Kone pääsikonttienkyytiin

Kalmarin asiakkaiden liiketoiminta on melkein kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa ja kasvu jatkuu. Hurjimmin lisääntyvät kontinkäsittelylaitteiden työt Kiinan satamissa.

Kone myi vuonna 2002 ostamastaan Partekista useimmat osat nopeasti pois, mutta kontinkäsittelylaitteita valmistavan Kalmarin se on ilmoittanut pitävänsä. Kalmarin tekee kiinnostavaksi se, että konttiliikenne ja kontinkäsittelylaitteiden markkinat elävät hurjaa nousukautta, kun Koneen perinteisillä toimialoilla taas kasvu on hiipunut.

Kalmarin toimitusjohtajalla Christer Granskogilla on esiteltäväksi vaikuttavia lukuja konttiliikenteen kasvusta viime vuosikymmenellä.

Konttien nostojen kokonaismäärällä mitattuna konttiliikenne melkein kolminkertaistui kymmenessä vuodessa.

Vuonna 2001 kasvu hyytyi, mutta varsinkin viime vuonna se kiihtyi taas rajuksi.

– Vuonna 2003 oli ihan poskettomia kasvulukuja Kiinassa. Tämä ei sentään voi olla ihan pysyvä taso pitkän päälle arvioi Granskog.

Kapasiteetti kasvaa kolmanneksen

Esimerkiksi Shanghain satamassa konttien nostot lisääntyivät viime vuonna melkein kolmanneksen ja Shenzhenissä 39 prosenttia. Samaan tahtiin lisääntyi konttien nostelu muissakin Kiinan suursatamissa. Muualla maailmassa kasvu oli maltillisempaa, mutta lähes kaikissa maailman suursatamissa konttien nostot kuitenkin lisääntyivät selvästi.

Liikenteen yhä jatkuva kasvu vaatii lisää kontinkäsittelylaitteita. Konsulttiarvion mukaan vuoteen 2007 mennessä satamien kontinkäsittelykapasiteetti kasvaa maailman sadassa suurimmassa satamassa nykyisestä kolmanneksen.

– Se tarkoittaa vuosittain lisäkapasiteettia 50 Helsingin sataman verran, havainnollistaa Granskog.

Kun Kalmarin kontinkäsittelylaitteiden markkinaosuudet vaihtelevat tuotteittain 20 prosentista jopa yli 50 prosenttiin, se voi laskea saavansa kunnon siivun uusista tilauksista.

Isoimmat konttimäärät tosin käsitellään suurilla satamanostureilla, joiden markkinoita hallitsee kiinalainen ZPMC-niminen yritys. Silti Granskog on vakuuttunut, että konttibuumista riittää siirreltävää myös Kalmarin nostureille, konttilukeille, -kurottajille, -tarttujille ja terminaalitraktoreille.

Kasvukertomuksen perusta on se, että maailmankauppa ja kuljetukset lisääntyvät selvästi nopeammin kuin tuotanto. Kuljetuksista taas konttiliikenne valtaa markkinaosuutta irtolastikuljetuksilta esimerkiksi siksi, että pitkälle jalostettujen tuotteiden kuljetukset lisääntyvät.

Tilaukset pomppasivat jo

Konttiliikenteen pitkän ajan kasvuvauhti on ollut yhdeksän prosenttia vuodessa, mutta vauhdin ennustetaan pu-toavan noin kuuteen.

Uusien kontinkäsittelylaitteiden markkina on kaikesta huolimatta yhä vain 3,2 miljardia euroa vuodessa. Kalmarin liikevaihto viime vuonna oli 718 miljoonaa euroa, josta vajaa neljännes syntyi huollosta ja varaosapalveluista. Joka neljäs maailman konttikyyti toteutuu Kalmarin koneilla.

Parin vaisun vuoden jälkeen roimaan kasvuun lähtivät viime vuonna Kalmarin tilaukset, jotka lisääntyivät edellisestä vuodesta yli 15 prosenttia. Loppuvuoden hurja tahti näkyy tilauskannassa, joka oli vuodenvaihteessa puolet suurempi kuin vuotta aiemmin.

Liki puolet Kalmarin liikevaihdosta tulee vielä Euroopasta, mutta Aasian osuus kasvaa nopeasti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Kiero kikka: Koeaika olikin pätkätyö

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    9. 9

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    6. 6

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    10. 10

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää