Itälaajentuminen lisää rekkarallia Euroopan teillä

Uusien EU-maiden rapistunut tieverkosto vaatii valtavia investointeja

Euroopan unionin itälaajentumisen odotetaan kaksin- tai kolminkertaistavan Saksan ja uusien jäsenmaiden väliset kuljetukset kymmenessä vuodessa.

Keski- ja Itä-Euroopan satamista ja rautateistä ei ole nykykunnossaan kilpailijaksi maanteille, eli maanteiden osuus kuljetuksista kasvaa voimakkaasti, vaikka kehitystä on yritetty pitkään ohjata juuri päinvastaiseen suuntaan.

– Tieliikenteen osuus kuljetuksista nousee 45 prosentista vuonna 1998 peräti 72 prosenttiin vuonna 2010, kuvaili Saksan liikenneministeriön valtiosihteeri Angelika Mertens alan seminaarissa Berliinissä.

Euroopan komission tutkijaryhmä on arvioinut, että idän liikenneinfrastruktuuriin pitäisi investoida vuosittain sata miljardia euroa. Tukibudjeteissa on tälle vuosikymmenelle vasta runsas neljännes tästä.

– Vaikka kaikki uusien jäsenten saamat tukirahat laitettaisiin liikenteeseen, se ei riittäisi infrastruktuurin uusrakentamis- ja korjaustarpeeseen, selventää Mertens.

– Suotavaa olisi mobilisoida mahdollisimman paljon yksityistä pääomaa. Lisäksi pitäisi ehdottomasti parantaa hankkeiden koordinaatiota maiden välillä, hän toivoo.

Määrän ohella muuttuu myös kuljetusten laatu. Uusien jäsenmaiden talouksien kasvaessa kuljetetaan yhä enemmän arvokkaampaa tavaraa, eli kuljetusten koot pienenevät, nopeuden merkitys kasvaa ja kuljetusten määrä suhteessa tavaran painoon nousee.

– Asiakas odottaa korkeaa ajotiheyttä ja hyvää palvelua esimerkiksi kuljetusten jäljityksessä. Tulliosaamisen tilalle nousee it-osaaminen. Pienempien yritysten on pakko verkottua, arvioi Uwe Bierfreund, joka vetää Itämeren liikennettä harjoittavien yhtiöiden yhteisyritystä ILS:ää.

Lyypekin sataman johtaja Manfred Evers kantaa itälaajentumisen alla huolta siitä, miten käy suomalaisyhtiöiden kuljetuksille. Suomalaisliikenne tuo lähes 15 prosenttia sataman tuloista, ja Evers pelkää osan siitä siirtyvän idempänä sijaitseviin satamiin.

Saksan sisäisistä kuljetusmarkkinoista on pitkällä tähtäimellä uhanalaisena noin viidennes, arvioi McKinseyn tutkija Michael Ottembra. Kasvun mahdollisuudet ovat kuitenkin moninkertaisesti suuremmat.

Saksalaisyritysten valttikortteja ovat Ottembran mielestä täsmällisyys ja luotettavuus sekä hyväkuntoiset ajokit ja laitteet. Itäeurooppalaisten kuskien ansiona ovat puolestaan halpojen palkkojen ohella joustavuus työajoissa ja hyvä kielitaito.

Saksalaisyrityksissä matalapalkkaiset itäkuskit saavat työskennellä viiden vuoden siirtymäajan jälkeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    2. 2

      Maailman arvokkain yhtiö saattaakin olla vasta kuudenneksi arvokkain

    3. 3

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    4. 4

      Lounaan hinta muuttuu 10 minuutin välein – helsinkiläisravintola kokeilee ensimmäisenä maailmassa

    5. 5

      Ruotsissa ollaan lähellä asuntokuplan puhkeamista – ”pitäisi olla jo huolissaan”

    6. 6

      Osa uhatuista tv-kanavista ei pimenekään 1,5 miljoonassa kodissa – ainakaan vielä

    7. 7

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    8. 8

      Jarmon, 55, lähi-Siwa joutui lakkautuslistalle – ”Voi kehveli, tämä oli paras kauppa”

    9. 9

      Tulli epäilee suomalaisyritystä törkeästä talousrikoksesta – maksamattomia veroja yli kaksi miljoonaa euroa

    10. 10

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      Suomen sähköverkkoon hyökätään jatkuvasti – myös suurvallat aktiivisia

    3. 3

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    4. 4

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    5. 5

      Tulli paljasti postimyyntiyrityksen törkeän veropetoksen – 2 miljoonan euron mätkyt

    6. 6

      Eduskunta antoi Bernerille luottamuksensa

    7. 7

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    8. 8

      Uutuuskirja: Neuvostoliittolaiset halusivat ranskalaiset kankaat vaatteisiin – Koivisto esti

    9. 9

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    10. 10

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää