Valikko

Jaloajoka kotiin

Henkilö: Ikean Suomen-yhtiön toimitusjohtaja Eeva Jalo näkee, että kahden tavaratalon myyntiä voi vielä kasvattaa. Mikäli se on hänestä kiinni, näin tulee varmasti käymään.
Olen luontainen johtaja. Minkä sille mahtaa, se on minun vahvuuteni, Eeva Jalo sanoo ja nauraa päälle.

Kuulija vakuuttuu ja häkeltyy, tällaista ei ole totuttu toimitusjohtajien suusta kuulemaan.

Suomen Ikeaa vuoden verran johtanut Jalo on hyvin määrätietoinen ja se näkyy hänen urassaan. Jo aloittaessaan vuonna 1992 Toronton tavaratalon valaisinosastolla hän oli päättänyt, että joko ylenee nopeasti tai lähtee jatkamaan opintojaan.

– Kului noin kaksi kuukautta, ja olin valaisinosaston päällikkö.

Torontossa Jalo eteni myyntipäälliköksi, kunnes siirtyi Yhdysvaltoihin Chigagoon varatavaratalonjohtajaksi. Chigagon vuosia hän pitää uransa kannalta äärimmäisen tärkeinä. Kun hän muutti kaupunkiin, uudesta tavaratalosta oli olemassa vain tontti. Jalo oli mukana koko rakennusajan ja myös rekrytoimassa noin 500 työntekijää ja kouluttamassa heitä.

– Oli erittäin mielenkiintoista katsoa, miten Ikea-tavaratalo rakennetaan alusta loppuun. Aika Chigagossa oli sellaista koulutusta, jota ei olisi voinut saada missään yliopistossa.

Yliopistossa hän oli opiskellut yhteiskunta- ja kauppatieteitä. Jalo luki kanadalaisessa McMaster Universityssä HBA-tutkinnon.

Chigagon vuosien jälkeen Jalo yleni edelleen ja siirtyi Ruotsiin, Malmön tavaratalonjohtajaksi. Tätä työtä hän ehti tehdä noin kaksi vuotta.

– Minulla ei ollut suunnitelmissa tulla Suomeen, vaan asia nousi esiin, kun olin haastattelussa toiseen tehtävään. Ehdotus oli minulle suuri yllätys. Ensimmäistä kertaa jouduin miettimään pitkään, lähdenkö uuteen tehtävään.

Ajatus asumisesta Suomessa houkutti, koska Eeva Jalo on syntynyt täällä. Perhe muutti Kanadaan hänen olleessaan lapsi.

– Olin joskus haaveillut paluusta Suomeen, koska halusin kokea, millaista on todella elää täällä.

Kun asia nyt on todellisuutta, Jalo sanoo viihtyvänsä, mutta ”sitä ei koskaan etukäteen muista, miten paljon pitää järjestää asioita, kun muuttaa ulkomaille”.

Toistaiseksi työ on niellyt valtaosan hänen ajastaan.

– Tahti on ollut hieman kovempi kuin odotin ja oppimiskäyrä on ollut aika korkea. Kulunut vuosi on ollut hyvin mielenkiintoinen.

– On haasteellista löytää aikaa kaikelle tärkeälle, työlle, vapaa-ajalle, perheelle ja ystäville. Ja sopeutua elämään uudessa maassa, hän jatkaa.

Tilannetta on helpottanut se, että Jalo osti loppukesästä omakotitalon. Toimitusjohtajuutensa alkukuukaudet hän eli hotellielämää ja reissasi palavereissa ympäri Eurooppaa, mutta nyt hän tuntee todella asuvansa täällä.

Eeva Jalo haluaa kasvattaa Suomen Ikeaa. Tarkoituksena on ”edetä viisaasti”, sillä virheinvestoinnit maksavat helposti paljon. Vantaan tavaratalon rakentaminen maksoi kaikkineen lähes 50 miljoonaa euroa.

– Olemme sanoneet, että Suomeen voisi mahtua vielä pari tavarataloa. Niitä rakennetaan vain kaupunkeihin, joissa on yli 100 000 asukasta.

Vaihtoehtoja on siis muutama, mutta Jalo ei halua rajata kaupunkeja vielä tarkemmin.

– Paljon on kiinni ensi vuodesta, me tutkimme nyt aika tarkkaan eri vaihtoehtoja.

Nykyisten tavaratalojen – Espoon ja Vantaan – myynninkehitykseen hän on tyytyväinen: ne myyvät budjetoidusti.

– Tilanne on nyt ihan ok, mutta uskon, että meillä on vielä varaa kasvattaa myyntiä, hän sanoo napakasti.

Yksi Ikean tärkeimmistä mittareista on vähittäiskaupan yleinen kasvuvauhti: oman myynninkehityksen on oltava pari prosenttiyksikköä tämän kasvun päälle.

Ikea tuntee asiakkaansa hyvin, ja haluaa tutustua heihin yhä paremmin. Suomalainen käy Ikeassa lähes viisi kertaa vuodessa, mikä on enemmän kuin yhtiön kansainvälinen keskiarvo. Tavaratalossa asiakas viettää aikaa keskimäärin puolitoista tuntia kerralla: suurin osa asiakkaista kiertää joka kerta koko kaupan.

Parhaillaan yhtiö teettää tutkimusta siitä, mistä päin heidän asiakkaansa tulevat.

– Tutkimus ei ole vielä aivan valmis, mutta tiedämme jo, että olemme saaneet seitsemän prosenttia ihan uusia asiakkaita. Heitä, jotka ovat tulleet ensimmäistä kertaa Ikeaan, Jalo iloitsee.

Tutkimuksessa haastatellaan vajaata tuhatta asiakasta muutaman viikon aikana. Tarkoitus on kerätä tietoa esimerkiksi siitä, ovatko asiakkaat tulleet etsimään jotain tiettyä tavaraa ja millaista palvelua he toivovat. Jalon mukaan tutkimukset opettavat yhtiölle aina uutta.

Tuotteiden lisäksi Ikea myy ideoita. Tavarataloon on sisustettu 50 erilaista huonetta, josta voi ”hakea inspiraatiota”.

– Tästä tulee asiakkailta paljon kommentteja. He haluavat näitä ideoita ja odottavat, että tarjoaisimme niitä vielä nykyistäkin enemmän.

Ikean tavaratalojen tuotevalikoima on pääosin sama kaikilla maailmassa, joskin tavarataloja on kolmea eri kokoluokkaa. Kansallisia ostomieltymyksiä yhtiö huomioi mahdollisuuksien mukaan.

Suomalaisten mieltymyksissä nousee esiin vaalea puu. Myyntiin ei kannata ottaa mustaa pöytää, jos on mahdollista saada sama puunvärisenä.

– Toinen erityispiirre on tekstiilibisneksen suuruus Suomessa. Täällä vaihdetaan usein verhoja ja mattoja. Esimerkiksi pohjoisamerikkalaiset pitävät samoja verhoja todella kauan.

Toisaalta Yhdysvalloissa ihmiset vaihtavat Eeva Jalon kokemuksen mukaan sohvaa 4–5 vuoden välein, eikä kyse ole mistään halpasohvista.

– Suomessa huonekaluja ostetaan sillä ajatuksella, että ne kestävät vuosikausia. Täällä on tyypillistä myös se, että kotia sisustetaan pikkuhiljaa. Ihmiset sanovat, että ostan nyt tämän huonekalun, ja ehkä ensi vuonna sitten jotain uutta. Minä ajattelen, että ehkä sitten ensi kuussa jotain uutta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    5. 5

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    6. 6

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    9. 9

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      Nobel-voittaja Holmström: Luulen, että jatkossa olen varovaisempi lausunnoissani

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää