Valikko

Itälaajentuminen lisää rekkarallia Euroopan teillä

Uusien EU-maiden rapistunut tieverkosto vaatii valtavia investointeja

Euroopan unionin itälaajentumisen odotetaan kaksin- tai kolminkertaistavan Saksan ja uusien jäsenmaiden väliset kuljetukset kymmenessä vuodessa.

Keski- ja Itä-Euroopan satamista ja rautateistä ei ole nykykunnossaan kilpailijaksi maanteille, eli maanteiden osuus kuljetuksista kasvaa voimakkaasti, vaikka kehitystä on yritetty pitkään ohjata juuri päinvastaiseen suuntaan.

– Tieliikenteen osuus kuljetuksista nousee 45 prosentista vuonna 1998 peräti 72 prosenttiin vuonna 2010, kuvaili Saksan liikenneministeriön valtiosihteeri Angelika Mertens alan seminaarissa Berliinissä.

Euroopan komission tutkijaryhmä on arvioinut, että idän liikenneinfrastruktuuriin pitäisi investoida vuosittain sata miljardia euroa. Tukibudjeteissa on tälle vuosikymmenelle vasta runsas neljännes tästä.

– Vaikka kaikki uusien jäsenten saamat tukirahat laitettaisiin liikenteeseen, se ei riittäisi infrastruktuurin uusrakentamis- ja korjaustarpeeseen, selventää Mertens.

– Suotavaa olisi mobilisoida mahdollisimman paljon yksityistä pääomaa. Lisäksi pitäisi ehdottomasti parantaa hankkeiden koordinaatiota maiden välillä, hän toivoo.

Määrän ohella muuttuu myös kuljetusten laatu. Uusien jäsenmaiden talouksien kasvaessa kuljetetaan yhä enemmän arvokkaampaa tavaraa, eli kuljetusten koot pienenevät, nopeuden merkitys kasvaa ja kuljetusten määrä suhteessa tavaran painoon nousee.

– Asiakas odottaa korkeaa ajotiheyttä ja hyvää palvelua esimerkiksi kuljetusten jäljityksessä. Tulliosaamisen tilalle nousee it-osaaminen. Pienempien yritysten on pakko verkottua, arvioi Uwe Bierfreund, joka vetää Itämeren liikennettä harjoittavien yhtiöiden yhteisyritystä ILS:ää.

Lyypekin sataman johtaja Manfred Evers kantaa itälaajentumisen alla huolta siitä, miten käy suomalaisyhtiöiden kuljetuksille. Suomalaisliikenne tuo lähes 15 prosenttia sataman tuloista, ja Evers pelkää osan siitä siirtyvän idempänä sijaitseviin satamiin.

Saksan sisäisistä kuljetusmarkkinoista on pitkällä tähtäimellä uhanalaisena noin viidennes, arvioi McKinseyn tutkija Michael Ottembra. Kasvun mahdollisuudet ovat kuitenkin moninkertaisesti suuremmat.

Saksalaisyritysten valttikortteja ovat Ottembran mielestä täsmällisyys ja luotettavuus sekä hyväkuntoiset ajokit ja laitteet. Itäeurooppalaisten kuskien ansiona ovat puolestaan halpojen palkkojen ohella joustavuus työajoissa ja hyvä kielitaito.

Saksalaisyrityksissä matalapalkkaiset itäkuskit saavat työskennellä viiden vuoden siirtymäajan jälkeen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    4. 4

      Kuka eläkemuutoksen maksaisi? ”Kaikki tulevat sukupolvet häviäisivät”

    5. 5

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    6. 6

      Bensa halpeni ja diesel kallistui

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      ISTV:n Nobel-studio: Tällaiset juhlat Bengt Holmströmiä odottavat Tukholmassa

    9. 9

      ”En voi uskoa sellaiseen elämään, jossa ihmiset ovat syrjäytettyjä” – nobelisti Holmström haluaa ihmiset töihin

    10. 10

      Vapaakauppasopimuksen hyötyjä ”merkittävästi liioiteltu” – valiokunta tyrmäsi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    2. 2

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    7. 7

      Apple osti kaikessa hiljaisuudessa suomalaisyrityksen

    8. 8

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    9. 9

      Asuntolainoihin ajetaan uutta rajoitusta – tienaisitko tarpeeksi?

    10. 10

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää