Valikko

Altia selvittiKoskenkorvan arvon

Altian kruununjalokivi Koskenkorva-brändipaljastui tuoreessamittauksessa kymmenienmiljoonien eurojenarvoiseksi. Juomayhtiö näkee saumaa arvonkasvattamiseen vielätästäkin.

Alkoholiyhtiö Altian väkevien alkoholijuomien liiketoimintajohtaja Petteri Pietilä säästää uutisensa haastattelun loppuun ja raottaa silloinkin kitsaasti salaisuuden verhoa:

– Koskenkorva-brändin arvo on useita kymmeniä miljoonia euroja. Ja sitä voi vielä kasvattaa.

Epätarkkakin tieto kertoo olennaisen: arvobrändillä on asema, jota kannattaa puolustaa. Nyt teettämänsä mittauksen avulla altialaiset jopa tietävät hieman entistä paremmin, miten puolustautua.

– Yritykset kaipaavat erityisesti tietoa siitä, tekevätkö ne oikeita asioita brändiä rakentaessaan: onko markkinointirahat jaettu oikein brändisalkussa tai toimiiko lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteiden painotus tehokkaasti, markkinatutkimusyhtiö Consumer Compassin toimitusjohtaja Jaakko Ahonen kuvailee.

– Monet toimet on yrityksissä tehty intuitiolla. Nyt niistä saa mitattavaa tietoa.

Kehitysjohtaja Topi Jurvanen kertoo mittauksen tuottamista vastauksista:

– Tulosten avulla yritys pystyy esimerkiksi päättämään, onko brändissä voimaa vaikkapa kestää muita korkeampaa hintaa vai pitäisikö sen lähteä mukaan hintakilpailuun.

Koskenkorvan arvo mitattiin nyt ensi kertaa perin pohjin.

– Tietysti normaalissa liiketoiminnan seurannassa saamme paljon tietoa merkin tilanteesta. Brändin ajoittaisissa terveystarkastuksissa katsomme myynnin kehitystä, merkin tunnettuutta, uusien kokeilijoitten määrää ja merkin suosituimmuutta. Näistä tekijöistä saimme nyt tehdyllä mittauksella lisätietoa ja toisaalta vahvistusta aiemmalle käsityksellemme brändin tilasta Pietilä kertoo.

– Olemme saaneet mittauksesta aika hyvän kuvan kilpailutilanteestamme ja riskien lähteistä. Koskenkorva on kaikilla mittareilla yksi merkittävimmistä tuotemerkeistämme

Tavallisin kimmoke arvomittaukseen on merkin myynnin valmisteleminen. Petteri Pietilä vakuuttaa kuitenkin, ettei Koskenkorva ole kaupan.

– Nyt vain oli oikea aika tehdä lähtötasomittaus, hän sanoo viitaten tuontirajoitusten ja verotuksen muutoksiin sekä Viron EU-jäsenyyteen.

– Kirkkaitten viinojen kategoriassa on kaksi brändiä, jotka painivat omassa sarjassaan, hän sanoo mainitsematta Koskenkorvaa ja Finlandia Vodkaa nimeltä.

Niistä vain Kossu on Altian ikioma. Finlandia Vodkasta suomalaiset omistavat enää viidenneksen. Kun alkoholijätti Brown-Forman toissa vuonna kasvatti osuuttaan brändiä hallinnoivasta Finlandia Vodka Worldwidesta, oli 35 prosentin omistussiivun myyntivoitossa liki kymmenen miljoonaa euroa tavaramerkin tuloutusta Altian omistajalle aiemmin maksetun lisäksi.

Altia aikoo jollain tavalla seurata Koskenkorva-brändin arvon muutoksia vuosittain.

– Uusia mahdollisuuksia haetaan koko ajan. Tosin lainsäätäjä asettaa tiukat rajat väkevän viinabrändin vahvistamiselle.

Mediatilaa Kossu on tänä keväänä kuitenkin saanut reippaasti. Se on varma mannekiini, kun viinanmyynnin muutoksista ja sen vaikutuksista on uutisoitu.

– Koskenkorva on tuoteryhmänsä esikuva hyvässä ja pahassa, Pietilä huokaa.

Ravintola on viinan media. Anniskelutiloissa brändi voi näkyä promootioina, drinkkilistoilla ja mainoksinakin. Eturivin paikka baarimestarin selän takana kirkkaasti valaistulla hyllyllä on tavoittelemisen arvoinen.

Suurilla kansainvälisillä pelureilla on altialaisten harmiksi varaa taipua ravintolaketjujen hurjimpaankin hintakilpailutukseen.

– Kilpailun vapautuminen on moninkertaistanut viinabrändien määrän. Hintakilpailu on ollut ainoa merkittävä kilpailukeino, Pietilä arvioi.

– Kauhuskenaario? Se on vielä rajumpi hintakilpailu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Näin 3 ammattilaista sijoittaa rahansa – jännitystä, fanitusta ja varmoja kohteita

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    4. 4

      Coca-Cola saa uuden toimitusjohtajan – tehtävä selvä

    5. 5

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      Koulupakko 17- tai 18-vuotiaaksi? ”Meillä on kasvava joukko nuoria, joilla on heikot taidot lukutaidossa, matematiikassa ja luonnontieteissä”

    8. 8

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    9. 9

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    10. 10

      Konkurssin riskistä varoittanut Takoma romahti pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    2. 2

      Köyhimmille eläkeläisille 760 e/kk – Kela: Ei riitä

    3. 3

      Länsimetro valmis liikenteelle aikaisintaan huhtikuussa – Matinkylään yhteys kesäkuussa

    4. 4

      AKT:n Piirainen vastaa ahtaajakommentteihin: ”Liikemies Kakkonen heittää mielipiteitään faktoina”

    5. 5

      Kommentti: ”Työstä kieltäytyminen” ei tarkoita työstä kieltäytymistä

    6. 6

      Väitöskirja: Intialaisten työntekijöiden perään pitää katsoa

    7. 7

      Yhä useammalta työttömältä evätään tuet – ”Seuranta on tehostunut”

    8. 8

      S-ryhmä joutui myrskynsilmään – turkiskohussa kyse on neljästä tuotteesta

    9. 9

      XXL:n mainonta voi edetä korkeimpaan oikeuteen

    10. 10

      Luulitko Helsinkiä kalliiksi? Tämä vertailu todistaa toisin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Katso, mitä tapahtui asuntolainan hinnalle – ”Pankin vaihtajia on liikkeellä”

    4. 4

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    7. 7

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    11. Näytä lisää