Valikko

Alueellisen brändin kokoinen aukko

Hartwall yrittää kiivetä takaisin suurimmaksi panimoksi turkulaisen Aura-oluen avulla

Länsikeskuksen Citymarketissa Turussa tehdään jo hyllyyn tilaa Aura-oluen uudelle tulemiselle. – Turkulaiselle kaupalle on tietysti kunnia-asia, että Aura otetaan myyntiin. Kun sen valmistus lopetettiin, monet lopettivat Hartwallin oluiden ostamisen ja siirtyivät muihin, sanoo kauppias Vesa Laakso.

Turkulaiset eivät ole ainoita, jotka ovat vaihtaneet Hartwallin oluet kilpailijoihin. Kymmenessä vuodessa yhtiön markkinaosuus on laskenut yli 50 prosentista 40 prosentin pintaan. Markkinajohto meni Sinebrychoffille pari vuotta sitten.

Vaikka pudotus tuntuu, huhtikuun lopussa Hartwallin ja Sinebrychoffin markkinaosuuksien ero on vain prosenttiyksikön verran.

– Meidän tahtotilamme on olla suurin panimoyhtiö. Siihen asemaan pääsee kyllä ilman johtavaa brändiä. Tämä on aika paljon portfoliopeliä, sanoo Hartwallin markkinointipäällikkö Walter Himanen.

Hartwallin ensimmäinen siirto portfoliopelissä nähtiin viime viikolla. Yhtiö kertoi aloittavansa uudelleen kymmenen vuotta sitten lopettamansa Aura-oluen valmistuksen. Aura tulee myyntiin toukokuun lopussa Turun seudulla ja myöhemmin muualla maassa.

– Turun talousalueen populaatio on sen verran suuri, että laskimme Auran pystyvän tuottamaan ihan järkevän kokoista volyymia, sanoo Himanen.

Uusien tai uusvanhojen brändien lanseerauksista Himanen ei halua vielä kertoa. Ainakin Lahden Sinisen paluuta on jo ehditty julkisuudessa haikailla.

– Meillä oli jokin aika sitten oluiden brändisalkku aika minimissään. Nyt olemme sitä taas varovaisesti kasvattaneet. Nyt siinä oli alueellisen oluen kokoinen vajaus.

Panimot satsasivat mediamainontaan viime vuonna yhteensä 5,9 miljoonaa euroa, kertovat TNS Gallupin tilastot. Tammi–maaliskuussa euroja on kulunut miljoonan verran.

Mainospanostukset eivät kulje samaa tahtia markkinaosuusprosenttien mukaan. Sinebrychoff on panostanut mainontaan kirkkaasti enemmän kuin kakkosena tuleva Hartwall. Kolmanneksi suurin panimo Olvi on säilyttänyt asemansa, vaikka se on käyttänyt mainontaan tänä vuonna huomattavan vähän euroja.

Hartwall luottaa Aura-oluen lanseerauksessa erityisesti tapahtumiin.

– Turussa 775-vuotisjuhlallisuudet, Hansapäivät ja muut kesätapahtumat ajoittuvat siten, että ne ohjaavat lanseeraushetkeä, sanoo Himanen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    4. 4

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    9. 9

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    10. 10

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    3. 3

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    4. 4

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    7. 7

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    8. 8

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    9. 9

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    6. 6

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    7. 7

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    8. 8

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää