Matkalla urheilijoiden sydämiin

OululainenteknologiayhtiöFRWD keksiextreme-urheilijatuutuustuotteensamarkkinointi-lähettiläiksi

Tuoreella oululaisyrityksellä FRWD:llä on suuret suunnitelmat. Muutamassa vuodessa sen keksinnön pitäisi löytää tiensä urheilijoiden sydämiin – tai paremminkin käsivarteen – niin Suomessa kuin ulkomailla.

Pienellä budjetilla toimiva yhtiö on hakenut markkinoinnissaan tuotteelle puhemiehiä extreme-lajien parista.

Teknologiayhtiön keksintö ja tuote on uudenlainen urheilusuorituksen tallentaja. Se on kännykänkokoinen laite, jonka urheilija tai kuntoilija laittaa käsivarteensa.

Tallennin nauhoittaa gps-satelliittipaikantimen, sykemittarin ja ilmanpainemittarin avulla liikkujan reitin, nopeuden, matkan, korkeuserot ja sykkeen. Suorituksen jälkeen tietokoneohjelma kertoo, mitä tuli tehtyä, millä teholla, missä meni hyvin ja missä oli vaikeaa.

Markkinoilla yhtiö on ollut vasta viitisen kuukautta, mutta työtä perustajat ovat tehneet keksinnön kanssa jo monta vuotta.

Toimitusjohtaja Ilkka Limman, 33, mukaan aivan alkuvaiheessa piti ratkaista, mitä keksinnölle pitäisi tehdä. Myydäkö se jollekin laitevalmistajalle vai ryhtyäkö rakentamaan omaa tuotetta?

– Kävimme monen kokeneen ammattilaisen kanssa läpi asiaa. Helposti tulee ajatus, että nyt etsitään keksinnölle sopivaa kotia. Näimme tuotteen kuitenkin niin ainutlaatuiseksi, että halusimme kehittää sitä itse.

Perustajajäsenet alkoivat koota ympärilleen kontaktiverkkoa, joka linjaisi toimintatapoja. Ja kun Oulussa ollaan, tarjolla on maailmanluokan osaajia. Urheilutallentimesta innostuivat muun muassa Nokian päädesignereihin kuuluva Jarmo Lehtonen ja tuotekehitysjohtaja Toivo Vilmi sekä sykelaitevalmistaja Polarin kansainvälistäjä Markku Tapio.

Kontaktiverkon kokemus näkyy nyt myös yhtiön omistuksessa ja kuuluu hallituksessa.

– Ensimmäinen laite oli insinööri-designilla tehty musta laatikko. Siinä vaiheessa kävimme syvällisen keskustelun omasta brändistämme. Mikä on perusviestimme ja millainen muoto laitteella pitää olla, mitkä ovat värit ja mitä tunteita laitteen pitää herättää, miten sen pitää kolahtaa pöydälle? Limma kuvailee.

Brändiin sopivaa näkyvyyttä yhtiö on hakenut varsinkin extreme-lajeista: laskuvarjohypyistä, maastopyöräilystä, seikkailu-urheilusta. Siis lajeista, joissa sydän on moottori, kuten Ilkka Limma sanoo. FRWD on mennyt mukaan urheilutapahtumiin: esimerkiksi massahiihdoissa kymmenet osallistujat ovat päässeet kokeilemaan laitetta ja purkamaan suoritustaan tietokoneella.

Julkisuus auttaa herättämään kuluttajaryhmien mielipidejohtajat ja houkuttelee heitä laitteen käyttäjiksi. Kun tuote on alan piireissä tuttu, sitä voi alkaa markkinoida laajemmille kuluttajaryhmille. Milloin FRWD-tallentimesta tulee massatuote, Limma ei suostu arvioimaan.

Vientimarkkinoitakin yhtiö jo tutkailee. Jonkinlainen lottovoitto tietoisuuden lisäämisessä on kansainvälinen Brand New Award -palkinto, jonka yhtiö käy heinäkuussa pokkaamassa Münchenin Ispo-urheilumessuilla.

– Tämä on meille älyttömän tärkeä juttu, sanoo Limma.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    2. 2

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    3. 3

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    4. 4

      ”Aivan uutta tietoa” – Helsinki-Tallinna -tunnelin selvityksen ”tulokset lupaavia”

    5. 5

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    6. 6

      Turvapaikanhakijoiden määrät laskevat – jo satoja työpaikkoja kadonnut

    7. 7

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      ”Ruuhka on aiheuttanut kohtuutonta haittaa” – Kela palkkaa lisää työntekijöitä

    10. 10

      Saksassa lasketaan jo EKP:n jättielvytyksen tappioita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Lähteet: Trumpin päästrategi Bannon tapasi Saksan suurlähettilään – viesti EU:lle oli kylmäävä

    4. 4

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    5. 5

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    6. 6

      ”Ruoka mätänee pelloille” – vakava varoitus Brexitistä

    7. 7

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    8. 8

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    9. 9

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    2. 2

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    3. 3

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    4. 4

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    5. 5

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    6. 6

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää