Miten harhaanjohtava osakemarkkinointi pitää oikaista?

Eräs yhtiö markkinoi osakkeitaan antamalla sellaisia tietoja yhtiöstä, että monet piensijoittajat lähes ryntäävät ostamaan osakkeita. Paremman perehtymisen jälkeen voi kuitenkin havaita, että tiedot antavat harhaanjohtavan kuvan yhtiöstä ja uskon, että yhtiökin on tietoinen ristiriidasta.

Käsittääkseni arvopaperimarkkinalaissa kielletään harhaanjohtavien tietojen antaminen. Mikä on tilanne silloin, jos yhtiö olisikin ollut tietoja antaessaan "hyvässä uskossa" ja niiden harhaanjohtavuus käy ilmi vasta myöhemmin? Velvoittaako se yhtiötä joihinkin korjaustoimenpiteisiin?

Vastaus: Kysyjä on oikeassa, eli arvopaperimarkkinalain (jäljempänä AML) 2 luvun 1 § 1 momentin mukaan arvopapereita ei saa markkinoida eikä hankkia elinkeinotoiminnassa antamalla totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja taikka käyttämällä hyvän tavan vastaista tai muuten sopimatonta menettelyä.

Totuudenvastaisella tiedon antamisella tarkoitetaan asianhaaran selostamista virheellisellä tai vääristävällä tavalla. Harhaanjohtava tieto voi sinänsä olla totuudenmukainen, mutta se on kuitenkin puutteellisuutensa, esitystapansa tai esitysmuotonsa takia omiaan antamaan vastaanottajalle virheellisen käsityksen.

Yleisesti on katsottu, että tietojen oikeellisuutta, laajuutta ja esitystapaa on arvioitava eri tavalla riippuen siitä, kenelle markkinointi on suunnattu. Jos markkinointi on suunnattu tämän tapauksen tavoin yleisölle, näitä seikkoja on arvioitava ankarammin kuin jos markkinoinnin kohderyhmä olisi ammattimaiset sijoittajat tai muut asiantuntijat.

Rahoitustarkastus on antanut ohjeen arvopaperien markkinoinnissa noudatettavasta menettelystä. Sen mukaan totuudenvastaisuutta ja harhaanjohtavuutta on arvioitava siten, että mikä vaikutus totuudenmukaisella tai asianmukaisella tiedolla olisi huolellisen sijoittajan sijoituspäätökseen. Harhaanjohtavuutta arvioidaan erityisesti markkinoinnin kohderyhmän näkökulmasta. Harhaanjohtavaa tietoa arvioitaessa on myös otettava huomioon, onko seikalla olennainen merkitys.

Jos yhtiö on ollut "hyvässä uskossa" eli ilmeisesti kysyjän tarkoittaman mukaan tietämätön tiedon harhaanjohtavuudesta sen antoaikana, tulee sovellettavaksi AML 2. luvun 1 § 2 momentti. Sen mukaan tieto, jonka harhaanjohtavuus tai totuudenvastaisuus käy ilmi tiedon esittämisen jälkeen ja jolla saattaa olla olennaista merkitystä sijoittajalle, on viivytyksettä oikaistava tai täydennettävä riittävällä tavalla.

Oikaisuvelvollisuus koskee paitsi yhtiötä itseään, myös kaikkia, jotka ovat arvopaperia markkinoineet (esimerkiksi emissionjärjestäjä). Ensisijaisesti oikaisusta vastaa se, jonka vastuulla harhaanjohtavan tiedon antaminen on ollut.

Harhaanjohtava tieto on lähtökohtaisesti oikaistava tai täydennettävä samalla tavalla kuin se on alun perin annettu. Oikaisu on tapahduttava riittävällä tavalla, jollainen voi olla esimerkiksi lehdessä julkaistava ilmoitus tai silloin kun markkinointi on suunnattu pienelle piirille, yhteydenotto näihin henkilöihin. Pörssiyhtiöiden osalta kyseeseen saattaa tulla myös pörssitiedotteen antaminen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    2. 2

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    3. 3

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    4. 4

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    5. 5

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    6. 6

      Suomalaisyritysten Venäjä-näkymät paranivat – ”Ei ole odotettavissa rakettimaista nousua”

    7. 7

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    8. 8

      Kiero kikka: Koeaika olikin pätkätyö

    9. 9

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    10. 10

      Syytös: XXL vedättää asiakkaita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    2. 2

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    3. 3

      Näkökulma: Sijoittajalla huolestuttavan houkuttelevat tulevaisuuden näkymät

    4. 4

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    5. 5

      Sunnuntaisuomalainen: Pimeä passikauppa näkyy Suomessa

    6. 6

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    7. 7

      Brittilehti hehkuttaa suomalaista perustulokokeilua – ongelmia kaksi

    8. 8

      Kerrostaloasuntojen rakentamisessa hurja tahti – kuin 1970-luvun maaltamuuton aikaan

    9. 9

      Merkel kuittaili Trumpille iPhoneista ja saksalaisautoista

    10. 10

      Ford pelasi uhkapeliä Venäjän markkinalla, ja se alkoi kannattaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    7. 7

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    8. 8

      Julkkisten rahoittaman lentoyhtiön kassasta katosi satoja tuhansia euroja – hakeutuu nyt konkurssiin

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Sähköyhtiö kuivasi järven – jopa kaksi miljoonaa kalaa kuoli

    11. Näytä lisää