Valikko

Mainostajat säilyttivät mielenrauhansa

Mainostaja seuraavat toimistojensa taloudellista tilaa tarkasti, muttailman paniikkia

Hartwallin markkinointijohtaja Esa Rautalingolla on menossa laaja toimistokierros, kun juomayhtiö valitsee uutta mainostoimistoa joukolle kärkimerkkejään. Lapin Kulta -oluen osalta valinta jo ratkesi: merkin mainontaa tekee nyt Hasan & partners.

Uutta kumppania etsivät vielä Hartwallin Jaffa, kivennäisvesibrändi Novelle, terveysjuoma Fenix, Upcider-siideri ja Otto-lonkero.

Viimeistään elokuussa kaikki kuusi merkkiä ovat kahdessa–neljässä toimistossa.

Säännöllistä raportointia taloudellisesta tilanteesta Rautalinko ei toimistokumppaneilta erityisesti vaadi.

– Ongelmatapaukset tietysti karsimme pois, mutta se pitää muistaa, että kärkitoimistot kyllä kestävät muutaman huononkin vuoden. Valtaosalle toimistoista 10–15 prosentin myyntikatemenetys on ihan kestettävissä. Ala on aika syklinen ja heikkoihin vuosiin on totuttu. Vielä en ole nähnyt liian dramaattisia lukuja.

Rautalinko toteaa myös, että toimiston myyntikatenotkahdus saattaa olla mainostajalle jopa mahdollisuus. Ikävä puoli asiassa on se, että menetyksiä paikkaava toimisto voi asiakashankintakiihkossaan tehdä liian pitkälle meneviä kompromisseja esimerkiksi hinnoissa ja siten pedata itselleen lisää vaikeuksia.

Meneillään olevissa toimistovalinnoissa Rautalinko pitää langat tiukasti näpeissään.

– Vastaamme itse brändistrategiasta. Toimistolta edellytämme sen ymmärtämiselle perustuvaa viestintästrategista näkemystä. Otamme itse yhteyttä niihin toimistoihin, joiden näkemyksiä haluamme kuulla.

Valintaprosessissa Rautalinko käy läpi toimiston taloudellisen tilan, asiakaslistan ja työnäytteet. Toimistolle on eduksi, jos sillä on kokemusta työskentelystä päivittäistavaroiden ja kaupan kanssa.

Mainonnan tasosta Rautalinko pitää osoituksena pärjäämistä alan kilpailuissa.

– Kaiken tämän lisäksi keskusteluista pitää jäädä tuntuma, että toimisto on yhteistyökykyinen.

– Leiskakisojen järjestäminen ei meitä nyt kiinnosta. Mediasta näemme joka päivä toimistojen kyvyt ja valmiudet.

Valion markkinointijohtaja Annikka Hurme kasvatti viime vuonna tuntuvasti yhtiönsä asiakkuutta mainostoimisto Skandaalissa.

– Mainostoimiston taloudellista kehitystä seuraamme samalla lailla kun muitakin yhteistyökumppaneita. Perusteiden on oltava kunnossa, ja kun näin on, mainostoimisto valitaan sen jälkeen sen mukaan, kuinka pätevä se on vastamaan brändimme vaatimuksiin, Hurme sanoo.

Hurmeen listalla tärkeimmät valintakriteerit ovat strateginen osaaminen, joka yhdistyy luovuuteen sekä joustava ja ammattitaitoinen projektien ja kampanjoiden hoito.

Finnet-ryhmä valitsi eilen kahdeksan ehdokkaan joukosta mainostoimisto Konseptin luotsaamaan brändiään. Toimistojen kanssa keskusteltiin myös niiden taloudellisesta tilasta ja näkymistä.

– Tältäkin osin edellytämme, että toimiston omat prosessit ovat kunnossa, Finnet-ryhmän markkinoinnista vastaava johtaja Petri Hautala toteaa.

Hautalan kokemuksen mukaan toimistot eivät itse välttämättä nosta numeroitaan esille.

– Myyntipuheissa niitä ainakin tulee esille aika harvoin, ellei nyt ihan kolmen A:n toimistosta ole kyse.

Finnetin tapoihin kuuluu, että mainostoimistokumppanin taloudellisesta tilanteesta keskustellaan muutaman kerran vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    7. 7

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää