Merenkulku elää vahvaa nousukautta

P&O Groupin Geoffrey Sterling: WTO:n neuvottelujen epäonnistuminen veisi pohjan isoilta laivatilauksilta

Merenkulku elää nyt vahvaa nousukautta, jota viimeksi kuluneiden vuosien taloudelliset vaikeudet eri puolilla maailmaa eivät ole haitanneet. Maailmankauppa on kasvanut 6–7 prosenttia vuosittain, mikä on vauhdittanut merikuljetuksia.

– Etenkin konttikuljetukset ovat kasvaneet rajusti, jopa kymmenen prosentin vuosivauhtia, sanoo P&O Groupin hallituksen puheenjohtaja, lordi Geoffrey Sterling.

– Kun uusia kehittyviä maita tulee maailman kaupan piiriin, ne huomaavat hyvin pian, että tavaroiden kuljetuksissa tarvitaan kontteja, jos niitä aikoo viedä pitkiä matkoja. Uusia konttisatamia rakennetaan nyt valtavasti muun muassa Kiinassa ja Intiassa.

Brittiläinen P&O on mukana näitä satamia rakentamassa esimerkiksi Kiinan Shanghaissa, Belgian Antwerpenissä ja Kanadan Vancouverissa.

Kiina, Intia ja Thaimaa vetävät

– Erityisesti Kiinan nousu on vetänyt maailman kauppaa, mutta tulossa ovat myös Intia ja Thaimaa. Japaninkin kauppa on lähdössä uuteen kasvuun, Sterling sanoo.

Hänen mukaansa merikuljetukset elävät nyt suorastaan poikkeuksellista aikaa, sillä kaikenlainen rahtiliikenne kasvaa rajusti. Kiireesti rahtilaivaa kaipaava asiakas saattaa joutua maksamaan lastistaan jopa kymmenkertaisen hinnan parin vuoden takaiseen hintaan nähden.

– Silloin aluksia kyllä myytiin tappiolla, mutta nyt niin raaka-aineiden, öljyn, nestekaasun kuin valmistavaroidenkin kuljetukset kasvavat.

Ainoastaan matkustajaliikenteessä on ongelmapaikkoja. Britannian lauttaliikenteen suurin yrittäjä P&O Stena on joutunut vähentämään lauttojensa määrää, kun ihmiset ovat siirtyneet halpalentoyhtiöiden kyytiin.

Laivatilauksethuipussaan

Merenkulun kasvu on saanut alan yhtiöt tekemään ennätyksellisen määrän laivatilauksia. Eurooppalaisille telakoille tilauksia ei kuitenkaan ole herunut, sillä Kaukoidän kilpailukyky on selvästi parempi.

– Sinne siirtyy yhä enemmän myös erikoisalusten rakentamista ja on erittäin vähän uudistuotantoa, joka voisi kannattaa Euroopassa. Laivojen korjaus- ja huoltotöitä sen sijaan saattaa olla järkevää tehdä täälläkin, Sterling sanoo.

Laivojen suuret tilausmäärät voivat kuitenkin osoittautua kompastuskiveksi kuljetusyhtiöille, jos kaupan kasvu tyrehtyy.

– Tämä on mahdollista, jos protektionismi maailmalla lisääntyy. Siitä on ollut jo monia pelottavia esimerkkejä. Toivon, että maailman kauppajärjestö WTO saa asiat kuntoon seuraavalla neuvottelukierroksella, Sterling sanoo.

Hän viittaa viime kesänä maatalouskysymyksiin katkenneisiin neuvotteluihin, joita yritetään saada uudelleen päätökseen tänä kesänä. Viimeksi kuluneen vuoden aikana USA ja Eurooppa ovat taistelleet ainakin banaaneista, geeniruuista ja teräksestä. USA on pohtinut tullin asettamista kiinalaisille tavaroille.

– Kauppaneuvottelujen katkeamisella olisi vakavat sosiaaliset ja taloudelliset seuraukset kaikille meille, varoittaa Sterling, joka on toiminut aktiivisesti myös politiikassa, muun muassa edellisen brittihallituksen neuvonantajana.

Toinen uhkatekijä kaupankäynnille on öljyn hinnannousu. Se johtaa inflaatiopaineisiin ja sitä kautta korkojen nousuun ja talouskasvun hiipumiseen.

– Kun öljyn hinta viimeksi nousi 14 dollarista 36 dollariin tynnyriltä, siitä koitui myöhempien arvioiden mukaan 240 miljardin dollarin lisäkustannukset. Nyt öljy maksaa jo yli 40 dollaria tynnyriltä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    2. 2

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    3. 3

      Puolet Kampin kauppakeskuksesta myydään

    4. 4

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    5. 5

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    6. 6

      Tesla aikoo rakentaa jopa kolme uutta jättitehdasta – Suomen saumat paranivat?

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Nyt voit ostaa Donald Trumpin omistaman Ferrarin

    9. 9

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    10. 10

      220 000 jäsenen ammattiliitto JHL haluaa jäsenilleen palkankorotuksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    6. 6

      Siwojen ja Valintatalojen yt:t päättyivät: 51 kauppaa lopettaa, 206 työpaikkaa katoaa

    7. 7

      Viro aikoo korottaa olutveroa 70 % parhaaseen myyntiaikaan – Olvia jännittää

    8. 8

      Asumisunelmat karkaavat: ”Monet yksinäiset vanhukset ovat loukussa”

    9. 9

      Kelan omat työntekijät huolestuivat ruuhkista: ”Jälleen yksi varoittava esimerkki”

    10. 10

      Karu arvio öljystä: Jos toukokuussa ei tapahdu, romahdus uhkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    3. 3

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    6. 6

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Suomalaismies yritti saada 25 000 euron sairaalakuluja vakuutusyhtiöiltä – joutui mustalle listalle

    9. 9

      Uusi eläkemuoto houkuttelee työttömiä – hetken helpotus voi kostautua

    10. 10

      Pian voi alkaa hakea uutta eläketukea – 760 e/kk

    11. Näytä lisää