Valikko

Motoristikoulutus työllistääkeväisin autokouluja

Myös nuoruusvuosienharrastuksestauudelleen innostuneetmotoristit hakevatautokouluista uutta oppia

Kevät on autokouluille sesonkiaikaa. Ovelle kolkuttelevat ajokortti-ikää lähestyvät nuoret, ajokorttipaketin yo-lahjaksi saaneet sekä etenkin moottoripyöräkorttia mielivät.

Muutamissa autokouluissa joudutaankin lähiviikkoina tasapainoilemaan opetusresurssien riittävyyden kanssa, sillä myös Autokoululiiton lanseeraama Motopassi-kurssipaketti sitoo voimavaroja. Lähinnä pitkän ajotauon pitäneille motoristeille tarkoitettua käsittely- ja ajokoulutusta sisältävä kurssi on nostettu parinsadan autokoulun ohjelmaan, ja opettajien pikakurssitus pyörii jo täysillä.

– Lisärekrytointeihin ei kuitenkaan ole lähdetty, sillä moottoripyöräilijöiden koulutussesonki on vuosittain varsin lyhyt. Kursseille tullaan hieman ennen ajokauden alkua, toteaa Autokoululiiton puheenjohtaja Seppo Asikainen.

Asikainen itse on tyytyväinen kurssipaketin herättämään kiinnostukseen, vaikka varsinaista ryntäystä se ei olekaan vielä nostattanut. Vanhasta harrastuksestaan uudelleen lämmenneet keski-ikäiset moottoripyöräilijät ovat olleet liikenteessä selkeästi kasvava riski. Iso ja ärhäkkä moottoripyörä on kokemattomalle kuljettajalle vaikea käsiteltävä, ja tämä näkyy erityisesti ääritilanteissa.

Samaa kertovat myös tilastot, jotka ovat synkistyneet samaa vauhtia moottoripyöräkaupan vilkastumisen kanssa.

Esimerkiksi viime vuonna tieliikenteessä menehtyneistä runsaasta kahdestakymmenestä motoristista vain muutaman kortti oli tuore ja ajotaito juuri päivitetty.

– Motopassin saama vastaanotto kertoo siitä, että viisikymppiset ja moottoripyöristä uudelleen innostuneet harrastajat tuntuvat onneksi itsekin tiedostavan puutteet ajotaidossaan. Aiemmin koulutusta oli toisaalta myös vaikeampi löytää, Asikainen sanoo.

Autokouluyrittäjien tulevaisuuden murheet liittyvät EU:ssa valmisteilla olevaan ajokorttidirektiivin muutokseen. Vuonna 2009–2009 voimaan tulevan uudistuksen jälkeen kuorma-autokoulutusta annettaisiin vain ammattiopetuksena. Samalla kuorma-autokortin saajien ikäraja nousisi 21 vuoteen.

Asikaisen mukaan direktiivi tietäisi Suomessa paluuta vanhaan, vuonna 1972 purettuun järjestelmään, joka sitoi kuorma-autokortin ammatinharjoittamiseen.

Suomi on vastustanut uudistusta, mutta on rintamassa vielä yksin.

– Kuskipulasta jo nyt kärsiville kuljetusalan yrityksille tämä on aikanaan kova isku ja vaikeuttaa entisestään esimerkiksi kesätyöntekijöiden rekrytoimista. Myös armeija liikkuu käytännössä varusmieskuljettajien voimalla, Asikainen muistuttaa.

Kuorma-autokortin suosio on ollut jo pitkään aikaa hiipuva, mutta pahin kuoppa on Asikaisen mukaan jo ohitettu. Nyt edessä voi olla uusi pudotus, kun autokoulujen omakin kiinnostus koulutuksen tarjontaan lopahtaa.

– Kalustoinvestoinnit tämä ainakin panee jäihin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    3. 3

      Kuluttaja: Lastentarvikkeissa sama hinta joka kaupassa – missä kilpailu?

    4. 4

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    5. 5

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    6. 6

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    7. 7

      Nokia-brändi palaa älypuhelimiin – ”Asiakkaat tulevat ja halaavat”

    8. 8

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    9. 9

      Yle: Anttilan lahjakortteja yhä ulkona 800 000 eurolla – vielä ehdit velkoa

    10. 10

      Nokia-brändiä jatkavassa HMD:ssä vankkaa Nokia-taustaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    5. 5

      Kaksi yllättäjää – mitä tapahtui kananmunille ja jauhelihalle?

    6. 6

      Yhä useampi on tänään töissä ”Linnan juhlien alkaessa kauppa saattaa hiljetä”

    7. 7

      Yle: Ruotsalainen kauppa on rekisteröinyt Kodin1.com-osoitteen

    8. 8

      EU-komissio: Facebook, Twitter ja Google karsivat vihapuhetta liian hitaasti

    9. 9

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    10. 10

      WSJ: IBM:n Romettystä tulee Trumpin neuvonantaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää