Valikko

Kuplivatmarkkinat

Aromatisoitujen kivennäisvesien suosio kasvaa yhä jatasoittaa samalla hiilihapottoman pulloveden tietä markkinoille

Suomen kivennäisvesimarkkinoita hallitsevat nyt kuplivat vedet, mutta markkinoiden kasvua odotetaan tulevina vuosina myös hiilihapottomista pullovesistä. Uusimman lanseerauksen vesimarkkinoille tuo vappuna Hartwall, jonka Novelle-tuoteperheeseen tulee lähdevesi. Novelle-brändin vesi korvaa samalla yhtiön Solina-lähdeveden.

– Muualla Euroopassa on ollut jo pitkään luonnollista, että saman brändin alla voi olla juotavaa kuplilla tai ilman. Suomessa tämä ei olisi ollut mahdollista vielä 90-luvun puolivälissä, jolloin vesistä ajateltiin aika yksioikoisesti, Hartwallin tuotepäällikkö Ann-Mari Korhonen sanoo.

Helppoa ei ollut vielä vuosituhannen alussakaan, kun Olvi koemarkkinoi KevytOlo Lähdevettä. Yhtiö veti veden pian markkinoilta vähäisen kysynnän takia.

Sinebrychoff seuraa tarkasti kilpailijan liikkeitä Suomen markkinoilla. Yhtiö kuuluu tanskalaiseen Carlsberg-konserniin, joka johtaa kivennäisvesimarkkinoita muissa Pohjoismaissa.

– Sinebrychoffilla tutkitaan ja on harkittu hiilihapottoman veden mahdollisuuksia, mutta lähitulevaisuudessa meillä ei ole suunnitelmia tehdä asialle mitään, kaupallinen johtaja Mikael Aro sanoo.

Yhtiöllä on kokemusta ranskalaisesta Evian-lähdevedestä, jota se tuo maahan ja myy Suomessa. Aron mukaan Evianin myynti on vuodesta 2000 asti kasvanut noin 25 prosenttia vuodessa. Evianin juojista merkittävä osa on naisia ja lapsia, jotka juovat vettä tuttipullosta.

Maustetut vedet laajentavat markkinoita

Kivennäisvesimarkkinoiden selvä kasvu alkoi 90-luvun puolivälissä aromatisoiduista kivennäisvesistä, eikä uusille makuvaihtoehdoille näy loppua. Olvilla aromatisoitujen kivennäisvesien osuus kaikista sen vesistä on jo noin puolet eli selvästi enemmän kuin kilpailijoilla.

Aromatisoitujen kivennäisvesien markkinajohtaja oli viime vuonna Hartwall Novelle, jolla oli hallussaan puolet maustettujen kivennäisvesien päivittäistavarakaupan kokonaismyynnin arvosta.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan suomalaiset joivat viime vuonna kivennäisvesiä 12,4 litraa henkeä kohden, kun vuonna 1995 kulutus oli 6,1 litraa. Tästä on silti vielä pitkä matka Keski-Euroopan kulutukseen: siellä juodaan 130–150 litraa pullotettua vettä henkeä kohden vuodessa. Suurin osa vedestä on hiilihapotonta.

Naiset ovat edelläkävijöitä

Hartwallin Ann-Mari Korhonen ei usko, että aromatisoidut kivennäisvedet uhkaisivat virvoitusjuomien markkinoita.

– Kivennäisvesillä ja virvoitusjuomilla on täysin erilaiset käyttäjät. Alle parikymppiset juovat pääosin virvoitusjuomia, kun hapollisten kivennäisvesien käyttö alkaa noin 25-vuotiaana. Aromatisoidut vedet ovat tuoneet markkinoihin pikemminkin jatkumoa.

Korhosen mukaan naiset ovat aromatisoitujen vesien käytössä edelläkävijöitä samalla tavoin kuin viime vuosikymmenellä matalahiilihappoisten kivennäisvesien juonnissa. Nykyään matalahiilihappoiset vissyt maistuvat myös miehille, vaikka yli viisikymppiset miehet suosivat edelleen voimakkaampia kivennäisvesiä.

– Meidän aromatisoiduista vissyistämme suosituin sitruunamaku on erityisesti miesten mieleen, naisilla korostuu sekakäyttö, välipalakulutus ja makeanhimoon juominen, Korhonen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    7. 7

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    8. 8

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    9. 9

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    10. 10

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    9. 9

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    10. 10

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää