Valikko

Veikkaus hakee miljoonallamökkiläisiä futiskatsomoon

Veikkaus jakaa seuroille rahaa markkinointiin ja palkitsee parhaatmarkkinoijat

Jalkapallon katsoja käyttää otteluun keskimäärin 12–15 euroa. Samalla rahalla saa 1,5 elokuvalippua tai cd-levyn tai kolme tuoppia olutta.

Harva valitsee futiksen. Samaan aikaan kun Ruotsissa eletään täysien katsomoiden jalkapallohuumaa, kotoisen Veikkausliigan joukkueet haaveilevat kahdestatuhannesta katsojasta. Kun katsojia ei ole, ei ole tunnelmaa, ja kun ei ole tunnelmaa, ei tule uusiakaan katsojia.

Alkavalla kaudella EM-kisatkin verottavat katsomoita. Veikkausliigan pääsponsori Veikkaus vastaa haasteisiin lähes kolminkertaistamalla tukensa. Miljoona euroa vuodessa seuraavien kolmen vuoden ajan on yksi suurimmista urheilun yhteistyösopimuksista.

– Jalkapallo on harrastetuin laji, ja pääsarjan taso yleisesti luultua korkeampi. Uskomme, että ilmiö on tehtävissä ja katsomoihin tulee väkeä, joka on potentiaalista asiakaskuntaa, sanoo Veikkauksen viestintäjohtaja Ilkka Juva.

Yleisötavoitteenylittäjille palkinto

Seurojen talous on niiden 2 500 yhteistyökumppanin varassa, sillä lipunmyynti tuo vain murto-osan tuloista. Seurat ovat hyviä varainhankkijoita ja kilpailutoiminnan pyörittäjiä, mutta markkinointiin ja katsomoviihteeseen rahaa ei usein ole.

Nyt on, sillä Veikkauksen lisäpanostus menee lähes kokonaan markkinointiin. Uutta on sekin, että rahasta 250 000 euroa menee suoraan 14 seuran tileille. Liiga varmistaa, että markkinointirahalla ei nosteta pelaajapalkkioita tai kuitata velkoja.

– Seurojen markkinointisuunnitelmissa pitää olla uutta ja ennen tekemätöntä, siellä on oltava selkeitä tavoitteita, rohkeita vetoja ja yllätyksiä, listaa Veikkausliigan toimitusjohtaja Jan Walden.

Yleisötavoitteensa ylittävät seurat saavat rahapalkinnon. Rahalla palkitaan myös parhaat markkinoijat ja katsomoviihteen kehittäjät.

Vapaa-ajastataistellaan

Liiga on tehnyt Nelosen kanssa kolmen vuoden sopimuksen tv-mainonnasta. Waldenin mukaan mainosaikaa on ”aika tavalla” ja se käytetään mainostoimisto PHS:n opastuksella. Veikkaus taas tuo jääkiekosta tutun Liigavedon myös futikseen.

Liiga aikoo voittaa katsojia paitsi muulta urheilulta myös muulta vapaa-ajanvietolta.

– Mökit ovat yksi päävastustajistamme. Sitä yritämme taklata seurauskollisuuden korostamisella, värin tunnustamisella, Walden kertoo.

Muusta urheilusta jalkapallo haluaa erottua katsojalähtöisyydellään. ”Peli on tosi hyvää, tähtiä löytyy” -mainonta korvautuu ”kaverin kanssa oman seuran peliin” -mainonnalla. Tunnelma kun on tutkimusten mukaan ylivoimainen asia viihtyvyyden kannalta, pelin taso tulee kaukana perässä.

Jalkapallon Veikkausliiga alkaa 6. toukokuuta ottelulla AC Allianssi–FC Inter.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    2. 2

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      Suomalainen elää luotolla ”luonnollisena asiana”

    6. 6

      Helsingin työmaita tarkastettiin – työntekijöiden tietoja puuttui yli puolelta

    7. 7

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    8. 8

      Nokia ja Outokumpu pomppasivat päivän päätteeksi

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    3. 3

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    4. 4

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    5. 5

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    6. 6

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    7. 7

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    10. 10

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    9. 9

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää