Elintarviketeollisuuden haasteet

Elintarviketeollisuuden ja kaupan kansainvälistyminen on nopeutunut viime vuosina kaikkialla maailmassa. Lähialueillamme tapahtuvan kehityksen lisäksi elintarviketeollisuuden ja kaupan globaali kehitys vaikuttavat Suomen elintarviketeollisuuden toimintamahdollisuuksiin monin eri tavoin tulevina vuosina. Elintarviketeollisuuden rakenne kehittyy yritysostojen ja erilaisten yhteenliittymien kautta nopeaa vauhtia. Kaupan ketjujen kasvu omalta osaltaan edellyttää myös kasvua teollisuudelta. On arvioitu, että elintarvikealan yrityksistä noin 25 toimii tulevaisuudessa globaalisti.

Kansainvälistymisen vetureina elintarvikealalla ovat muutamat ylikansalliset monialayritykset. Kilpailun kiristyessä yhä globalisoituvilla markkinoilla nämä yritykset ohjaavat kehitystä sekä päivittäistavarakaupassa että elintarviketeollisuudessa. Suuret kaupan ketjut keskittyvät edelleen ja valitsevat kumppanikseen suuria tavarantoimittajia. Kun ketjujen kansainvälinen liittoutuminen lisääntyy, vain parhaat tavarantoimittajat pääsevät ketjutoimittajiksi. Sopimukset tavarantoimittajien ja kaupan välillä samoin kuin hintapäätökset halutaan myös kansainvälistää. Myös kaupan omien tuotemerkkien (private-label) osuus on kasvussa joten hyllytilaa ei kovin monille tavarantoimittajille riitä. Ne tavarantoimittajat, joilla ei ole mahdollisuutta päästä suurten ketjujen tavarantoimittajiksi tyytyvät myymään tuotteita pienemmille valikoiduille ostajaryhmille.

Sähköinen liiketoiminta kehittyy nopeasti parantaen ruokaketjun tehokkuutta ja tuottavuutta. Elintarvikkeiden jäljitettävyys tulee olemaan avainasemassa tulevaisuudessa. RFID-pohjaisten tunnisteiden käyttöönotto tuo täysin uusia ulottuvuuksia logistisiin ratkaisuihin. Etätunnisteilla pystytään valvomaan tuotteiden kulkua läpi koko logistisen ketjun ja parantamaan varastojen hallintaa. Esimerkiksi amerikkalainen Wal-Mart tulee vaatimaan vuoden 2005 alusta sadalta suurimmalta yhdysvaltalaiselta tavarantoimittajaltaan tuotteiden varustamisen RFID-tunnisteilla. Suurimpia esteitä tällä hetkellä ovat etätunnisteiden korkeat hinnat, mutta niiden yleistyttyä myös yksikköhinnat laskevat. Vuoden 2006 loppuun mennessä etätunnistimet tulevat olemaan kaikissa Yhdysvalloissa myytävissä elintarvikkeissa.

Kauppa ja elintarviketeollisuus ovat myös Suomessa pyrkineet viime vuosina kohdistamaan ECR-pohjaiseen (Efficient Consumer Response) koko toimintaketjun hallintaan, jossa pyritään yhdistämään sekä informaatio että tavara ja palveluvirrat. Kehittämistavoitteina ovat asiakaslähtöisyys, tuotteiden hyvä saatavuus, toimitusprosessien nopea läpimeno ja yhdessä saavutettu kustannusetu. Logistiikalla ja etenkin tiedon hallinnalla on keskeinen merkitys yrityksen kilpailukyvyn määrittäjänä.

Kuluttajien merkitys nousee yhä suuremmaksi haasteeksi. Elintarvikkeiden valmistajien on oltava yhä enemmän tietoisia kuluttajien ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Myös pakkausten ulkonäkö on erittäin tärkeä sen lisäksi, että pakkauksesta tule käydä ilmi kaikki oleellinen tuoteinformaatio. Tulevaisuuden älypakkauksissa on tunnistetarrojen lisäksi erilaisia indikaattoreita, jotka välittömästi kertovat kuluttajille tuotteen mahdolliset valmistus- tai säilytysvirheet. Kuluttajille tarjottavan edullisen hinnan, saatavuuden, turvallisuuden ja valikoimaratkaisujen rinnalle nousevat yhä enemmän mielihyvän tuottaminen ja elämysten tarjonta. Megatrendeinä pidetään ruuan valmistuksen helppoutta, terveellisyyttä ja mielihyvää. Johtavat elintarvikevalmistajat suuntaavat yhä enemmän tutkimus- ja tuotekehitystään hyvinvointia ja terveyttä edistäviin elintarvikkeisiin ruuan makua ja nautintoa unohtamatta. Uusia innovaatioita on tultava jatkuvasti markkinoille.

Miten sitten suomalainen elintarviketeollisuus ja kauppa pärjäävät kiihtyvässä kilpailussa? Kuluttajia houkutellaan tänä päivänä yhä enemmän halvoilla hinnoilla. Kaupan eri ryhmittyvät kilpailevat tosiaan vastaan hintatarjouksin ja kaupan johto arvelee hintojen edelleen laskevan. Motivoiko kuluttajaa todellakin vain halpa hinta. Hintakilpailu ulkomaisia kauppaketjuja vastaan on vaikeaa, sillä ne ovat kustannustehokkuudeltaan ja volyymiltään eri luokkaa kuin kotimainen kauppa. Kun hintakilpailu vielä entisestään kovenee, niin täytyy vain ihmetellä, mistä riittää resursseja kansainvälisen kaupan ennakoimien megatrendien, terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintarvikkeiden, tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Ehkä hintamielikuvan sijaa tulisi asiakkaita lähestyä palvelulla ja laadukkailla tuotteilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    3. 3

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    4. 4

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    5. 5

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    6. 6

      Ruotsin valtio valittaa: Meille maksetaan liikaa veroja

    7. 7

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    8. 8

      Haluaisitko asuntolainan jopa 45 vuodeksi? Viranomainen varoittaa

    9. 9

      Googlen autoprojekti kompastui erikoiseen ongelmaan

    10. 10

      Goldman Sachs puhui Helsingin pörssin laskuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      ”Hienostunut rikollinen juoni” ABB:ssä: Talousvastaava vei 100 miljoonaa ja katosi

    3. 3

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    4. 4

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    5. 5

      Kommentti: Toisille pian 200 e/kk enemmän – Lindströmin eläketuki on epäreilu

    6. 6

      Näkökulma: Euron tuho voi alkaa – näin ajopuu-Suomen kohtalo ratkeaa

    7. 7

      10 hankalaa kysymystä työhaastatteluista – ja mitä niillä haetaan

    8. 8

      Kreikka tarvitsee taas rahaa – näin se vaikuttaa Suomeen

    9. 9

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    10. 10

      Donald Trumpin ”talvipalatsi” on huikean kallis eliittiklubi – katso hulppeat kuvat kartanosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    7. 7

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    8. 8

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    9. 9

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää