Motoristikoulutus työllistääkeväisin autokouluja

Myös nuoruusvuosienharrastuksestauudelleen innostuneetmotoristit hakevatautokouluista uutta oppia

Kevät on autokouluille sesonkiaikaa. Ovelle kolkuttelevat ajokortti-ikää lähestyvät nuoret, ajokorttipaketin yo-lahjaksi saaneet sekä etenkin moottoripyöräkorttia mielivät.

Muutamissa autokouluissa joudutaankin lähiviikkoina tasapainoilemaan opetusresurssien riittävyyden kanssa, sillä myös Autokoululiiton lanseeraama Motopassi-kurssipaketti sitoo voimavaroja. Lähinnä pitkän ajotauon pitäneille motoristeille tarkoitettua käsittely- ja ajokoulutusta sisältävä kurssi on nostettu parinsadan autokoulun ohjelmaan, ja opettajien pikakurssitus pyörii jo täysillä.

– Lisärekrytointeihin ei kuitenkaan ole lähdetty, sillä moottoripyöräilijöiden koulutussesonki on vuosittain varsin lyhyt. Kursseille tullaan hieman ennen ajokauden alkua, toteaa Autokoululiiton puheenjohtaja Seppo Asikainen.

Asikainen itse on tyytyväinen kurssipaketin herättämään kiinnostukseen, vaikka varsinaista ryntäystä se ei olekaan vielä nostattanut. Vanhasta harrastuksestaan uudelleen lämmenneet keski-ikäiset moottoripyöräilijät ovat olleet liikenteessä selkeästi kasvava riski. Iso ja ärhäkkä moottoripyörä on kokemattomalle kuljettajalle vaikea käsiteltävä, ja tämä näkyy erityisesti ääritilanteissa.

Samaa kertovat myös tilastot, jotka ovat synkistyneet samaa vauhtia moottoripyöräkaupan vilkastumisen kanssa.

Esimerkiksi viime vuonna tieliikenteessä menehtyneistä runsaasta kahdestakymmenestä motoristista vain muutaman kortti oli tuore ja ajotaito juuri päivitetty.

– Motopassin saama vastaanotto kertoo siitä, että viisikymppiset ja moottoripyöristä uudelleen innostuneet harrastajat tuntuvat onneksi itsekin tiedostavan puutteet ajotaidossaan. Aiemmin koulutusta oli toisaalta myös vaikeampi löytää, Asikainen sanoo.

Autokouluyrittäjien tulevaisuuden murheet liittyvät EU:ssa valmisteilla olevaan ajokorttidirektiivin muutokseen. Vuonna 2009–2009 voimaan tulevan uudistuksen jälkeen kuorma-autokoulutusta annettaisiin vain ammattiopetuksena. Samalla kuorma-autokortin saajien ikäraja nousisi 21 vuoteen.

Asikaisen mukaan direktiivi tietäisi Suomessa paluuta vanhaan, vuonna 1972 purettuun järjestelmään, joka sitoi kuorma-autokortin ammatinharjoittamiseen.

Suomi on vastustanut uudistusta, mutta on rintamassa vielä yksin.

– Kuskipulasta jo nyt kärsiville kuljetusalan yrityksille tämä on aikanaan kova isku ja vaikeuttaa entisestään esimerkiksi kesätyöntekijöiden rekrytoimista. Myös armeija liikkuu käytännössä varusmieskuljettajien voimalla, Asikainen muistuttaa.

Kuorma-autokortin suosio on ollut jo pitkään aikaa hiipuva, mutta pahin kuoppa on Asikaisen mukaan jo ohitettu. Nyt edessä voi olla uusi pudotus, kun autokoulujen omakin kiinnostus koulutuksen tarjontaan lopahtaa.

– Kalustoinvestoinnit tämä ainakin panee jäihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    2. 2

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Venäläiset ovat ”taloustilanteen passiivisia panttivankeja”

    5. 5

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    10. 10

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    6. 6

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Kulta on kallistunut selvästi – sijoittajat pelkäävät osakkeiden olevan vaarallisen kalliita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää