Uusiutuvalla ajoneuvotiedolla 30 000 käyttäjää

Rakenteilla olevan uuden ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmän kaikkiaan 30000 käyttäjälle tarjottavan palvelutason hallinta on mittava haaste.

Ajoneuvohallintokeskus valmistautuu vuosille 1999– 2007 ajoittuvassa tietojärjestelmähankkeessaan suurimpiin käyttöönottoihin syksyllä 2005.

Valmiina runsaasta 20 alijärjestelmästä koostuvalla kokonaisuudella on kaikkiaan 30000 käyttäjää. Tällä hetkellä koko ajan rakentuvan uuden ajoneuvotietojärjestelmän viidellä jo käyttöönotetulla alijärjestelmällä on noin 8 000 käyttäjää.

1300 yhtäaikaistapäivittäjää

”Rekisterin ylläpitokäyttäjiä tulee valmiissa järjestelmässä olemaan noin 1300 samanaikaisesti. Lisäksi tulevat tietopalvelujen kyselyt sekä anonyymiä kansalaiskäyttöä Internetin kautta”, ajoneuvohallintokeskuksen järjestelmäasiantuntija Taru Vainio kuvasi Mercury Interactiven käyttäjäkonferenssin osanottajille rakenteilla olevan järjestelmäkokonaisuudelle asetettuja haasteita.

Mercury Interactive liittyy kokonaisuuteen sitten, että kokonaisuuden sovellusten hallintaan käytetään Mercury Interactiven Topazia tai oikeammin TietoEnatorin sen päälle rakentamaa Web-Watchia.

Hyvää vauhtia muotoutuvassa järjestelmäkokonaisuudessa vastuu on jaettu siten, että ajoneuvohallintokeskus vastaa järjestelmästä ja sen toimivuudesta. Käyttäjäorganisaatiot vastaavat omista tietoliikenneyhteyksistään sekä rekisteririetojen ylläpidosta.

Keskeisiä sovelluksia ajetaan IBM WebSphere -sovelluspalvelimilla, tietokannat pyörivät DB2-pohjalla. Asi-ointi, dokumentinhallinta ja asianohjaus hoidetaan Lotuksen Domino- ja Workflow-alustoille. Pääosin IBM:n tarjontaan kuuluvien moottorien lisäksi pääsynhallinta on samalla linjalla eli hoituu Tivoli Access Managerilla.

Väri kertoo palvelutason

”Testauksen ja palvelutason laadunvalvonnan välineissä päädyttiin vuonna 2001 kilpailutuksen jälkeen Mercury Interactiven tuotteisiin”, Taru Vainio kertoo.

Vaikka ajoneuvohallintokeskus omistaa Mercury-lisenssit, niin niiden käyttöön liittyvä osaaminen hankitaan pääsääntöisesti ulkoa.

Vasteajat nähdään nyt yhdellä silmäyksellä kokoomanäytön värikoodista: vihreä valo kertoo normaalitilanteesta, keltainen sallitusta ylityksestä hallitussa kuormitustilanteessa ja punainen vasteaikavaatimusten ylittyneen ”ilman selityksiä”.

Ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmän ympäristössä Topaz vahvistaa Taru Vainion mukaan järjestelmätukiorganisaation reagointivalmiutta ja tiedottamiskykyä sekä osoittaa uuden järjestelmän toimivuuden tietoliikenneyhteyksistä riippumattomasti.

”Se mahdollistaa myös käyttöpalvelun valvonnan riippumattomasti, kun pitää reagoida odottamattomiin käyttöhäiriöihin, suunnitella ja toteuttaa laitteistokapasiteettiratkaisuja tai suunniteltujen käyttökatkojen kestoa.”

Jatkohaaveiksi Taru Vainio kertoo muun muassa aidon kertakirjautumisen Topaziin ajoneuvotietojärjestelmän kautta, tietoliikenneviiveiden paremman erottamisen järjestelmän sisäisestä toiminnasta, vasteaikojen todentamisen laitteistokomponenteittain, palvelujen dynaamisen yhdistelyn palveluketjuiksi sekä raportoinnin toteuttamisen.

Palko kasvattaa uutta järjestelmää

Yli 30 miljoonan euron, vuosille 1999-2007 ajoittuvan Ajoneuvohallintokeskuksen palveluprosessien kehittämisohjelman eli Palko-hankkeen tavoitteena on kuvata ja virtaviivaistaa toimintaprosessit sekä ajanmukaistaa tarvittavat operatiiviset ja hallinnolliset tietojärjestelmät.

Toiminnallisten uudistusten lähtökohtana on toimialajako rekisteröintiin ja verotukseen, ajoneuvotekniikkaan, kuljettajiin sekä tietopalvelutoimintaan. Lisäksi ajoneuvohallintokeskuksen yhteisiä prosesseja ovat sähköinen asiointi ja sidosryhmätietojen hallinta, talousjärjestelmä laskutusprosesseineen sekä henkilötietojen ylläpito muihin järjestelmiin.

Hankkeen kustannukset 220 henkilön ja 53 miljoonan euron vuosibudjetin voimin toimiva ajoneuvohallintokeskus kattaa osuudella viraston tulorahoituksesta. Merkittävimmät vuosittaiset rahoituslähteiksi ilmoitetaan julkisoikeudelliset palvelumaksut sekä nykyjärjestelmien kehityskustannusten säästöt.

Hankkeen toimittajia ovat prosessikehityksessä BearingPoint ja TietoEnator, arkkitehtuuri- ja tietojärjestelmämäärityksessä TietoEnator, projektipäällikköpalveluissa IBM Business Consulting, teknologiaintegroinnissa TietoEnator ja tietojärjestelmätoimituksissa Tieto-Enator, SysOpen ja Sofor.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Onko sinulla näitä ominaisuuksia? Tällaiset ihmiset saavat enemmän palkkaa

    2. 2

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    3. 3

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    4. 4

      Le Penin suosio kasvoi Ranskassa – markkinat säpsähtivät

    5. 5

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Näille aloille talouskasvu tuo töitä

    8. 8

      Hautooko Trump tilastokeikausta? ”Omaan politiikkaansa sopivaksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      Le Pen haluaa murskata euron – tällainen on hänen suunnitelmansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    2. 2

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    3. 3

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    4. 4

      Työntekijä saa jännittää nyt 2 kuukautta pidempään – koeajat pitenivät vuoden alussa

    5. 5

      Konkarisijoittaja Tom Tukiainen, 59, pani 100 000 euroa riskillä turvapaikanhakijoihin

    6. 6

      Wärtsilä haluaa ohjelmistotaloksi ja suunnittelee yritysostoja

    7. 7

      Nyt puhuu Go! Aviationin ex-työntekijä: Syttyi käsittämätön ilmiriita

    8. 8

      USU: Kaavailtu muutos asuntolainakattoon herätti huolen – ”Ei nuorella ole kesämökkiä myytäväksi”

    9. 9

      SAK:n kysely: Painostus työehtojen heikentämiseen kasvanut – palkkoja halutaan alas

    10. 10

      ”Alkaako miesten katoaminen työvoimasta jo lapsuudessa?”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sunnuntailisät pois, työpäivän pituus 12 tuntiin? ”Tehdään työtä silloin, kun sitä on”

    2. 2

      Yle: Kirjeessä koteihin jaettu oikea seteli hämmentää suomalaisia – osa palauttaa, vaikkei tarvitsisi

    3. 3

      ABC-asemien S-bonus muuttuu – ”Aion äänestää jaloillani”

    4. 4

      50 000 miestä parhaassa iässä ei tee töitä tai opiskele – ”Mitä heille tapahtui?”

    5. 5

      ”Kesämökkejä alkaa olla riesaksi asti” – FK ei halua, että omaisuutta pantataan perinnöksi

    6. 6

      Näin suomalainen mies putoaa työelämästä – ”Ajatellaanko todella, että ihmiset haluavat elää tuilla?”

    7. 7

      Metalliliitto: Työpaikalla pidettiin mustaa listaa työntekijöistä – levisi vahingossa kaikille

    8. 8

      Venäläismiljardöörin purjelaiva takavarikoitiin – jättimäinen merilelu maksoi 400 miljoonaa

    9. 9

      Sunnuntailisistä nautittu 100 vuotta – joko riittää?

    10. 10

      Katsastuksiin ehdotetaan tiukennuksia – ”Turhia kustannuksia autoilijalle”

    11. Näytä lisää