Valikko

Ruokabrändit pihtaavatmainontaansa

Auto- jamatkailumainontapaikkasivatalkuvuonnavaisun elintarvike-mainonnanaukkoa

Mainosvuoden ensimmäinen kolmannes päättyi valoisissa merkeissä. Mainostajat ostivat tammi–huhtikuussa mediatilaa noin 337 miljoonalla eurolla. Siinä on kasvua liki viisi prosenttia viime vuoden alkukuukausiin verrattuna. Tuolloinkin mediamainonta oli jo kasvuvaiheessa, mutta selvästi varovaisemmin, osoittavat TNS Gallupin tilastot.

Televisiomainonta kirjasi lähes 11 prosentin kasvun viime kuussa. Suoritus on erinomainen, sillä erityisesti televisio on joutunut paikkaamaan elintarvikealan niukan mainostuslinjan menetyksiä.

Elintarvikemainonnan koko kevään jatkuneet nipistykset ovat vähetäneet television mainostuloja alkuvuoden aikana lähes kaksi miljoonaa euroa. Kaikkiaan elintarvikkeiden mainontaan on alkuvuonna ostettu mediatilaa arviolta 27 miljoonalla eurolla.

Varmimmat kasvun takaajat medioille ovat olleet autokauppa sekä matkailu ja liikenne, jotka molemmat kuuluvat suurimpiin mainostajaryhmiin.

Verkkomainonta on ollut koko alkuvuoden mainostajien suosiossa. Huhtikuussa verkkomainonnan kasvuprosentti rymisti jo yli 40:n.

Samanaikaisesti mainostajia parin viime vuoden ajan puoleensa vetänyt radio on menettänyt lumovoimaansa. Alkuvuoden aikana radio on kirjannut kasvua mainostuloissaan ainoastaan tammikuussa.

Työpaikkailmoittelu sai huhtikuussa ilmaa siipiensä alle. 12,7 prosentin kasvu rekrytointi-ilmoittelussa nosti ensimmäisen neljänneksen niukin naukin kasvun puolelle. Hyvin sujunut huhtikuu lämmitti erityisesti sanomalehtiä, jotka kirjasivat viime kuulle yli seitsemän prosentin kasvun mainostuloihinsa.

Hurjinta mainosmylläkkää ovat pitäneet telepalvelut. Tammi–huhtikuussa niiden mainonta kasvoi 50 prosenttia ja yksin huhtikuussa 90 prosenttia viime vuoden vastaavista ajanjaksoista.

Teleala hallitsikin huhtikuun suurimpien kampanjoitten listaa, jolla olivat Elisan ja Radiolinjan yhdistymistä mainostanut yrityskuvakampanja, saman konsernin Kolumbus-liittymän kampanja ja kilpailijoilta DNA:n sunnuntaiedut -kampanja sekä Soneran laajakaistakampanja.

Viiden joukkoon mahtui myös Hondan autokampanja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    5. 5

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    8. 8

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    9. 9

      Taliseteli aiheutti kohun Britanniassa – keskuspankki ”suhtautuu huoleen erittäin vakavasti”

    10. 10

      Kiinassa rakennetaan aidon kokoinen Titanic-kopio

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    3. 3

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    4. 4

      Kemijärven sillan ja Turun sairaalan betoniongelman syy selvisi: liikaa ilmaa

    5. 5

      Nämä Siwat ja Valintatalot muuttuvat K-marketeiksi tammikuussa – katso koko lista

    6. 6

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    9. 9

      Neljä suurkaupunkia aikoo kieltää dieselautot

    10. 10

      Koeaika on pian yhä pidempi – ”Pitäisi sanoa selkeästi, mikä meni pieleen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    2. 2

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    6. 6

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    7. 7

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    8. 8

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    9. 9

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    10. 10

      Miten saa mukavan paikan lentokoneeseen? 7 keinoa

    11. Näytä lisää