Valikko

Matkalla urheilijoiden sydämiin

OululainenteknologiayhtiöFRWD keksiextreme-urheilijatuutuustuotteensamarkkinointi-lähettiläiksi

Tuoreella oululaisyrityksellä FRWD:llä on suuret suunnitelmat. Muutamassa vuodessa sen keksinnön pitäisi löytää tiensä urheilijoiden sydämiin – tai paremminkin käsivarteen – niin Suomessa kuin ulkomailla.

Pienellä budjetilla toimiva yhtiö on hakenut markkinoinnissaan tuotteelle puhemiehiä extreme-lajien parista.

Teknologiayhtiön keksintö ja tuote on uudenlainen urheilusuorituksen tallentaja. Se on kännykänkokoinen laite, jonka urheilija tai kuntoilija laittaa käsivarteensa.

Tallennin nauhoittaa gps-satelliittipaikantimen, sykemittarin ja ilmanpainemittarin avulla liikkujan reitin, nopeuden, matkan, korkeuserot ja sykkeen. Suorituksen jälkeen tietokoneohjelma kertoo, mitä tuli tehtyä, millä teholla, missä meni hyvin ja missä oli vaikeaa.

Markkinoilla yhtiö on ollut vasta viitisen kuukautta, mutta työtä perustajat ovat tehneet keksinnön kanssa jo monta vuotta.

Toimitusjohtaja Ilkka Limman, 33, mukaan aivan alkuvaiheessa piti ratkaista, mitä keksinnölle pitäisi tehdä. Myydäkö se jollekin laitevalmistajalle vai ryhtyäkö rakentamaan omaa tuotetta?

– Kävimme monen kokeneen ammattilaisen kanssa läpi asiaa. Helposti tulee ajatus, että nyt etsitään keksinnölle sopivaa kotia. Näimme tuotteen kuitenkin niin ainutlaatuiseksi, että halusimme kehittää sitä itse.

Perustajajäsenet alkoivat koota ympärilleen kontaktiverkkoa, joka linjaisi toimintatapoja. Ja kun Oulussa ollaan, tarjolla on maailmanluokan osaajia. Urheilutallentimesta innostuivat muun muassa Nokian päädesignereihin kuuluva Jarmo Lehtonen ja tuotekehitysjohtaja Toivo Vilmi sekä sykelaitevalmistaja Polarin kansainvälistäjä Markku Tapio.

Kontaktiverkon kokemus näkyy nyt myös yhtiön omistuksessa ja kuuluu hallituksessa.

– Ensimmäinen laite oli insinööri-designilla tehty musta laatikko. Siinä vaiheessa kävimme syvällisen keskustelun omasta brändistämme. Mikä on perusviestimme ja millainen muoto laitteella pitää olla, mitkä ovat värit ja mitä tunteita laitteen pitää herättää, miten sen pitää kolahtaa pöydälle? Limma kuvailee.

Brändiin sopivaa näkyvyyttä yhtiö on hakenut varsinkin extreme-lajeista: laskuvarjohypyistä, maastopyöräilystä, seikkailu-urheilusta. Siis lajeista, joissa sydän on moottori, kuten Ilkka Limma sanoo. FRWD on mennyt mukaan urheilutapahtumiin: esimerkiksi massahiihdoissa kymmenet osallistujat ovat päässeet kokeilemaan laitetta ja purkamaan suoritustaan tietokoneella.

Julkisuus auttaa herättämään kuluttajaryhmien mielipidejohtajat ja houkuttelee heitä laitteen käyttäjiksi. Kun tuote on alan piireissä tuttu, sitä voi alkaa markkinoida laajemmille kuluttajaryhmille. Milloin FRWD-tallentimesta tulee massatuote, Limma ei suostu arvioimaan.

Vientimarkkinoitakin yhtiö jo tutkailee. Jonkinlainen lottovoitto tietoisuuden lisäämisessä on kansainvälinen Brand New Award -palkinto, jonka yhtiö käy heinäkuussa pokkaamassa Münchenin Ispo-urheilumessuilla.

– Tämä on meille älyttömän tärkeä juttu, sanoo Limma.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    2. 2

      Lehti: Hatchimals-hulluus iski - kirjailija osti hittileluja 20 000 dollarilla

    3. 3

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    4. 4

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    5. 5

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    6. 6

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    7. 7

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    8. 8

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    9. 9

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Näkökulma: Liian kallis asuminen jakaa sukupolvet voittajiin ja häviäjiin

    3. 3

      KL: Talvivaaran osake liikkuu taas

    4. 4

      Nolottaako tinkiminen? ”Syytä anoppia” ja 5 muuta vinkkiä alennuksen saamiseksi

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      1200 euroa, 170 euroa, 132 euroa – näin paljon 1000 euroa olisi poikinut muualla kuin tilillä

    7. 7

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    8. 8

      Kaasuputki Venäjältä Saksaan kuumentaa tunteita – Merkelin hallituksen toimia ihmetellään

    9. 9

      TS: Olkiluodon avaus saattaa taas viivästyä

    10. 10

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    6. 6

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    7. 7

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    8. 8

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    9. 9

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    10. 10

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    11. Näytä lisää