Valikko

Suuri sivullinen

Henkilö: Raoul Grünstein on jalostanut sukunsa turkisrahoistaaikakauslehtiperheen, sponsorointitoimiston ja kulttuuritehtaan.
Pitkä mies harppoo entisen raitiovaunukorjaamon läpi ja avaa ovia: täällä on galleria, tuolla valmistuu työtiloja freelancereille, tuonne tulee design-kauppa. Baaria peittää vielä remonttipöly, mutta kohta siitä kuoriutuu töölöläisten suosikkikulma. Sisäpihalla näytetään ehkä kesällä elokuvia.

Raoul Grünstein on innoissaan.

Kulttuuritehdas Korjaamo syntyi tänä keväänä, kun Grünstein vuokrasi ratikkahallin Helsingin kaupungilta. Siellä asuu nyt koko yritysperhe: aikakauslehtiä julkaiseva Image Kustannus sponsorointiyhtiö Image Match sekä joukon kuopukset, asiakaslehtiä tekemään mielivä Image Funk ja Korjaamo itse.

– Suoraa yhteistyötä firmojen välillä ei vielä merkittävästi ole, mutta ajattelen silti, että on hyvä ratkaisu olla samassa tilassa. Teemme samoilla alueilla samantyyppisiä asioita, ja siitä muodostuu arvoa monenlaisille toimijoille, Grünstein selittää ajatusta.

Korjaamo ei aluksi sytyttänyt kaikkia imagelaisia. Matchillä oli viihtyisät tilat Kampissa, ja Grünstein sai käydä monta perusteellista keskustelua siitä, millainen tulevaisuus Taka-Töölössä odotti.

– Jonkin verran ihmisiä mietitytti se, ettei tästä vielä tiedä mitään. Itse olin juuri siitä aika innostunut. Sehän on hyvä juttu, ettei kaikkea vielä tiedetä.

Lause toistuu haastattelun aikana monta kertaa. Grünsteinin mielestä on kiinnostavaa tehdä asioita, joita kukaan ei ole vielä kokeillut.

Kaksi vuosikymmentä sitten sellainen oli Image-lehti. Suomen mediahiekkalaatikkoa hallitsivat Yle, Helsingin Sanomat, Suomen Kuvalehti ja nippu toistensa näköisiä naistenlehtiä. 1985 joukkoon alkoi ilmestyä vaihtoehtoja: Imagen lisäksi syntyivät muun muassa Radio City ja City-lehti.

Grünstein oli silloin vasta kauppatieteiden opiskelija, jota kiinnostivat valokuvaus ja kirjoittaminen. Harrastuksesta kasvoi yritys, koska Grünstein halusi oppia uutta.

– Minusta tuli yrittäjä, koska halusin kehittää Image-nimistä lehteä. Minua ovat aina kiinnostaneet erilaiset sisällöt ja kulttuurinen osaaminen. Ja markkinointi ja kaupallisuus. Uusien ajatusten ja markkinoiden rajapinnasta voi löytää kaikenlaista kiinnostavaa.

Yrittäjyys sopii Grünsteinille, vakuuttavat ystävät. Hän on määrätietoinen, ideointikykyinen ja pitkäjänteinen – ja uskaltaa ottaa riskejä.

Grünstein katoaa etsimään teekannua. Neuvottelutilan pöydällä on vain termoskannu täynnä kuumaa vettä, eikä kunnon teetä saa ilman kunnon välineitä.

Alainen kuvaa Grünsteinia perfektionistiksi. Pomon työpäivät venyvät helposti yöhön, koska yksityiskohtien pitää olla oikein. Ystävätkin kehottavat välillä Grünsteinia ottamaan iisisti.

Yleensä se on turhaa. Kun yhden projektin saa valmiiksi, nurkan takana odottaa jo toinen.

Ei Grünsteinia ainakaan raha näytä ajavan. Match tekee voittoa, mutta Kustannus on päässyt nollatasoon 18 vuoden aikana tasan kerran. Sen oma pääomakin on kaupparekisterin mukaan syöty jo niin kauan sitten, että yleensä sellaista yritystä ei enää ole. Kustannus on jatkanut taivalta erityisjärjestelyillä.

– Olen sijoittanut Kustannukseen ja Korjaamon remonttiin omia pääomiani ja lainarahaa jotain yhden ja kahden miljoonan euron välillä, Grünstein sanoo selvästi vaivautuneena ja annostelee mustaan japanilaiseen valurautapannuun valkoista teetä.

Grünsteinin varat ovat peräisin perheyrityksestä. Isoisä perusti turkisliikkeen Pietariin 1917, ja tämän poika jatkoi urakkaa. Ketju päättyi neljä vuotta sitten, kun Raoul veljensä kanssa myi yhtiön Marimekolle.

– Image on ollut hyvä sijoitus. Jos pääomaa olisi ollut enemmän, olisin tehnyt saman paljon nopeammin ja hiukan kalliimmin. Mutta kyllä minä ihan liiketoimintaan pyrin. Ja tänä vuonna Kustannuksen pitäisi tehdä 100 000 euroa voittoa.

Hyvä sijoitus tarkoittaa Grünsteinille tietysti vähän muutakin kuin shareholder valueta, siis mahdollisimman hyvää tuottoa osakkeenomistajalle. Hän puhuu mieluummin stakeholder valuesta.

– Yhden sidosryhmän sijasta pitää ajatella monenlaisia sidosryhmiä: asiakkaita, henkilökuntaa, yhteisöä. Sillä lailla maksimoi arvokentän yhteistä hyvää. Pitkällä aikavälillä se on myös yrityksen arvolle fiksua.

Grünsteinin mielestä markkinataloudessa voi rahan lisäksi tehdä kiinnostavia ja merkityksellisiä asioita. Parhaimmillaan ne voi yhdistää.

– Luulen, että hyville jutuille on yhä enemmän kysyntää sekä kuluttaja- että työntekijämarkkinoilla. Ihmiset haluavat olla töissä paikassa, jossa ne tuntevat tekevänsä merkityksellisiä juttuja hyvien tyyppien kanssa. Talouselämän moottori on yhä enemmän luovuus, Grünstein siteeraa amerikkalaista tutkijaa Richard Floridaa.

– Luova työyhteisö on viime kädessä se, mikä lisäarvoa synnyttää. Ehkä se on myös yksi Korjaamon pointti.

Yhteisöllisyydestä on kyse kaikessa mitä Grünstein tekee. Sekä Match että Kustannus elävät hänen mukaansa siitä, että kytkevät sisältöä ja siihen kiinnittynyttä yleisöä yritysten toimintaan.

– Esimerkiksi jokainen Imag-lehti on kiinni jossain ilmiössä, jota se ruokkii ja jonka tärkeä osa fanit – siis ilmiöön sitoutunut yleisö – ovat. Siinä saa olla herkkänä, mutta siinä on myös mahdollisuuksia.

Yhteisöllisyyttä Grünstein aikoo jatkossa kasvattaa sähköisen median ja tapahtumien avulla. Televisiotuotannot ovat mietintämyssyssä, radiolähetyksiä Korjaamosta on jo tehty.

Tapahtumistakin Grünsteinilla on kokemusta. Hyvä esimerkki on Imagen ja Helsingin kaupungin taidemuseon kaksi vuotta sitten järjestämä alastonkuvaus: 2000 ihmistä riisuutui alastomaksi, taiteilija Spencer Tunick otti kuvia ja media innostui. Grünstein laski noin 60 mediaosumaa.

– Projektin kustannus oli meille 5 000 euron luokkaa ja hyötysuhde varmasti yhden tv-kampanjan arvoinen. Image sai juuri oikeanlaista näkyvyyttä.

Grünstein oli Kauppatorilla itsekin.

– Se oli ihan hauska ja harraskin fiilis. Tuntui, että tehdään jotain yhdessä.

Ehkä Grünstein on yhteisöllisyydestä niin innoissaan siksi, että kokee itsensä sivulliseksi. Helsingin Sanomien viimevuotisessa haastattelussa hän määritti itsensä ulkopuoliseksi tarkkailijaksi. Samaa sanoo lapsuudenystävä Ruben Stiller.

– Raoul on kyllä mukana asioissa, mutta katsoo samalla niitä sivusta. Se on hyvin skeptinen ja analyyttinen. En voi kuvitella, että se hurahtaisi koskaan mihinkään.

Tee on juotu, mutta Grünstein selittää vielä Imag-lehtien ristiinmarkkinointia. Yhteisöllisyys muuttuu vähitellen rahaksi: jo puolet mainostajista ilmoittaa useammassa kuin yhdessä Imag-lehdessä, ja tilaajistakin yhteisiä on joka viides.

Kovin paljon tilaajia ei vielä ole. Imagen ja Viinin tilaajamäärä kieppuu 20 000:ssa, Mondon ja Muodon 10 000:ssa.

– Tavoiteltava levikkitaso on sellaiset 30 000–40 000. Viiden vuoden kuluessa lehtiä voisi olla muutama lisääkin.

Se on kuitenkin Kustannuksen toimitusjohtajan Ville Ailion vastuulla. Grünstein keskittyy nyt rakentamaan Korjaamosta toimivaa kulttuuritehdasta ja luovaa työyhteisöä.

– Onhan se aikamoinen kokeilu. Saa nähdä, miten käy.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      ”Vei mahdollisuuden huippu-uraan” – entinen opiskelija vaatii Oxfordin yliopistolta miljoonakorvauksia

    4. 4

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    5. 5

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    6. 6

      Nordnet: Nokia oli marraskuussa suositumpi kuin koskaan

    7. 7

      Lentäjät harkitsevat Lufthansan uutta tarjousta

    8. 8

      Euromaat sopivat Kreikan velkahelpotusten toimeenpanosta

    9. 9

      Italian presidentti pyysi Renziä lykkäämään eroanomustaan

    10. 10

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    2. 2

      Suomalaiset myivät tätä juuri joukolla – nyt suositellaan ostamaan

    3. 3

      Kommentti: Eurokriisin sytytyslanka palaa – Italia sanoi ”ei”

    4. 4

      5 vinkkiä – näin siirrät omaisuutta lapsille pienellä verolla

    5. 5

      Teslan valtava akkutehdas halutaan Vaasaan

    6. 6

      Terrafame-johtaja Ratia toimii myös yhtiön konsulttina – satojen tuhansien palkkiot

    7. 7

      Pelko euron tuhosta voi avata Saksan rahahanat

    8. 8

      Saadaanko Teslan jättitehdas Vaasaan? ”Puhumme tuhansista työpaikoista”

    9. 9

      Saitko postia Sammolta? Aikaa ensi keskiviikkoon

    10. 10

      SS: Myykö lapsesi sukkia päästäkseen luokkaretkelle? Yrityksille miljoonabisnes

    11. Näytä lisää
    1. 1

      WhatsApp katoaa miljoonista puhelimista – katso, onko omasi listalla

    2. 2

      Nyt se on lopullista: koeaika menee uusiksi

    3. 3

      Varo perintöloukkua – ”Voi olla järkevää jopa kieltäytyä perinnöstä”

    4. 4

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    5. 5

      Keskiansio 160 000 euroa vuodessa – tämä ammattiryhmä vaatii lakoilla lisää

    6. 6

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    7. 7

      Alkon kilpailutus hämmentää: 100-vuotiaan Suomen juhlalikööriksi virolainen Vana Tallinn

    8. 8

      Suomalaiset saavat liikaa palkkaa? ”Perheen elo muuttuu selviytymistaisteluksi”

    9. 9

      Kevytmaito, kahvi, meetwursti, konetiskiaine... Näin paljon arkisten tuotteiden hinnat nousivat 10 vuodessa

    10. 10

      Nobel-voittaja Bengt Holmström: Suomalaiset saavat liikaa palkkaa

    11. Näytä lisää