Altia selvittiKoskenkorvan arvon

Altian kruununjalokivi Koskenkorva-brändipaljastui tuoreessamittauksessa kymmenienmiljoonien eurojenarvoiseksi. Juomayhtiö näkee saumaa arvonkasvattamiseen vielätästäkin.

Alkoholiyhtiö Altian väkevien alkoholijuomien liiketoimintajohtaja Petteri Pietilä säästää uutisensa haastattelun loppuun ja raottaa silloinkin kitsaasti salaisuuden verhoa:

– Koskenkorva-brändin arvo on useita kymmeniä miljoonia euroja. Ja sitä voi vielä kasvattaa.

Epätarkkakin tieto kertoo olennaisen: arvobrändillä on asema, jota kannattaa puolustaa. Nyt teettämänsä mittauksen avulla altialaiset jopa tietävät hieman entistä paremmin, miten puolustautua.

– Yritykset kaipaavat erityisesti tietoa siitä, tekevätkö ne oikeita asioita brändiä rakentaessaan: onko markkinointirahat jaettu oikein brändisalkussa tai toimiiko lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteiden painotus tehokkaasti, markkinatutkimusyhtiö Consumer Compassin toimitusjohtaja Jaakko Ahonen kuvailee.

– Monet toimet on yrityksissä tehty intuitiolla. Nyt niistä saa mitattavaa tietoa.

Kehitysjohtaja Topi Jurvanen kertoo mittauksen tuottamista vastauksista:

– Tulosten avulla yritys pystyy esimerkiksi päättämään, onko brändissä voimaa vaikkapa kestää muita korkeampaa hintaa vai pitäisikö sen lähteä mukaan hintakilpailuun.

Koskenkorvan arvo mitattiin nyt ensi kertaa perin pohjin.

– Tietysti normaalissa liiketoiminnan seurannassa saamme paljon tietoa merkin tilanteesta. Brändin ajoittaisissa terveystarkastuksissa katsomme myynnin kehitystä, merkin tunnettuutta, uusien kokeilijoitten määrää ja merkin suosituimmuutta. Näistä tekijöistä saimme nyt tehdyllä mittauksella lisätietoa ja toisaalta vahvistusta aiemmalle käsityksellemme brändin tilasta Pietilä kertoo.

– Olemme saaneet mittauksesta aika hyvän kuvan kilpailutilanteestamme ja riskien lähteistä. Koskenkorva on kaikilla mittareilla yksi merkittävimmistä tuotemerkeistämme

Tavallisin kimmoke arvomittaukseen on merkin myynnin valmisteleminen. Petteri Pietilä vakuuttaa kuitenkin, ettei Koskenkorva ole kaupan.

– Nyt vain oli oikea aika tehdä lähtötasomittaus, hän sanoo viitaten tuontirajoitusten ja verotuksen muutoksiin sekä Viron EU-jäsenyyteen.

– Kirkkaitten viinojen kategoriassa on kaksi brändiä, jotka painivat omassa sarjassaan, hän sanoo mainitsematta Koskenkorvaa ja Finlandia Vodkaa nimeltä.

Niistä vain Kossu on Altian ikioma. Finlandia Vodkasta suomalaiset omistavat enää viidenneksen. Kun alkoholijätti Brown-Forman toissa vuonna kasvatti osuuttaan brändiä hallinnoivasta Finlandia Vodka Worldwidesta, oli 35 prosentin omistussiivun myyntivoitossa liki kymmenen miljoonaa euroa tavaramerkin tuloutusta Altian omistajalle aiemmin maksetun lisäksi.

Altia aikoo jollain tavalla seurata Koskenkorva-brändin arvon muutoksia vuosittain.

– Uusia mahdollisuuksia haetaan koko ajan. Tosin lainsäätäjä asettaa tiukat rajat väkevän viinabrändin vahvistamiselle.

Mediatilaa Kossu on tänä keväänä kuitenkin saanut reippaasti. Se on varma mannekiini, kun viinanmyynnin muutoksista ja sen vaikutuksista on uutisoitu.

– Koskenkorva on tuoteryhmänsä esikuva hyvässä ja pahassa, Pietilä huokaa.

Ravintola on viinan media. Anniskelutiloissa brändi voi näkyä promootioina, drinkkilistoilla ja mainoksinakin. Eturivin paikka baarimestarin selän takana kirkkaasti valaistulla hyllyllä on tavoittelemisen arvoinen.

Suurilla kansainvälisillä pelureilla on altialaisten harmiksi varaa taipua ravintolaketjujen hurjimpaankin hintakilpailutukseen.

– Kilpailun vapautuminen on moninkertaistanut viinabrändien määrän. Hintakilpailu on ollut ainoa merkittävä kilpailukeino, Pietilä arvioi.

– Kauhuskenaario? Se on vielä rajumpi hintakilpailu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kauppojen aukiolot vapautettiin – näin kävi ABC-asemien markettimyynnin

    2. 2

      Finlaysonin ja Musti & Mirrin johtajat aloittivat Trump-boikotin – ”Ei tätä menoa voi enää hyväksyä”

    3. 3

      Kommentti: Perustuslaista viis – työnvälitystä yksityistetään nyt väkipakolla

    4. 4

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    5. 5

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    6. 6

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    7. 7

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    8. 8

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    9. 9

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    10. 10

      Bill Gates ehdottaa: Verotetaan robotteja – ”Mitä työtä robotti tuo?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    2. 2

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    3. 3

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    4. 4

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    5. 5

      Kelan käsittelyajat rikkovat lakia – ”Hyvin kriittisiä tilanteita näillä perheillä”

    6. 6

      Näin sijoittaa kuopiolainen, helsinkiläinen ja oululainen – katso, onko salkkusi kuin naapurilla

    7. 7

      Uusi ennätys: 37 936 lopettanutta yritystä

    8. 8

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    9. 9

      Mitä ihmettä? Yritysten ei pitänyt haastatella työttömiä, mutta haastattelijoita palkataan jo

    10. 10

      Verottaja töppäsi – liikkeellä aiheettomia karhukirjeitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää