Valikko

Venäjä aloittaa Moskovasta Pietariin johtavanmoottoritien rakentamisen jo ensi vuonna

Puoleksi yksityisesti rahoitettava jättihanke saattaa tarjota urakoita myös suomalaisille rakentajille

Venäjän tielaitoksen mukaan Venäjä aloittaa Pietarin ja Moskovan välisen moottoritien suunnittelemisen tänä vuonna ja rakentamisen on tarkoitus alkaa jo ensi vuonna. Tielaitoksen varajohtajan Viktor Bukrejevin mukaan yli 700 kilometriä pitkän moottoritien kustannusarvio on viisi miljardia dollaria. Hanke aiotaan rahoittaa puoleksi yksityisistä lähteistä ja puoleksi valtion kassasta. Venäjän tielaitos arvioi rakentamisen kestävän viisi vuotta.

Venäjä aikoo hyväksyä yksityisen rahoituksen tiehankkeisiin eli maksullisten teiden rakentamisen. Venäjän liikenneministeri Igor Levitin ilmoitti toukokuun alussa tukevansa yksityistä rahoitusta ja sitä asettui tukemaan myös Venäjän presidentti Vladimir Putin eilisessä linjapuheessan Venäjän parlamentille. Putin määräsi Venäjän hallituksen tekemään nopeasti listan tiehankkeista, jotka voidaan toteuttaa yksityisrahoituksella. Listalle ensimmäisten joukkoon tulee nähtävästi juuri Pietari-Moskova -moottoritie.

Pietari-Moskova -moottoritie on jättihanke, joka saattaa tarjota mahdollisuuksia myös suomalaisille rakentajille.

Venäjän tielaitoksen varajohtajan Bukrejevin mukaan Venäjä onkin keskustellut hankkeesta Suomen kanssa. Venäläinen RosBusinessConsulting-taloustietotoimisto arvioi, että hankkeeseen osallistuu suomalaisia rakennusyhtiöitä.

Suomalaisrakentajat epäileväisiä

Suomessa hankkeeseen suhtaudutaan kuitenkin epäilevästi. Suomen liikenneministeriön liikenneväyläyksikön päällikkön Juhani Tervalan mukaan Suomen ja Venäjän viranomaisten välillä on ollut vain yleisiä keskusteluja Helsinki-Pietari-Moskova-kuljetusväylän kehittämisestä. Suomi on suhtautunut kielteisesti tähän liittyvien hankkeiden rahoittamiseen tietulleilla.

– Me emme pidä sitä järkevänä. Eihän Suomessakaan ole tietulleja. Mitään virallisia neuvotteluja asiasta ei ole kuitenkaan ollut.

Myöskään suomalaisissa rakennusyhtiöissä asia ei herätä ainakaan vielä suurta innostusta.

– Tietysti kiinnostaa, mutta meillä ei ole tarkoitusta ensimmäisenä Venäjälle lähteä teiden yksityisrahoitushankkeisiin, Lemminkäisen Lemcon-tytäryhtiön toimitusjohtaja Matti Mantere sanoo.

Myöskään YIT Rakennus-yhtiössä hanke ei herätä suurta innostusta.

– Olemme suuntautuneet Venäjällä lähinnä asuntotuotantoon. Meitä kyllä kiinnostavat teiden yksityisrahoitushankeet, mutta tässä vaiheessa kuitenkin enemmän Suomessa, YIT Rakennus Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Jalasjoki sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    2. 2

      Sähköinen postilaatikko kerää kritiikkiä: ”Pitää olla mahdollisuus asioida miten parhaiten sopii”

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    5. 5

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    6. 6

      Paperiosakkeet hukassa? Sampo antoi lisäaikaa

    7. 7

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    8. 8

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    9. 9

      Berner ihmettelee Postin laskelmia kustannusten kasvusta

    10. 10

      Nobel-voittaja Hart: Trumpin talouspolitiikka uhka USA:n ja maailman taloudelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näkökulma: Liian pieni osa kasvusta valuu palkkoihin – toteutuuko Marxin ennustus?

    2. 2

      Yle: Kodin1-nimen ostaja selvisi – aikoo kilpailla hinnoilla

    3. 3

      Stark sulkee kuusi myymälää – irtisanoo jopa 160

    4. 4

      Autojen ominaisuudesta tuli ongelma – piti säästää energiaa, voikin aiheuttaa kolareita

    5. 5

      Tärkeän lääkkeen hinta 23-kertaistui – yhtiölle sakot nimikikkailusta

    6. 6

      Jättikauppa: Konecranes myy nosturiyhtiön

    7. 7

      Kyösti Kakkonen Karjalaisessa: Työntekijät nousevat pian kapinaan ay-liikettä vastaan

    8. 8

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    9. 9

      Tuloerojen kuilu: Rikkaimmat +70 % – köyhimmät +30 %

    10. 10

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    3. 3

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    4. 4

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    5. 5

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    6. 6

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    7. 7

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    8. 8

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    9. 9

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    10. 10

      Suomen ilmasto on myrkkyä autoille – arvaatko, mikä lämpötila on pahin?

    11. Näytä lisää