Valikko

Lentovaraukseen tulee hintalappu

Perinteiset lentoyhtiöt saavat kiittää halpalennättäjiä siitä, että pääsevät eroon ilmaisista lennonvarauksista

Lento Helsinki-Vantaan lentoasemalta erääseen kohteeseen Aasiassa. Paikan 280 hengen koneeseen on varannut tuhat henkilöä, mutta Finnairin henkilökunnan hermot pitävät. Kun kone nousee ilmaan, ovat mukana yleensä kaikki lennolle lopulta halunneet.

– Ylibuukkausten takia Finnairin matkustajista reilusti alle yksi prosentti ei lopulta pääse haluamalleen lennolle. Monissa muissa lentoyhtiöissä ylibuukkaukset ovat huomattavasti yleisempiä ja rajumpia, Finnairin osastopäällikkö Lassi Rönkkönen sanoo.

Onnellisesta lopusta huolimatta varausrumban hallinta on käymässä lentoyhtiöille sietämättömäksi. Lennoille tehtävien varausten ja peruutusten valtava määrä vaikeuttaa jo kysynnän ennustamista edes kehittyneimpien tietokonemallinnusten avulla.

Moni perinteinen yhtiö kaavaileekin jo varausmaksukäytännön kiristämistä.

Kysynnän ennustejärjestelmiä Finnairissa käyttää Revenue & Yield Management -osasto. Järjestelmä ennustaa jokaisen lennon todennäköisen kysynnän ja alkaa seurata varausten kehittymistä noin vuosi ennen lennon ajankohtaa. Finnairille tämä tarkoittaa noin 90 000 lennon pyörittämistä järjestelmässä samanaikaisesti.

– Seurannan ja kysynnän ennustamisen avulla voimme lisätä tai vähentää kapasiteettia kysynnän mukaan jopa lentokonekohtaisesti, osastosta vastaava Rönkkönen perustelee.

Lentoyhtiöiden mielestä maksuttomien varausten minimoiminen parantaisi tuntuvasti ennustetarkkuutta. Se myös selkeyttäisi tilannetta pienentämällä varausten ja peruutusten määrää.

– Tähän suuntaan ollaan jo hyvää vauhtia menossa. Halvimmissa hintaluokissa varausten tekeminen on jo nyt käytännössä maksullista, sillä niissä lentolippu tulee kirjoittaa ja lunastaa 72 tuntia matkan varaamisesta, Rönkkönen huomauttaa.

– Tiukemmat varausehdot ulottuvat vähitellen myös kalliimpiin turisti- ja business-luokan hintatyyppeihin.

Perinteisten, reittiverkostoa myyvien lentoyhtiöiden varauspolitiikan kiristymiseen on vaikuttanut myös halpalentoyhtiöiden tulo markkinoille. Niiden book and pay -käytäntö ei hyväksy maksuttomia varauksia, vaan maksuliikenne tapahtuu samanaikaisesti varauksen kanssa.

Perinteisillä lentoyhtiöillä maksuttomien varausten määrä on lentoreitistä riippuen runsaat 50 prosenttia.

Rönkkösen mukaan liikematkaajalle varausmaksut eivät välttämättä ole suuri muutos, sillä kalliimmissa hintaluokissa lentoaikaa ja -päivää voidaan vapaasti muutella, ja käyttämättömästä lentolipusta saa rahansa takaisin.

Nykyistä selkeämpi paikkatilanne olisi Rönkkösen mielestä myös asiakkaan etu. Se muun muassa helpottaisi matkasuunnitelmien tekemistä.

– Maksuttomien varausten muuttuminen maksullisiksi edellyttää tietysti matkustajalta sitä, että matkalle lähdöstä pitää tehdä päätös ajoissa – etenkin jos haluaa lentää halvemmissa varausluokissa.

Rönkkösen mukaan matkustajien käyttäytyminen on menossa päinvastaiseen suuntaan.

– Ihmiset lykkäävät nykyisin matkapäätösten ja varausten tekemistä entistä lähemmäs matkan alkamista ja kartoittavat entistä hintatietoisimpina kaikki mahdolliset vaihtoehdot.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    2. 2

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    3. 3

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    4. 4

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    5. 5

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    6. 6

      Ekonomisti Trumpin ministerivalinnoista: Kokemusta pääasiassa katsomosta huutelusta

    7. 7

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Suomi hävisi roaming-äänestyksessä

    10. 10

      Lukoil-johtaja: Venäjä päättää öljyleikkauksista ensi viikolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    2. 2

      Nordea selvitti, kuinka paljon joulu maksaa suomalaiselle – onko oma joulubudjettisi isompi vai pienempi?

    3. 3

      Erikoinen tilanne autokaupassa: 1500 uutta Porschea myydään käytettyinä

    4. 4

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    5. 5

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    6. 6

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    9. 9

      8 vinkkiä – näin nobelisti kääntäisi Suomen talouden nousuun

    10. 10

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      Pankkitili suljettiin yllättäen – yrittäjän bisnes loppui kuin seinään

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    9. 9

      Satolla rutkasti asuntoja tyhjillään – vuokrasta voi saada alennusta: ”Ei tarvinnut edes neuvotella”

    10. 10

      Kommentti: Mikä asuntopula? Asuntoja makuutetaan tyhjillään – ja siihen on syynsä

    11. Näytä lisää