Valikko

Kone pääsikonttienkyytiin

Kalmarin asiakkaiden liiketoiminta on melkein kolminkertaistunut kymmenessä vuodessa ja kasvu jatkuu. Hurjimmin lisääntyvät kontinkäsittelylaitteiden työt Kiinan satamissa.

Kone myi vuonna 2002 ostamastaan Partekista useimmat osat nopeasti pois, mutta kontinkäsittelylaitteita valmistavan Kalmarin se on ilmoittanut pitävänsä. Kalmarin tekee kiinnostavaksi se, että konttiliikenne ja kontinkäsittelylaitteiden markkinat elävät hurjaa nousukautta, kun Koneen perinteisillä toimialoilla taas kasvu on hiipunut.

Kalmarin toimitusjohtajalla Christer Granskogilla on esiteltäväksi vaikuttavia lukuja konttiliikenteen kasvusta viime vuosikymmenellä.

Konttien nostojen kokonaismäärällä mitattuna konttiliikenne melkein kolminkertaistui kymmenessä vuodessa.

Vuonna 2001 kasvu hyytyi, mutta varsinkin viime vuonna se kiihtyi taas rajuksi.

– Vuonna 2003 oli ihan poskettomia kasvulukuja Kiinassa. Tämä ei sentään voi olla ihan pysyvä taso pitkän päälle arvioi Granskog.

Kapasiteetti kasvaa kolmanneksen

Esimerkiksi Shanghain satamassa konttien nostot lisääntyivät viime vuonna melkein kolmanneksen ja Shenzhenissä 39 prosenttia. Samaan tahtiin lisääntyi konttien nostelu muissakin Kiinan suursatamissa. Muualla maailmassa kasvu oli maltillisempaa, mutta lähes kaikissa maailman suursatamissa konttien nostot kuitenkin lisääntyivät selvästi.

Liikenteen yhä jatkuva kasvu vaatii lisää kontinkäsittelylaitteita. Konsulttiarvion mukaan vuoteen 2007 mennessä satamien kontinkäsittelykapasiteetti kasvaa maailman sadassa suurimmassa satamassa nykyisestä kolmanneksen.

– Se tarkoittaa vuosittain lisäkapasiteettia 50 Helsingin sataman verran, havainnollistaa Granskog.

Kun Kalmarin kontinkäsittelylaitteiden markkinaosuudet vaihtelevat tuotteittain 20 prosentista jopa yli 50 prosenttiin, se voi laskea saavansa kunnon siivun uusista tilauksista.

Isoimmat konttimäärät tosin käsitellään suurilla satamanostureilla, joiden markkinoita hallitsee kiinalainen ZPMC-niminen yritys. Silti Granskog on vakuuttunut, että konttibuumista riittää siirreltävää myös Kalmarin nostureille, konttilukeille, -kurottajille, -tarttujille ja terminaalitraktoreille.

Kasvukertomuksen perusta on se, että maailmankauppa ja kuljetukset lisääntyvät selvästi nopeammin kuin tuotanto. Kuljetuksista taas konttiliikenne valtaa markkinaosuutta irtolastikuljetuksilta esimerkiksi siksi, että pitkälle jalostettujen tuotteiden kuljetukset lisääntyvät.

Tilaukset pomppasivat jo

Konttiliikenteen pitkän ajan kasvuvauhti on ollut yhdeksän prosenttia vuodessa, mutta vauhdin ennustetaan pu-toavan noin kuuteen.

Uusien kontinkäsittelylaitteiden markkina on kaikesta huolimatta yhä vain 3,2 miljardia euroa vuodessa. Kalmarin liikevaihto viime vuonna oli 718 miljoonaa euroa, josta vajaa neljännes syntyi huollosta ja varaosapalveluista. Joka neljäs maailman konttikyyti toteutuu Kalmarin koneilla.

Parin vaisun vuoden jälkeen roimaan kasvuun lähtivät viime vuonna Kalmarin tilaukset, jotka lisääntyivät edellisestä vuodesta yli 15 prosenttia. Loppuvuoden hurja tahti näkyy tilauskannassa, joka oli vuodenvaihteessa puolet suurempi kuin vuotta aiemmin.

Liki puolet Kalmarin liikevaihdosta tulee vielä Euroopasta, mutta Aasian osuus kasvaa nopeasti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    4. 4

      Piilotteli miljoonia ja vaati rangaistuksia veronkierrosta – Ranskan entinen budjettiministeri vankilaan

    5. 5

      3 956 €/kk, 3 826 €/kk... – näissä ammateissa on lyhyt koulutus ja töitä tarjolla

    6. 6

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Bengt Holmström puhui Nobel-tilaisuudessa

    9. 9

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    10. 10

      AL: Tamperelaisen kerrostalon betoni liian haurasta – parissa viikossa tiedetään, miten käy

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    4. 4

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    9. 9

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    10. 10

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää