Skandaali paisuu

Toimitusjohtaja Matti Oksanen etsii herkeämättä uusia kykyjä ja manaa mainosalan koulutuksen puutetta

Kolmivuotias mainostoimisto Skandaali ei vielä tiedä pahasta maailmasta mitään.– Kun perustimme toimiston, oli hyvä markkinatilanne. Nytkin on, sanoo toimitusjohtaja Matti Oksanen.

Numeroitten mukaan Skandaali voi mainiosti myös viime vuonna. Tälle vuodelle Oksanen ennakoi vuoden mittaan ja viime kuukausina tulleitten uusien asiakkuuksien ansiosta ainakin kolmanneksen kasvua myyntikatteeseen, siis noin 2,5 miljoonan euron tuntumaan.

Tulosta toimisto on tehnyt ensimmäisestä vuodesta asti, muuta ei vielä tavoitteisiinsa nähden riittävästi. Tähtäimessä on ylittää 20 prosenttia myyntikatteesta, ehkä jo tänä vuonna.

– Olemme investoineet ihmisiin ja kasvuun, Oksanen perustelee rauhallista tulostahtia.

Paisuvaa asiakasjoukkoa hoitamaan Oksanen tarvitsee lisää väkeä.

– Rekrytointi on päällä koko ajan. Vuodenvaihteessa Skandaalin tekijöitä oli 20, nyt 23 ja joulun maissa 26.

Lopullinen tavoite on noin 30 hengen joukkue, joten Oksanen ei kaavaile toimistosta isoa tehdasta.

– Vaikea on löytää näitäkin. Taitavia on niin vähän.

Oksanen ärhentelee suomalaiselle koulutusjärjestelmälle:

– Suomi ei pärjää, ellei täällä ymmärretä tai haluta investoida markkinointiviestinnän koulutukseen. Tapasin vastikään ruotsalaisen suunnittelijatiimin. Kaikki porukasta olivat kolmivuotisen mainoskoulun käyneitä. Olisipa sellainen meilläkin.

– Rytmi on nykyään niin kova ja työ vaativaa, että emme kerta kaikkiaan voi palkata harjoittelijoita.

Oksasella on 18 vuoden perspektiivi mainosmaailmaan. Hänen uransa on kulkenut muun muassa Turkama- ja Salomaa-konsernien kautta yrittäjäksi. Vuonna 1993 perustamansa toimiston hän myi 1999 kansainväliselle Euro RSCG -ketjulle ja perusti heti seuraavana vuonna Skandaalin.

Skandaalin menestystä siivittivät viime vuoden merkittävät uudet asiakkaat: MTV3, Fujitsu Services ja Valio, joka laajensi asiakkuuttaan jogurteista jäätelöihin ja koko vientimarkkinoiden mainontaan. Kaikkiaan uusia asiakkaita tuli viime vuonna tusinan verran.

Oksasen mukaan mainostoimiston viisas kasvu tapahtuu niitten voimavarojen varassa, jotka toimistolla jo on.

– Olemme menneet koko ajan eteenpäin tulorahoituksella. Kun aloitimme, meillä ei ollut yhtään asiakasta, ei edes salaista sukanvarsisopimusta kenenkään meikäläisen entisten asiakkaitten kanssa. Sen sijaan meillä oli hyvä suunnitelma: nousta Suomen mainostoimistojen kolmen kärkeen viidessä vuodessa.

Myyntikatteella mitaten Skandaali on ulkona vielä kahdenkymmenen suurimmankin joukosta. Oksasen menestyskriteerit ovat kuitenkin toiset:

– Mainostajien antama kiitos ja alan tunnustukset. Emme viime vuonna menettäneet yhtään asiakasta. Olemme myös päässeet tavoitteisiimme työn laadussa.

Oksanen uskoo että kuluvasta vuodesta tulee ”vielä mielenkiintoisempi kuin viime vuosi”.

– Asiakkaat tuntuvat olevan liikenteessä.

Kilpailun kautta Skandaalin viime aikojen suurista asiakkaista ovat tulleet muun muassa MTV3 ja Kauppalehti.

Oksanen muistuttaa, että suurin osa tuli ilman kisavaihetta.

– Tilikilpailuun on turha lähteä, jos mukana on enemmän kuin kolme toimistoa tai jos aiempi toimisto on pyydetty mukaan. Silloin asiakas ei hae todellista muutosta, vaan ainoastaan peilaa nykyisen toimistonsa tekemisiä muihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    2. 2

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    5. 5

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    6. 6

      Inflaatio hidastui tammikuussa – puhelimet ja kulutusluotot halpenivat

    7. 7

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    8. 8

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    9. 9

      Euroministerit koolla – Kreikka vie jälleen päähuomion

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    4. 4

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    9. 9

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    10. 10

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää