Valikko

Suurimpien risteilijöidenväylämaksuja aiotaan laskea

Uudistus nostaisi pienten risteilijöiden ja luksusjahtien väylämaksuja

Liikenneministeriö lupailee helpotuksia suurten risteilyalusten väylämaksuihin, sillä ulkomaisten risteilijöiden pelätään lipuvan nykytaksoilla uusien EU-maiden satamakaupunkeihin.

Pienempien risteilijöiden ja luksusjahtien maksut sen sijaan nousisivat.

Ennen amerikkalaiset ja brittiristeilijät koukkasivat Helsingin kautta Pietariin. Nyt myös Riika ja Tallinna kilpailevat Helsingin kanssa parantuneilla palveluilla ja edullisilla hinnoilla.

Saarenmaa kiristää kilpailua

Markkina kiristyy entisestään ensi vuonna, kun Viron Saarenmaalle rakennetaan laituri, johon voi kiinnittyä suurikin alus.

Johtaja Heikki Nissinen Helsingin Satamasta pitää väylämaksujen merkitystä risteilijöille erittäin suurena. Hänen mukaansa täällä väylämaksut ovat kolminkertaisia halvimpiin vaihtoehtoihin verrattuna.

Nissisen mukaan risteilyjen hinnat ovat pudonneet kilpailun kiristymisen myötä ja samalla varustamot ovat tulleet entistä kustannustietoisemmiksi.

– Me ja laivameklarit olemme saaneet palautetta kalleudesta. Eräät varustamot eivät käy enää ollenkaan Helsingissä.

Ministeriölläkaksi mallia

Liikenne- ja viestintäministeriön väylämaksutyöryhmän ajatuksena on, että väylämaksujen kokonaiskertymä pysyisi nykyisellään. Käytännössä pienet risteilijät, eli valtaosa Helsingissä piipahtavista aluksista, maksaisivat suurten saamat alennukset.

Ylitarkastaja Tuomo Suvannon mukaan väylämaksun mahdollisella kaksinkertaistumisella ei ole merkitystä muutaman kymmenen matkustajan huvipurrelle.

Sen sijaan tuhansien matkustajien aluksille väylämaksulla on merkitystä. Niistä tulevat myös turistivirrat.

Työryhmä tarjoaa kahta vaihtoehtoista mallia väylämaksujen rakenneuudistuksen toteuttamiseksi.

Ensimmäisessä mallissa risteilyalusten väylämaksuille tulisi katto, joka olisi runsaat 109 000 euroa. Samalla väylämaksualennus pudotettaisiin nykyisestä 85 prosentista 77,5 prosenttiin.

Toisessa vaihtoehdossa väylämaksu olisi matkustajakohtainen, hieman yli 15 euroa matkustajapaikkaa kohti.

Nissinen pitää matkustajapohjaista mallia vaihtoehdoista parempana. Hänen mukaansa varustamot ja laivameklarit ovat asiasta samaa mieltä.

Väylämaksun määräytymistä jääluokan ja nettovetoisuuden perusteella Nissinen pitää liian monimutkaisena.

Varustamoissa ihmetellään, miksi väylämaksuja pitää maksaa jääluokituksen perusteella, kun Itämeri ei ole edes jäässä alusten käydessä täällä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    9. 9

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    10. 10

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    5. 5

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    6. 6

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää