Valikko

Kesäauto – katoavaa kansanperinnettä

Halvat rahoitusjärjestelyt ja tuontiSaksasta syövätmarkkinoita kaikkein halvimmilta ajopeleiltä

Takavuosilta tuttu kesäautojen myyntibuumi on vuosi vuodelta tasaantunut, ja alamäen ennakoidaan jatkuvan myös tänä kesänä.

Kaikkein halvimman hintaluokan ajokkien kysyntää ovat jarruttaneet taloudellisen suhdanteen paraneminen sekä rahoitusjärjestelyjen ja rahoitusyhtiöiden rynnistys autokauppaan. Kun tuhannen euron käsirahalla saa helposti 3 000 euron käyttöauton, hiipuu kiinnostus muutaman satasen maksavaan kesäautoon.

– Kesäauto on edelleen olemassa, sillä eivät halvat vanhat autot suoraan paalaamoon mene. Keväällä tehdään rohkeammin autohankintoja, eli tämä on autokaupan aikaa, toimitusjohtaja Harri Salo Autokuume.comista toteaa.

– Ehkä ulkosalla olevia halvimpia autoja on hiukan helpompi myydä kesällä. Muuten kesäautokauppa ei hirveästi erotu muusta kaupasta, toimitusjohtaja Ari Rinta-Jouppi Rinta-Joupin Autoliikkeestä vahvistaa.

1990-luvun alun notkahdus autojen rekisteröintimäärissä toi automarkkinoille ison tyhjiön, jota on täytetty muun muassa tuonnilla Keski-Euroopasta.

Toisaalta 1980-luvun suurilta automarkkinoilta roikkuu vieläkin häntiä tähän päivään.

Uusia henkilöautoja myydään nyt noin 150 000 vuodessa. Lisäksi käytetyt autot vaihtavat omistajaa kaksin-kolminkertaisesti uusien määrään nähden.

– Käytettyjen autojen hintojen lasku on aiheuttanut sen, että nyt halutaan auto, jolla ajetaan ympäri vuoden. Toisaalta harrasteautot ovat lisääntyneet selvästi ja avoautojenkin määrä on kasvanut. Ihmisillä alkaa olla rahaa, ja kun rahan hintakin on alhaalla, ylellisyys- ja huvituspuoleen sijoitetaan entistä enemmän, tekninen asiantuntija Pasi Montonen Autoliitosta kertoo.

Kesäauto säilötään yleensä seisontavakuutukseen talven ajaksi. Kesäautoa ei kannata Montosen mukaan poistaa talveksi rekisteristä, koska uudelleenrekisteröinti ja sitä edellyttävä katsastus maksaa.

Autokuume.comissa halpoja satasen autoja myydään nyt katukauppiaiden sijaan enemmän suoraan käyttäjille. Autokauppias pääsee halutessaan eroon halvoista autoista myymällä ne köntässä välittäjälle.

Autoille löytyykin kuulemma aina ottaja.

– Emme varastoi halvimpia autoja, sillä se ei kannata työmäärään nähden. Myymme noin sata autoa kuukaudessa, ja tuotto tulee keskimäärin 5 000 euron hintaluokasta. Hyvä varastonkierto on alle kuukausi, Salo luonnehtii.

Autokuume.com on kahden osakeyhtiön Renisonin ja Tikaraman muodostama yritysrypäs Helsingin Herttoniemessä, ja se hyödyntää autokaupassa internetiä.

Noin 60 prosenttia yrityksen autoista tulee ostoina merkkiliikkeistä, jotka pyrkivät eroon käytetyistä autoista niiden vaatimien kalliiden neliöiden takia. Salo puhuukin "ravintoketjusta", jossa merkkiliike ja automyyjä hyödyttävät toinen toistaan.

Rinta-Joupin Autoliikkeen autoista runsas puolet menee jälleenmyyntiin.

– 1 000–3 000 euron autoja pyrkii kerääntymään liikaa. Hankkiudumme kesäautoista eroon mahdollisimman nopeasti edullisella hinnalla. Tee-se-itse -miehet löytävät niistä oman markkinarakonsa, Rinta-Jouppi sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    2. 2

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    3. 3

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    4. 4

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    5. 5

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    6. 6

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    9. 9

      Wahlroos: Tässä on Suomen työttömyysongelman perimmäinen syy – ”Ihan käsittämätöntä”

    10. 10

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      20-vuotiaita autoja huristelee Suomen teillä paljon – tiedätkö, onko yleisin malli Golf, Astra vai Corolla?

    3. 3

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    4. 4

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    5. 5

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    6. 6

      Raju luku lapsilisien leikkauksista – ”Lisäävät pienituloisuutta”

    7. 7

      Leikkaukset iskivät lapsilisään – mitä menetetyllä summalla saisi?

    8. 8

      Näkökulma: Kapina jatkuu – Brexit ja Trump olivat vasta alkua

    9. 9

      Kodin1-tavaratalon sivuille ilmestyi viesti: ”Pian täällä taas...”

    10. 10

      HS: Koulutettuja suomalaisia kaikkoaa ulkomaille – vain harva aikoo palata

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Kelan pääjohtaja SK:lle ”Miksi ylläpidämme järjestelmää, joka maksaa ihmiselle olemisesta?

    3. 3

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    4. 4

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Ville, 33, kasvatti menestyvän bisneksen Kiinaan – kuukaudessa 8 000 pakettia elektroniikkaa Suomeen

    7. 7

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    10. 10

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    11. Näytä lisää