Valikko

Ranskan lehtitaivaan tähti löysi yksilön

Ranskalaislehti Psychologies on kallis eikä tarjoa julkkisjuoruja, mutta sen levikki ja mainostulot paisuvat hurjaa vauhtia

Ranskan aikakauslehtimarkkinoiden viime vuosien suurin menestystarina on Psychologies-lehti. Seitsemän vuotta sitten pienehkön lukijakunnan aikakauslehti käsitteli ihmismielen saloja asialliseen tyyliin ja oli kuihtua kilpailussa.

Perustamisvuonna 1970 vallinnut yhteisöllisyys oli vaihtunut vahvaan yksilöllisyyteen. Ranskalaiset – pääasiassa naiset – halusivat lukea aikakauslehtiä, jotka antaisivat heille ideoita omaan fyysiseen ja henkiseen kehittymiseen.

– Mutta ei vaativaan tyyliin eikä määräyksiä ladellen, lehden kustantaja Arnaud de Saint-Simon muistutti Helsingissä Aikakauslehtien liiton kevätseminaarissa.

Psychologies onnistui löytämään oikean sävyn keskustelussa lukijoittensa kanssa: lehti tarjoaa virikkeitä ja vaihtoehtoja itsensä kehittämisestä kiinnostuneille lukijoille. Silti se kunnioittaa näiden kykyä tehdä itse omaa elämäänsä koskevat päätökset.

Toinen menestyksen tekijä on asialinja, josta lehti on pitänyt kiinni. Kirjoitustyyli ja ulkoasu ovat kuitenkin muuttuneet vahvasti, ja lehden kansikuvajutussa saattaa esiintyä julkisuuden henkilö.

– Olemme saaneet haastatteluja ranskalaistaiteilijoilta, jotka eivät juuri haastatteluja anna, de Saint-Simon kehaisee omiaan ja käyttää esimerkkinä artikkelia näyttelijä Isabelle Adjanista.

Ero naistenlehtihaastatteluihin on, että julkisuuden henkilöt kertovat valinnoistaan, arvoistaan ja toiveistaan. Avioeroista tai uusista kumppaneista Psychologien toimittajat eivät utele.

Levikki- ja mainostulojen kehitys saa kustantajan hykertelemään. Aikakauslehdistä enää vain Marie Claire on Psychologiesia suurempi huolimatta siitä, että lehti on kaksi kertaa kalliimpi kuin useimmat muut.

– Lehtemme maksaa neljä euroa. Nyt monet lehtilanseeraukset tehdään yhden ja kahden euron hintatarjouksilla, de Saint-Simon sanoo.

Psychologiesin mainostulot ovat seitsemässä vuodessa kymmenkertaistuneet. Lehden mainostajakunta on selvästi laajempi kuin yleensä ranskalaisissa naistenlehdissä.

Menestys on innostanut lehden brändilaajennuksiin. Psychologiesilla on suosittu verkkolehti ja paperilehdestä tehdään kahdesti vuodessa erikoisnumero. Lisäksi sen nimellä myydään kirjoja ja esitetään viikoittain television keskusteluohjelmaa.

Perusteilla on lukijakerho. Kaksi viikkoa sitten lehdestä ilmestyi ensimmäinen A5-kokoinen rinnakkaislehti, jolla tavoitellaan erityisesti nuoria naislukijoita.

– Uusi lehtikoko mahdollistaa jopa kolmanneksen levikkikasvun, de Saint-Simon uskoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    2. 2

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    3. 3

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    4. 4

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    5. 5

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    6. 6

      Kommentti: Kansanedustajat, kauppa päättää valikoimansa itse

    7. 7

      Honkarakenteen hallitus torjuu venäläisyhtiö Sisteman ostotarjouksen

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      EKP torjui Monte dei Paschin pyynnön – pelastusoperaatio askeleen lähempänä

    10. 10

      Takoma varoittaa konkurssiriskistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    6. 6

      Konsultit alkavat valmentaa työttömiä ennen te-keskusten haastatteluja – palkkio riippuu tuloksesta

    7. 7

      ”Ikänsä kunniallisesti työtä tehneet kokevat tämän nöyryyttävänä” – kiistelty eläkealoite eduskuntaan

    8. 8

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    9. 9

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    10. 10

      Betoniala: Hauraaksi jäänyt betoni jakautuu kahteen ryhmään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    9. 9

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    10. 10

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    11. Näytä lisää