Valikko

Tervetuloatakaisinmaalaisjärki

Suomi on kuin radaltaan suistumassa oleva juna. Sisällä vaunussa on valtava kiista istumajärjestyksestä. Kaikille ei riitä ikkunapaikkoja. Ikkunapaikalla matka on sujunut aina aiemmin mukavimmin, mutta kuka uskaltaa katsoa ulos?

Rutiininomainen teollisuus ei kannata Suomessa eikä tule kannattamaankaan – ei veronalennuksilla eikä ilman. Kiinassa valmistuu vuosittain satojatuhansia insinöörejä ja Kiinan kustannusetu Suomeen nähden on lähemmäs 90 prosenttia. Hyväksymmekö edes 30 prosentin palkkojen pudotuksen?

Yritykset tekevät omistajilleen voittoa. Siinä sivussa hyvin kannattavat yritykset myös työllistävät. Hyvää liiketoimintaa on siis opittava himoitsemaan.

Kun Sammon Björn Wahlroos ilmoitti ostavansa halvalla Ifin, jota ei saanut myytyä riittävään hintaan, alkoi hirveä parku: "Sehän on strategian vastaista, hui hirveää mitä opportunismia". Nalle ymmärtää, että kannattavuutta syntyy, kun ostetaan halvalla ja myydään kalliilla.

Jos himo tuloksen tekemiseen on kunnossa, voi keskittyä toimenpiteisiin. Tuloja lisää vai kuluja alas?

Suomalaisille luontaista on lähteä laskemaan kuluja. Me kehitämme prosesseja ja uudistamme tuotantolinjoja, installoimme laatujärjestelmiä ja nostamme työn tuottavuutta. Kovasta aherruksesta huolimatta kulut pysyvät olennaisesti korkeampina kuin naapurissamme Virossa.

Vielä 90-luvun alussa me olimme Pohjoismaiden Viro. Ei erityisesti tarvinnut miettiä, miksi tai kuka ostaisi tuotteitamme tai miten saisimme tuotteistamme korkean hinnan. Ruotsalaiset hoitivat miettimisen puolestamme.

Alemman kustannustason turvin pystyimme tekemään samoja asioita hieman perässä, mutta huomattavasti edullisempaan hintaan. Ja sitten oltiin niin pohjolan japania niin pohjolan japania, että unohtui miettiä, miksei meillä ole Ikeoita tai H&M:iä?

Ne puuttuvat siksi, että yrityskulttuurimme on sisäänpäin käpertynyttä. Visiossamme ja missiossamme asiakkailla on vain statistin rooli. Taas kohistaan oman vaunun asioista; raiteista saati pääteasemasta keskustelu on opportunismia. Tuloja voi toki lisätä investoimalla lisää tekniseen tuotekehitykseen. Tuotekehityshän on hyväksyttävää, jopa hienoa, markkinointi on hämärän rajalla toimimista, mutta myynti. Se on sitä itseään.

Esimerkki käpertymisen seurauksista on CRM. Sanat tarkoittavat asiakassuhteiden johtamista, mutta käytännössä kääntyvät suomalaiseen yritystoimintaan mielettöminä tietojärjestelminä ja prosessikuvauksina. CRM-touhun keskellä unohtuu lähestyä asiakkaita.

Tulevat menestyjäyritykset ovat mestareita kohtaamaan asiakkaansa oikeaan aikaan, oikeassa paikassa ja asiakkaille sopivalla tavalla. Sellaisesta palvelusta asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Kutsutaan näitä kokonaisuuksia vaikka ”sosiaaliseksi innovaatioksi”, jos se helpottaa investoimista näihin asioihin.

Sosiaalisen innovaation alku tai vaikka toimivaa CRM:ää voi olla se, kun ottaa puhelimen käteen ja soittaa asiakkaalle: "Miten me olemme pärjänneet? Mitä me voimme tehdä paremmin?" Eikä vaadi järjestelmää.

Tervetuloa takaisin maalaisjärki – ja mieluiten nopeasti.

Kirjoittaja on mainostoimisto Bob Helsingin toimitusjohtaja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      Italia hyväksyi budjetin, Renzi eroaa tänään: ”Kauan eläköön Italia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    4. 4

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    10. 10

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää