Valikko

Unileverin uusi strategia keskittyy kuluttajaan

Myyntitavoitteista viime vuonna pahasti jääneen kulutustavarajätin pääjohtaja Anthony Burgmans hakee nousun eväitä kuluttajan mielenliikkeitten tarkasta seuraamisesta

– Viime vuodesta opimme sen, että koskaan emme voi olla liian lähellä kuluttajaa. Meidän on tunnettava ihmisten mielenliikkeet. Jos menetämme yhteyden heihin, olemme pulassa, Suomessa eilen vieraillut Unileverin pääjohtaja Anthony Burgmans toteaa.

Amerikkalaiskuluttajien intoutuminen Atkinsin dieettiin ja Unileverille merkittävän Slim-fast tuoteperheen myynnin romahdus viime vuonna tuli yllätyksenä.

– Se, että nyt jo kymmenet miljoonat amerikkalaiset noudattavat Atkinsin dieettiä on ollut todella nopea prosessi. Kukaan ei olisi voinut sitä arvata, Burgmans puolustaa omiaan.

Brändikarsintaon lähes tehty

Unileverin viime vuoden ongelmat eivät rajoittuneet Slim-fastiin.

Myynti jäi tavoitteista myös muun muassa pakasteissa ja kodinpuhdistusaineissa ja katkaisi hyvän kehityksen, jonka Unileverin vuonna 1999 laatiman strategian mukaan piti huipentua kuluvaan vuoteen.

Vaikeuksien seurauksena Unileverin toinen pääjohtaja Niall Fitzgerald ilmoitti jättävänsä yhtiön syksyllä.

Fitzgerald oli vuonna 1999 aloitetun Kasvun polku -strategian isä. Unilever käynnisti tuolloin rankan liiketoimintojen ja tavaramerkkien vähentämisen taatakseen jäljelle jääville riittävät voimavarat kasvuun.

Strategia on muilta osin edennyt mainiosti. Brändien määrä on pudonnut 1600:sta noin 500:een. Tänä vuonna vielä satakunta merkkiä karsiutuu pois.

–  Jäljelle jäävät vain ne, jotka ovat markkinoillaan johtajamerkkejä tai vähintään kakkosia. Niiden avulla saamme kokoon yhtä suuren liikevaihdon kuin aikaisemminkin, mutta huomattavasti pienemmin kustannuksin, Burgmans muistuttaa.

Markkinajohtajiin keskittymiseen Unileveriä on ajanut myös kauppa omilla toimenpiteillään.

– Kaupan omat merkit syövät tilaa nelos- ja viitosmerkeiltä. Niistä olemme luopuneet.

Hengähdystaukoisoihin yritysostoihin

Keskittymällä Unilever kasvattaa globaalien jättimerkkiensä määrää. Nyt yhtiöllä on tusina yli miljardin euron vuosimyyntiin yltävää merkkiä.

Burgmans uskoo, että lähivuosina jättimerkeiksi nousee vielä muutama yhtiön brändi. Toinen tapa hankkia niitä olisi suuri yritysosto.

Kansainvälisessä talouslehdistössä on arvioitu yhtiön olevan kiinnostunut saksalaisesta Beiersdorfista, jonka tähtibrändi on Nivea. Burgmans kieltäytyy kommentoimasta.

Pienempiä yritysostoja ja -myyntejä yhtiö jatkaa tiiviiseen tahtiin. Strategian mukaisesti myytävää kertyy joka vuosi noin puolen miljardin euron edestä.

Yritysostoihin yhtiö ilmoittaa varaavansa vuosittain noin kaksi miljardia euroa vuoteen 2010.

Terveyttä edistävät tuotteet ovat kasvuala

Kuluttajan ymmärtäminen on Unileverin uuden strategian ydintä. Sen mukaan yhtiö keskittyy ”elinvoiman lisäämiseen” ihmisten elämässä. Tämä tarkoittaa muun muassa tuotteita terveellisten elämäntapojen suosijoille ja ajansäästöä arvostaville.

Terveellisiin elämäntapoihin kuuluvat muun muassa Becel pro.activ -tuotteet. Tänään yhtiö julkistaa Suomessa sarjan uuden maitojuoman.

– Uusille terveyttä edistäville tuotteille erityisesti sydän- ja verisuonitauteihin liittyen on markkinoilla vielä tilaa. Myös kilpailijoille, Burgmans kuittaa kysymyksen Raision Benecol-brändin mahdollisuuksista.

Lisäksi Unilever tunnustaa jokaisen tuotteensa omakseen liittämällä yhtiön tunnuksen tuotemerkkien rinnalle.

– Arvostamme läpinäkyvyyttä eikä meillä ole mitään salattavaa. Siksi haluamme nostaa yritysbrändin esiin. Nyt on siihen oikea aika, totesi Burgmans, joka eilisellä Suomen-vierailullaan ehätti tapaamaan myös Nokian yritysjohtoa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    4. 4

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    8. 8

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    10. 10

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää