Katsojien vähyys on kuitenkin pidemmän päälle pulma myös televisiolle. Italialaisen Ferrari-tallin saksalaiskuljettajan Michael Schumacherin ylivoima on tylsistyttänyt lajia viime vuosina. Jos ruudusta välittyy kuvaa tyhjistä katsomoista, tv-yleisökin saattaa pian miettiä, onko kisojen seuraamisessa mitään järkeä.

F1:n yleisöongelma näkyi hyvin viime viikonvaihteessa ajetussa Malesian osakilpailussa. Sepangin katsomot vetävät 130 000 katsojaa, ja paikalle piti tulla ainakin 120 000 ihmistä. Kisa sai kuitenkin liikkeelle vain 84 000 kiinnostunutta. Suosituimmat eurooppalaiset jalkapalloseurat vetävät melkein viikoittain sarjaotteluihinsa saman verran väkeä.

Malesian tyhjiä katsomoita ei enää voi selittää sillä, että laji on malesialaisille uusi. F1-sarjaa alettiin ajaa maassa 1999, mutta Sepangin rata ei ole täyttynyt vielä kertaakaan.

Seuraavan kerran F1-pomot joutuvat tosissaan jännittämään katsomoiden täyttymistä ensi viikon sunnuntaina, kun formulasirkus tekee ensiesiintymisensä Bahrainissa.

Öljyrikas Bahrain on rakentanut uuden radan noin 150 miljoonalla dollarilla lähelle maan pääkaupunkia Manamaa. Radan katsomoihin mahtuu vain 40 000 ihmistä, mutta tila tuskin pullistuu liitoksistaan.

Manamassa on 175 000 asukasta ja koko Bahrainissakin vain 700 000, ja kisajärjestäjät odottavatkin paikalle 20 000 katsojaa Euroopasta. Katsomoita aiotaan täyttää myös seitsemällä ja puolella tuhannella opiskelijalla.

Odotukset eurooppalaisten kisaturistien tulvasta eivät toteutune. Bahrainissa on vain 13 000 hotellihuonetta, joista nelisen tuhatta menee F1-tallien, sponsoreiden ja toimittajien käyttöön.

Aasia sai täksi kaudeksi myös toisen uuden kisan entisten Suzukan ja Malesian rinnalle, kun Shanghai valittiin syyskuun loppupuolen kisan järjestäjäksi. Kiinalaiset odottavat suurta yleisöryntäystä: Shanghain radan katsomot vetävät peräti kaksisataatuhatta katsojaa.

Kilpailu aasialaisista katsojista tiivistyy entisestään 2007, kun F1-autot huristavat Hyderabadissa, Intiassa.

Vaikka Eurooppa on F1:n perinteinen kotimarkkina-alue, sarjan levittäytyminen ei ole ollut helppoa täälläkään. Unkarista tuli kisajärjestäjä 1986, mutta ilman suomalaisfanien invaasiota katsomot kaikuisivat edelleen tyhjyyttään.

Michael Schumacher ja Ferrari ovat voittaneet kuskien ja tallien MM-sarjat jo neljä kertaa putkeen. F1:n "eurooppalainen ongelma" kasvaa ensi vuoden elokuussa entisestään, kun Euroopan unionin tupakkamainonnan kielto astuu voimaan.

Tupakkateollisuus on autoteollisuuden jälkeen formuloiden suurin sponsorirahan lähde. Tupakkayhtiöiden arvioidaan käyttävän vuosittain 350 miljoonaa dollaria F1:n sponsorointiin. Suunnilleen saman verran laji saa tv-oikeuksien myynnistä.

Formulat hakevat uusia ratoja Euroopan ulkopuolelta pitääkseen tupakkafirmat tyytyväisinä, mutta tämä voi osoittautua lyhyen tähtäyksen ratkaisuksi. Niin Kiina kuin Intiakin ovat allekirjoittaneet Maailman terveysjärjestön WHO:n tupakkamainonnan kieltävän puitesopimuksen.

Tupakkayhtiöt sponsoroivat kymmenestä F1-tallista viittä, jotka ovat Ferrari, McLaren, Renault, Jordan ja BAR. Kymmeniä miljoonia BAR-talliin vuosittain laittava British American Tobacco aikoo vetäytyä radoilta kauden 2006 jälkeen.

Tupakkarahan katoaminen ei lopeta formuloita, koska talleilla on vielä keinoja hillitä menojaan. Kulut ovat nousseet ennen kaikkea autojen lähes ympärivuotisen testauksen vuoksi, ja Ferraria lukuun ottamatta tallit ovat jo nyt sitä mieltä, että testisirkusta pitäisi supistaa.

Toinen säästökohde voisivat olla kuljettajien palkat. Michael Schumacher on noin viidenkymmenen miljoonan euron vuosipalkallaan parhaiten palkattu F1-kuski, ja myös muut tähtikuljettajat ansaitsevat tolkuttomia summia autolla ajamisesta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    2. 2

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    5. 5

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    6. 6

      Starttaako seuraava subprime-kriisi parkkipaikalta? Velkaa yli 6 000 taalaa kuskia kohden

    7. 7

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    8. 8

      Suomalaiset innostuivat avaruusaiheisesta tosi-tv:stä: miljoona euroa 43 minuutissa

    9. 9

      Näin Euroopassa tuhlataan ruokaa: 173 kg/hlö

    10. 10

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    2. 2

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    3. 3

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    4. 4

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    5. 5

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    8. 8

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    9. 9

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    10. 10

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää