Ranskan lehtitaivaan tähti löysi yksilön

Ranskalaislehti Psychologies on kallis eikä tarjoa julkkisjuoruja, mutta sen levikki ja mainostulot paisuvat hurjaa vauhtia

Ranskan aikakauslehtimarkkinoiden viime vuosien suurin menestystarina on Psychologies-lehti. Seitsemän vuotta sitten pienehkön lukijakunnan aikakauslehti käsitteli ihmismielen saloja asialliseen tyyliin ja oli kuihtua kilpailussa.

Perustamisvuonna 1970 vallinnut yhteisöllisyys oli vaihtunut vahvaan yksilöllisyyteen. Ranskalaiset – pääasiassa naiset – halusivat lukea aikakauslehtiä, jotka antaisivat heille ideoita omaan fyysiseen ja henkiseen kehittymiseen.

– Mutta ei vaativaan tyyliin eikä määräyksiä ladellen, lehden kustantaja Arnaud de Saint-Simon muistutti Helsingissä Aikakauslehtien liiton kevätseminaarissa.

Psychologies onnistui löytämään oikean sävyn keskustelussa lukijoittensa kanssa: lehti tarjoaa virikkeitä ja vaihtoehtoja itsensä kehittämisestä kiinnostuneille lukijoille. Silti se kunnioittaa näiden kykyä tehdä itse omaa elämäänsä koskevat päätökset.

Toinen menestyksen tekijä on asialinja, josta lehti on pitänyt kiinni. Kirjoitustyyli ja ulkoasu ovat kuitenkin muuttuneet vahvasti, ja lehden kansikuvajutussa saattaa esiintyä julkisuuden henkilö.

– Olemme saaneet haastatteluja ranskalaistaiteilijoilta, jotka eivät juuri haastatteluja anna, de Saint-Simon kehaisee omiaan ja käyttää esimerkkinä artikkelia näyttelijä Isabelle Adjanista.

Ero naistenlehtihaastatteluihin on, että julkisuuden henkilöt kertovat valinnoistaan, arvoistaan ja toiveistaan. Avioeroista tai uusista kumppaneista Psychologien toimittajat eivät utele.

Levikki- ja mainostulojen kehitys saa kustantajan hykertelemään. Aikakauslehdistä enää vain Marie Claire on Psychologiesia suurempi huolimatta siitä, että lehti on kaksi kertaa kalliimpi kuin useimmat muut.

– Lehtemme maksaa neljä euroa. Nyt monet lehtilanseeraukset tehdään yhden ja kahden euron hintatarjouksilla, de Saint-Simon sanoo.

Psychologiesin mainostulot ovat seitsemässä vuodessa kymmenkertaistuneet. Lehden mainostajakunta on selvästi laajempi kuin yleensä ranskalaisissa naistenlehdissä.

Menestys on innostanut lehden brändilaajennuksiin. Psychologiesilla on suosittu verkkolehti ja paperilehdestä tehdään kahdesti vuodessa erikoisnumero. Lisäksi sen nimellä myydään kirjoja ja esitetään viikoittain television keskusteluohjelmaa.

Perusteilla on lukijakerho. Kaksi viikkoa sitten lehdestä ilmestyi ensimmäinen A5-kokoinen rinnakkaislehti, jolla tavoitellaan erityisesti nuoria naislukijoita.

– Uusi lehtikoko mahdollistaa jopa kolmanneksen levikkikasvun, de Saint-Simon uskoo.

Kommentit

    Näytä lisää